65
Fotogalerie

BMW 328 Kamm Coupé: jedinečná replika

Na objednávku z BMW bylo právě dokončeno náročné vzkříšení jednoho vozu. Není ničím menším než slavným 328 Kamm Coupé.

Letos to bude přesně sedm desítek let, co v respektovaném závodě Mille Miglia zvítězil stříbrný vůz s proudnicovou uzavřenou karoserií a přesným označením BMW 328 Kamm Coupé. V něm tvůrci tohoto stroje vzdali hold jednomu z pionýrů aerodynamiky v Německu, Wunibaldu Kammovi. Vítězný automobil zmizel v roce 1953, ale nyní se vrací ve svém původním lesku a slávě. Připomeňme, že úspěšné předválečné, kompaktní šestiválce BMW 328 s otevřenými karoseriemi byly i na našich silnicích svého času běžnými zjevy a až do šedesátých let s nimi českoslovenští závodníci startovali ve sportovních podnicích. O úspěšnosti konstrukce svědčí i skutečnost, že se model 328 po druhé světové válce vyráběl v Anglii pod značkou Bristol.

BMW 328 Kamm coupe 60.jpg BMW 328 Kamm coupe 61.jpg BMW 328 Kamm coupe 62.jpg
BMW 328 Kamm coupe 63.jpg BMW 328 Kamm coupe 64.jpg BMW 328 Kamm coupe 65.jpg

Krátce po vítězství v Mille Miglia odstěhovala továrna BMW své závodní stroje z Mnichova na venkov z obavy před jejich poškozením čerstvě rozjetou válkou (podobně postupovaly i značky Auto Union a Mercedes). Celkem bylo vyrobeno pět prototypů modelu 328 Kamm (tři roadstery a dvě kupé) a všechny přečkaly válku bez poškození, po jejím konci a obsazení Německa spojeneckými armádami však začal i hon na předválečné závodní vozy a také automobilka BMW ztratila nad svými stroji kontrolu. Roadstery Mille Miglia putovaly do SSSR, Anglie a Ameriky, zatímco vítězné kupé si nakonec z americké správy vyžadonil bývalý zaměstnanec BMW. I tento stroj však záhy putoval přes Atlantik, když se jeho majitel rozhodl emigrovat, přičemž jeho kupé poté zmizelo.

V Německu tak z původní sady zůstalo jediné kupé, a to ve vlastnictví někdejšího šéfa sportovního oddělení továrny BMW Ernsta Loofa, jenž je používal pro své každodenní ježdění. V té době začal na vlastní pěst stavět závodní vozy Veritas a pod tíhou nedostatku financí byl nucen své BMW prodat. Nový majitel si unikátního vozu dlouho neužil, zakrátko s ním havaroval a stroj skončil na počátku padesátých let na vrakovišti.

BMW 328 Kamm coupe 07.jpg BMW 328 Kamm coupe 08.jpg BMW 328 Kamm coupe 09.jpg
BMW 328 Kamm coupe 10.jpg BMW 328 Kamm coupe 11.jpg BMW 328 Kamm coupe 12.jpg

Když během devadesátých let továrna BMW založila své oddělení Mobile Tradition, bylo jasné, že legendární kupé 328 Kamm bude vzkříšeno. Že to nebude snadný úkol, to bylo jasné hned od počátku, neboť prakticky veškerá výkresová dokumentace zmizela. Teprve s pomocí soukromých sběratelů byl dán dohromady potřebný počet dobových fotografií, jež zobrazovaly tento vůz z různých pohledů, přičemž některé z nich zachytily i detaily struktury trubkového rámu. Poté přišli ke slovu počítačoví specialisté, kteří s využitím snímků sestavovali virtuální podobu tohoto nedochovaného vozu.

Celkové proporce vycházely z několika známých konstant, mezi které patřily použitá kola, světla, kliky a dalších několik částí, jež se dochovaly na jiných modelech BMW. Tak se postupně rodil model, jenž při pohledu ze všech úhlů odpovídal fotografiím a nakonec byla speciálním přístrojem schopným řezat v pěti osách vytvořena ze zvláštní tuhé pěny maketa v životní velikosti. Další skupina restaurátorů poté vzala podvozek standardního modelu 328, prodloužila jej o 20 cm a podle fotodokumentace zhotovila trubkový rám karoserie, a to z hliníku namísto původního elektronu. Poté byl na nějaký čas celý projekt uložen k ledu a tento rám se stal exponátem muzea BMW. Pak se jej ujala Fakulta konstrukce automobilů a karoserií Leipzig-Leisnig-Erlbach a ve spolupráci s továrnou BMW v Lipsku se věci opět daly do pohybu.

BMW 328 Kamm coupe 31.jpg BMW 328 Kamm coupe 32.jpg BMW 328 Kamm coupe 33.jpg
BMW 328 Kamm coupe 34.jpg BMW 328 Kamm coupe 35.jpg BMW 328 Kamm coupe 36.jpg

Dozorem nad celým renovačním projektem byl pověřen René Große, jenž se osvědčil při znovuvzkříšení vozů 328 Touring Coupe a Mille Miglia Roadster pro muzeum BMW. Ten nakonec rozhodl, že pěnovou maketu využije nejprve k vytvoření odlitku ze skleného laminátu a teprve pak k tváření hliníkových dílů karoserie. Dobrá věc se podařila a provozuschopný vůz BMW 328 Kamm Coupe byl veřejnosti představen letos v březnu, takže lze předpokládat, že v květnu, přesně po sedmi dekádách od svého velkého triumfu, opět zazáří v plné kráse na letošním ročníku závodu Mille Miglia.

Bez zajímavosti není ani skutečnost, že shodou okolností již 1. května proběhne v aukční síni RM dražba jednoho z trojice výše zmíněných speciálních roadsterů řady 328. Také tento stroj s číslem podvozku 85032 startoval roku 1940 v závodě Mille Miglia, kde dojel na pěkném šestém místě.  

BMW 328 Kamm coupe 01.jpg BMW 328 Kamm coupe 02.jpg BMW 328 Kamm coupe 03.jpg
BMW 328 Kamm coupe 04.jpg BMW 328 Kamm coupe 05.jpg BMW 328 Kamm coupe 06.jpg
BMW 328 Kamm coupe 13.jpg BMW 328 Kamm coupe 14.jpg BMW 328 Kamm coupe 15.jpg
BMW 328 Kamm coupe 16.jpg BMW 328 Kamm coupe 17.jpg BMW 328 Kamm coupe 18.jpg
BMW 328 Kamm coupe 19.jpg BMW 328 Kamm coupe 20.jpg BMW 328 Kamm coupe 21.jpg
BMW 328 Kamm coupe 22.jpg BMW 328 Kamm coupe 23.jpg BMW 328 Kamm coupe 24.jpg
BMW 328 Kamm coupe 25.jpg BMW 328 Kamm coupe 26.jpg BMW 328 Kamm coupe 27.jpg
BMW 328 Kamm coupe 28.jpg BMW 328 Kamm coupe 29.jpg BMW 328 Kamm coupe 30.jpg
BMW 328 Kamm coupe 37.jpg BMW 328 Kamm coupe 38.jpg BMW 328 Kamm coupe 39.jpg
BMW 328 Kamm coupe 40.jpg BMW 328 Kamm coupe 41.jpg BMW 328 Kamm coupe 42.jpg
BMW 328 Kamm coupe 43.jpg BMW 328 Kamm coupe 44.jpg BMW 328 Kamm coupe 45.jpg
BMW 328 Kamm coupe 46.jpg BMW 328 Kamm coupe 47.jpg BMW 328 Kamm coupe 48.jpg
BMW 328 Kamm coupe 49.jpg BMW 328 Kamm coupe 50.jpg BMW 328 Kamm coupe 51.jpg
BMW 328 Kamm coupe 52.jpg BMW 328 Kamm coupe 53.jpg BMW 328 Kamm coupe 54.jpg
BMW 328 Kamm coupe 55.jpg BMW 328 Kamm coupe 56.jpg BMW 328 Kamm coupe 57.jpg
BMW 328 Kamm coupe 58.jpg BMW 328 Kamm coupe 59.jpg
BMW 328 Kamm Coupé

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud