BMW 325i: klidný dravec (zkušenosti)

Hvězdná kariéra současného trojkového BMW se chýlí ke konci a lákavé ceny se již delší dobu objevují na cenovkách nových i jetých vozů této řady. Na jaře vystřídá posledního bavorského klasika nový model. Má ten současný stále co říci?
Seznam kapitol
  1. Designově stále na výsluní, za komfort se platí
  2. Interiér, odkládací prostory, zavazadlový prostor, místo vzadu
  3. Vybroušený šestiválec, odhlučnění, jízdní vlastnosti
  4. Měření dynamiky, spotřeba, černá barva, koupit/nekoupit?
  5. Plusy a minusy, technické parametry, přehled verzí
  6. Fotogalerie

Na každého jednou dojde, praví známé pořekadlo. Po šesti letech výroby se konec nevyhne ani veleúspěšnému BMW 3 s interním označením E46, který dlouhodobě tvoří bezmála polovinu prodejů mnichovské automobilky a o nějž se firma opírá při neustálém zlepšování svých hospodářských výsledků. Současnou „trojku“ si tak ještě před jejím definitivním odchodem můžete pořídit za velice výhodné ceny jako novou, nebo se podívat po starším kousku, jejichž ceny se v poslední době rovněž citelně snížily. Jak si dnes trojkové BMW stojí, vám napoví následující řádky, na kterých se podíváme na zoubek modelu 325i ze sklonku roku 2001.

Tip: Přečtěte si test modelů 320i a 330d, stáhněte si video (vč. ukázky zrychlení na 240 km/h)

Designově stále na výsluní

Hodnotit vůz po stránce designu je vždy velmi ošidné, preference každého z nás jsou trochu jiné. Přesto si v případě trojkového bavoráku dovolím lehce paušalizovat a jeho kabát označím za takřka dokonalý. Za celých šest let jeho výroby jsem se setkal s minimem těch, kteří by měli výrazně odlišný názor a vnější vzhled vozu je obecně uznáván jako zdařilý. Automobilce se podařilo vypiplat k dokonalosti design nastolený předchozí generací s označením E36, která ve své době šokovala sjednocením a překrytím pro BMW typických kulatých světel. Tento významný prvek E46 dále rozvinula, přidala výraznější zadní svítilny, zůstala pro BMW typicky hluboko zařezaná přední kola a malý přední převis, celkový projev vozu se zakulatil a na světě bylo jedno z nejpovedenějších BMW vůbec.

 

Pro modelový rok 2002 byl připraven jediný větší facelift, který si decentně pohrál se světlomety a nárazníky. Názory na něj se různí, mně osobně se líbí nižší a dynamičtější provedení předních světel a uhlazený design těch koncových, tvořící tři jasně oddělené plochy. Naopak mi nesedí nenápaditý přední nárazník s malými kulatými mlhovkami a nahoru zahnuté přední blikače; ty zahnuté dolů mi k celkovému pojetí E46 sednou více. Rozdíl mezi oběma provedeními je každopádně velmi malý a v tomto případě dvojnásob platí, že si názor musí každý udělat sám.

  

Za komfort se platí

O tom, že BMW nepatří mezi levná auta, zřejmě nemá cenu diskutovat. Smutné je, že za vysokou cenu dostanete sice špičkový vůz, ale s výbavou, která typického zákazníka BMW těžko uspokojí. Dnes, kdy se výroba současné trojky chýlí ke konci a v souvislosti s tím jsou k vozu dodávány výhodné pakety nadstandardní výbavy, je situace veselejší. Tento stav je u ale BMW výjimkou, a ceny a výbavy nové „jedničky“ potvrzují, že s příchodem další generace trojkové řady bude vše při starém.

  
Zrcátka nemají „stopky“ --- Zadní světla nemají čiré překrytí

Testovaný model měl jakožto šestiválec základní výbavu alespoň trochu rozumnou čítající mj. šest airbagů, ABS, protiprokluzový systém ASR, automatickou klimatizaci, palubní počítač, kola z lehkých slitin a několik drobností dodávaných v základu právě pouze k šestiválcům (vnější kliky dveří v barvě vozu, chrompaket, zadní loketní opěrka, paket vnitřního osvětlení, osvětlená make-up zrcátka v slunečních clonách). Jeho základní cena činila 1 187 500 Kč. Poměrně rozsáhlá příplatková výbava pak vůz doplnila mj. o stabilizační systém, xenonové světlomety, alarm, multifunkční sportovní volant, tempomat, CD měnič, světle kožené čalounění, několik paketů týkajících se např. zpětných zrcátek (elektrické sklápění, automatické zacloňování) či ochraně proti slunci (determické čelní sklo), skivak, připlatit bylo nutné za sklopná zadní opěradla či obligátní metalízu a mnoho dalších drobností.

 
Světlomety před faceliftem směřují dolů --- Litá 16" kola s mnohaparskovým designem

Výsledná cena se tak přiblížila 1,5 milionu Kč a přesto nemám pocit, že by šlo o nějak mimořádně vybavený vůz, cestující vzadu si při stahování oken pořád musí vystačit s kličkou, standardní audiosystém nepřesvědčí a tak by se dalo dlouho pokračovat. V době, kdy byl vůz pořízen, se již začínal prodávat faceliftovaný model, a tak se koncová cena snížila o 150 tisíc Kč, což byla o poznání přijatelnější hodnota.

Dnes se s cenou u nové trojky dostanete o dost níže, základ 325i vás přijde na 1 035 000 Kč, obdobně vybavený model pak na 1,2-1,3 milionu Kč podle využití aktuálně nabízených slev a zdarma dodávaných paketů. Pokud vám nebude vadit ojetina, můžete si popsanou 325i, tedy model 2001 s 63 tisíci najetými km koupit podle tabulek Eurotaxu za 580 tisíc Kč. V praxi je cena o něco vyšší, 325i se v ČR prodalo málo, a pohybuje se okolo 600 tisíc Kč. Sleva 900 tisíc za pár desítek tisíc najetých km je více než lákavá, obvyklá kilometráž je však u BMW mnohem vyšší a můj vůz je v tomto případě výjimkou.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
BMW X3 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 177 981 km
Cena: 275 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2012
Stav: 125 098 km
Cena: 425 000 Kč
Audi Q5 1.968
Rok výroby: 2009
Stav: 125 354 km
Cena: 438 000 Kč
Test ojetiny: Volkswagen Golf by byl skvělý, nebýt nemocí motorů TSI

Test ojetiny: Volkswagen Golf

Šestá generace Golfu představuje jistotu s dieselem nebo atmosférickým benzinovým motorem. U jednotek TSI je potřeba vybírat opatrně.

28.  6.  2016 | Dalibor Žák | 33 příspěvků
Test Seat Ibiza Cupra: Vstupenka do světa radosti a rychlosti

Seat Ibiza Cupra

Seat z povzdálí útočí na přední příčky mezi rychlými kompaktními hatchbacky. Bez velkého tyjátru Ibiza Cupra přezbrojila na větší motor a vyměnila automat za manuál. Jak moc skvělá je?

26.  6.  2016 | Ondřej Lilling | 8 příspěvků
Test ojetiny: Najít pěkný Citroën C4 Picasso vám dá dost práce

Test ojetiny: Citroën C4 Picasso

Zapomeňte na obvyklá klišé o francouzských autech. MPV Picasso není špatné, ale bude vám trvat, než najdete povedený kus s dobrým motorem.

19.  6.  2016 | Dalibor Žák | 36 příspěvků