Hvězdná kariéra současného trojkového BMW se chýlí ke konci a lákavé ceny se již delší dobu objevují na cenovkách nových i jetých vozů této řady. Na jaře vystřídá posledního bavorského klasika nový model. Má ten současný stále co říci?
Kapitoly článku:
- Designově stále na výsluní, za komfort se platí
- Interiér, odkládací prostory, zavazadlový prostor, místo vzadu
- Vybroušený šestiválec, odhlučnění, jízdní vlastnosti
- Měření dynamiky, spotřeba, černá barva, koupit/nekoupit?
- Plusy a minusy, technické parametry, přehled verzí
- Fotogalerie
Na každého jednou dojde, praví známé pořekadlo. Po šesti letech výroby se konec nevyhne ani veleúspěšnému BMW 3 s interním označením E46, který dlouhodobě tvoří bezmála polovinu prodejů mnichovské automobilky a o nějž se firma opírá při neustálém zlepšování svých hospodářských výsledků. Současnou „trojku“ si tak ještě před jejím definitivním odchodem můžete pořídit za velice výhodné ceny jako novou, nebo se podívat po starším kousku, jejichž ceny se v poslední době rovněž citelně snížily. Jak si dnes trojkové BMW stojí, vám napoví následující řádky, na kterých se podíváme na zoubek modelu 325i ze sklonku roku 2001.
Tip: Přečtěte si test modelů 320i a 330d, stáhněte si video (vč. ukázky zrychlení na 240 km/h)
Designově stále na výsluní
Hodnotit vůz po stránce designu je vždy velmi ošidné, preference každého z nás jsou trochu jiné. Přesto si v případě trojkového bavoráku dovolím lehce paušalizovat a jeho kabát označím za takřka dokonalý. Za celých šest let jeho výroby jsem se setkal s minimem těch, kteří by měli výrazně odlišný názor a vnější vzhled vozu je obecně uznáván jako zdařilý. Automobilce se podařilo vypiplat k dokonalosti design nastolený předchozí generací s označením E36, která ve své době šokovala sjednocením a překrytím pro BMW typických kulatých světel. Tento významný prvek E46 dále rozvinula, přidala výraznější zadní svítilny, zůstala pro BMW typicky hluboko zařezaná přední kola a malý přední převis, celkový projev vozu se zakulatil a na světě bylo jedno z nejpovedenějších BMW vůbec.
Pro modelový rok 2002 byl připraven jediný větší facelift, který si decentně pohrál se světlomety a nárazníky. Názory na něj se různí, mně osobně se líbí nižší a dynamičtější provedení předních světel a uhlazený design těch koncových, tvořící tři jasně oddělené plochy. Naopak mi nesedí nenápaditý přední nárazník s malými kulatými mlhovkami a nahoru zahnuté přední blikače; ty zahnuté dolů mi k celkovému pojetí E46 sednou více. Rozdíl mezi oběma provedeními je každopádně velmi malý a v tomto případě dvojnásob platí, že si názor musí každý udělat sám.
Za komfort se platí
O tom, že BMW nepatří mezi levná auta, zřejmě nemá cenu diskutovat. Smutné je, že za vysokou cenu dostanete sice špičkový vůz, ale s výbavou, která typického zákazníka BMW těžko uspokojí. Dnes, kdy se výroba současné trojky chýlí ke konci a v souvislosti s tím jsou k vozu dodávány výhodné pakety nadstandardní výbavy, je situace veselejší. Tento stav je u ale BMW výjimkou, a ceny a výbavy nové „jedničky“ potvrzují, že s příchodem další generace trojkové řady bude vše při starém.
Zrcátka nemají „stopky“ --- Zadní světla nemají čiré překrytí
Testovaný model měl jakožto šestiválec základní výbavu alespoň trochu rozumnou čítající mj. šest airbagů, ABS, protiprokluzový systém ASR, automatickou klimatizaci, palubní počítač, kola z lehkých slitin a několik drobností dodávaných v základu právě pouze k šestiválcům (vnější kliky dveří v barvě vozu, chrompaket, zadní loketní opěrka, paket vnitřního osvětlení, osvětlená make-up zrcátka v slunečních clonách). Jeho základní cena činila 1 187 500 Kč. Poměrně rozsáhlá příplatková výbava pak vůz doplnila mj. o stabilizační systém, xenonové světlomety, alarm, multifunkční sportovní volant, tempomat, CD měnič, světle kožené čalounění, několik paketů týkajících se např. zpětných zrcátek (elektrické sklápění, automatické zacloňování) či ochraně proti slunci (determické čelní sklo), skivak, připlatit bylo nutné za sklopná zadní opěradla či obligátní metalízu a mnoho dalších drobností.
Světlomety před faceliftem směřují dolů --- Litá 16" kola s mnohaparskovým designem
Výsledná cena se tak přiblížila 1,5 milionu Kč a přesto nemám pocit, že by šlo o nějak mimořádně vybavený vůz, cestující vzadu si při stahování oken pořád musí vystačit s kličkou, standardní audiosystém nepřesvědčí a tak by se dalo dlouho pokračovat. V době, kdy byl vůz pořízen, se již začínal prodávat faceliftovaný model, a tak se koncová cena snížila o 150 tisíc Kč, což byla o poznání přijatelnější hodnota.
Dnes se s cenou u nové trojky dostanete o dost níže, základ 325i vás přijde na 1 035 000 Kč, obdobně vybavený model pak na 1,2-1,3 milionu Kč podle využití aktuálně nabízených slev a zdarma dodávaných paketů. Pokud vám nebude vadit ojetina, můžete si popsanou 325i, tedy model 2001 s 63 tisíci najetými km koupit podle tabulek Eurotaxu za 580 tisíc Kč. V praxi je cena o něco vyšší, 325i se v ČR prodalo málo, a pohybuje se okolo 600 tisíc Kč. Sleva 900 tisíc za pár desítek tisíc najetých km je více než lákavá, obvyklá kilometráž je však u BMW mnohem vyšší a můj vůz je v tomto případě výjimkou.