BMW 320d: nejúspornější volba (test)

Sedan BMW řady 3 se zatím prodává jen se čtveřicí motorů, přitom pouze jediný je naftový: čtyřválcový dvoulitr 320d s výkonem 120 kW. Trojka je už druhý model, kde si tento motor našel svoje místo. Je tichý, úsporný a přitom relativně svižný. Tak na co čekáte?
Seznam kapitol
  1. Krátce na úvod, pár poznámek k nové trojce
  2. Naftový čtyřválec, dynamika, spotřeba
  3. Jízdní vlastnosti, řízení, brzdy, plusy a minusy, výbava, cena
  4. Technické parametry, kompletní fotogalerie

Zatím jen čtyři motory

Základním motorem trojky je v současné době 320i, tedy dvoulitrový atmosféricky plněný benzín s výkonem 110 kW. Stejně jako nafťák i tento motor se poprvé objevil v jedničce a je evolucí staršího motoru 318i s výkonem 105 kW. Další dva motory už jsou řadové šestiválce, které trojce výborně sluší: 325i s objemem 2.5 l a výkonem 160 kW a 330i s objemem 3.0 l a výkonem 190 kW. Oba motory vychází ze starších verzí s výkony 141 a 170 kW; nárůst výkonu o 20 kW je velmi slušný. Zejména motor 325i patří ve své kategorii jednoznačně ke špici.

První trojku jsme testovali už v dubnu tohoto roku, šlo o velmi dobře vybavený model 325i s automatickou šestistupňovou převodovkou. Model 320d se k nám dostal v podobné výbavě (ale bez navigace a PDC) a to včetně šedé arktické metalízy a světlým koženým interiérem, ovšem místo automatu dostal klasický manuál, rovněž se šesti kvalty. Cena základního modelu je 907 tisíc, za spoustu prvků výbavy ale připlácíte, základ je docela chudinký. Počítejte s tím, že další korunky z peněženky utečou za 17" litá kola, xenonové světlomety, sportovní volant, el. ovládání sedadel, tempomat, loketní opěrku, kůži apod. Celková cena testované 320d činí 1,2 milionu korun a přitom zde ještě některé drobnosti chybí (navigace, TV tuner, PDC...).

  

  
Nová generace je vzhledově pouze evolucí staré, nejde o žádné designerské cvičení ve stylu nové sedmičky v roce 2001

Pár poznámek aneb proč se opakovat

Vzhledem k tomu, že jsme o trojce popsali doslova stohy papíru a věnovali jsme se jí s pečlivostí nám vlastní, bude tento test hodně stručný; nemá smysl znovu opakovat to, co napsal Pavel Janda o exteriéru a interiéru. Vzhled vozu se jednoznačně povedl – každým dalším dnem se mi trojka líbila o něco více. Zatímco z prvních obrázků jsem příliš nadšen nebyl, živý kontakt můj názor zcela změnil. Přesto však čtvrtou generaci považuji za nepatrně elegantnější a sportovněji laděnou. Zvlášť záď se mi líbí více, naopak přední masku má – dle mého názoru – hezčí generace pátá.

Tip: Rozsáhlý test modelu 325iA

  
Nové ledvinky jsou brutálnější a agresivnější než u staré trojky --- Koncepce motor vpředu, pohon vzadu, umožňuje posunout přední nápravu dopředu; výsledkem je ideální rozložení hmotnosti

  
Zadní světlomety se mi na fotografii nelíbily, naživo jsou ale o poznání hezčí --- 320d značí naftu --- Jednoduchá koncovka výfuku nenadchne, dvojitá z modelu 325i vypadá lépe

Neodpustím si také malou poznámku k předním sedadlům: ta standardní jsou spíše podprůměrná, se špatným bočním vedením a docela tvrdými bočnicemi sedáku, které na komfortu nepřidávají. Opěradla jsou naopak pohodlná a díky elektrickému nastavení bederní opěrky si můžete „hrbolek“ posunout nejen ve směru horizontálním, ale i vertikálním. Sedadlo řidiče má dvě paměti, což se hodí, když se ve voze střídáte se svou partnerkou. Pokud to s trojkou myslíte vážně, určitě si připlaťte za sportovní provedení (budete ale muset oželet kůži). A ještě drobnost: lepší než standardní sportovní volant je M-provedení, které bude součástí chystaného M-paketu; současný sportovní volant má totiž stále příliš tenký věnec.

  
Světlý interiér vypadá elegantně, kůže se ale v létě rozpálí --- Dřevěný pruh se mi příliš nelíbí --- Jako celek ale vypadá palubní deska i celkový design interiéru velmi dobře

   
Sportovní volant má stále docela tenký věnec, drží se ale dobře --- Mezi přístroji zůstal ekonoměr, ale chybí teploměr chladicí kapaliny --- Sedadla jsoui poněkud plochá

Ani místo vzadu nelze opěvovat vzhledem k rozvoru 2 760 mm, který patří ke špičce ve třídě. Vůz totiž používá méně klasickou koncepi pohonu - motor vpředu, náhon vzadu. Proto je přední náprava posunuta hodně dopředu a prostor v interiéru odpovídá předokolce s rozvorem o nějakých deset cm menším. Oproti staré trojce je to ale lepší; přesto novinka nedosahuje na etalony třídy jakým je např. Ford Mondeo. Ani místa nad hlavou mnoho nezbývá, stejně jako pro nárty; řidič musí počítat s tím, že pokud někoho poveze, nemůže dát sedadlo zcela dolů. Jinak ke trojce nelze mít výhrady, zpracování interiéru či pozice za volantem patří ke špičce. Skvělý je pocit, jak vás auto po usednutí za volant doslova objímá, cítíte se být jeho integrální součástí. V žádném jiném autě této třídy jsem nic podobného necítil, snad jen v C-klasse od Mercedesu.

   
Loketní opěrka je za příplatek a nově je dělená --- Manuální řazení má dlouhé dráhy --- Vzadu je na předních sedadlech měkčený plast

  
Místa není vzadu mnoho, ale stačí

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
BMW Řada 1 2
Rok výroby: 2010
Stav: 89 529 km
Cena: 245 000 Kč
BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2005
Stav: 214 014 km
Cena: 80 000 Kč
BMW X3 3
Rok výroby: 2004
Stav: 122 693 km
Cena: 190 000 Kč