Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i

Za volantem nového BMW 330i
Za volantem nového BMW 330i
Za volantem nového BMW 330i
Za volantem nového BMW 330i
24
Fotogalerie

Za volantem nového BMW 330i: Posel špatných zpráv. Pro konkurenci!

Zcela nová platforma, výkonné motory, větší rozměry, ale menší hmotnost. Nové BMW řady 3 míří zpátky na vrchol a snažilo se nám to dokázat přímo na českých silnicích.

Na obecném povědomí o BMW řady 3 se se mnou asi řada z vás shodne. Sportovní, atletický sedan se zadním pohonem, přesným řízením a schopností vykouzlit řidiči na tváří pořádný úsměv snad v každé zatáčce. Ono to ale nebude až tak snadné. Jeho minulá generace zprvu nebyla podvozkově úplně top, hlavně na českých okreskách připomínajících pleť puberťáka. Ledacos vyřešil facelift představený v polovině roku 2015. V nabídce se objevil i tříválec, ten ale v Česku snad nikdo nikdy neviděl.

Od nové trojky se oprávněně očekává hodně a podle toho se k ní při vývoji přistupovalo. Stojí na platformě CLAR, kterou BMW uvedlo už v roce 2015 s tehdy novou sedmičkou, v porovnání s předchůdcem shodila až 55 kilogramů, ale zároveň narostla, tuhost karoserie se zvýšila až o 50 % (celkově o 25 %), má ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy a zcela nový interiér tradičně orientovaný na řidiče. To je velice dobrý začátek.

Řadu prvků, jako jsou laserové světlomety, odemykání prostřednictvím telefonu či asistent pro pohodlné vycouvání (systém si pamatuje posledních asi 50 metrů dráhy a vy jen ovládáte brzdu a plyn) přebírá nová generace trojky od modelu X5 a jenom jejich popis by vydal na samostatný článek. Během prvního seznámení na českých silnicích není v moci kohokoliv si všechno pořádně osahat. Mám nicméně poměrně jasno v tom, co od generace G20 očekávat po jízdní stránce. Teď už to jenom hodit na „papír".

Trojka, čínská trojka, nebo pětka?

V úvodu jsem nastínil, že nová trojka v porovnání s předchozí narostla, tak si to pojďme podpořit čísly. S délkou 4709 mm je o 85 mm delší, 16 mm přibylo v bocích, rozvor narostl o 41 mm a výška 1442 mm se liší o milimetr. S novým základem přicházejí také širší rozchody kol (o 43 mm vpředu a 21 mm vzadu), kufr o objemu 480 litrů se neliší. Bavíme se o autě, které posunuje design BMW na další úroveň, byť ne všechno je původní.

BMW 3 G20 sedan: Srovnání vnějších rozměrů s konkurencí
Model BMW 3 Audi A4 AR Giulia Jaguar XE Mercedes-Benz C
Délka [mm] 4709 4726 4639 4672 4686
Šířka [mm] 1827 1842 1873 1850 1810
Výška [mm] 1442 1427 1426 1416 1447
Rozvor [mm] 2851 2820 2820 2835 2840
Objem kufru [l] 480 480 508 450 455

Grafika zadních svítilen se podobá Lexusu IS a kvůli světlometům si údajně z BMW utahují, že spodní „zub“ opsalo od Peugeotu. Němci si takové narážky nenechávají líbit a říkají, že se vracejí ke kořenům, protože s něčím podobným přišla už generace E46. Hodnocení celku nechám na vás a pouze uvedu, že mně osobně svými rozměry trojka připomíná „vyšší střední“ pětku či prodlouženou verzi minulé generace určenou pro čínský trh. Mimochodem, pro Čínu už natáhli i tu současnou.

Ani uvnitř nezůstal kámen na kameni. BMW trojce aplikovalo novou přístrojovou desku ve stylu řady 8. Před řidičem je digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce, hlavní displej má 10,25 palců a je dotykový. Na středovém tunelu nadále zůstává otočný ovladač, panel klimatizace je minimalistický a startovací tlačítko už nenajdete napravo od volantu, ale vedle voliče převodovky. A protože jsem měl k dispozici nejvyšší úroveň infotainmentu, nechybělo ani ovládání gesty.

Pravdou je, že i navzdory zásadním změnám jsem se uvnitř zabydlel poměrně rychle. A to píše člověk, který koncem loňského roku o BMW X5 napsal, že si na ovládání budete muset zvykat. Co se týče obsluhy funkcí denní potřeby, nepřišla mi trojka příliš složitá na pochopení. Jiné to bude v oblasti personalizace, protože nejvyšší úroveň ID7 nabízí až deset typů obrazovek, aby prostředí vyhovovalo všem. Navíc se bavíme o dalším autě, které nejenže softwarově nestárne a kvůli aktualizaci systému nemusíte do servisu, ale protože jsou všechna data uložena na cloudu, váš osobní profil je možné „přenášet“ mezi auty.

Už v minulé generaci trojky bylo uvnitř místa tak akorát. Někdo by možná řekl, že to nebylo na rozvalování, mně osobně se ale vždycky líbilo, jak mě kokpit obejmul, ale zároveň neomezoval. To se s novinkou nemění a je to tak dobře. Pozice za volantem je špičková, sedadla nemají chybu a drtivá většina materiálů plně odpovídá luxusnímu segmentu. Nelíbí se mi akorát šedivý plast okolo voliče automatu, které jsem nedávno kritizoval také u nových audin A1 a Q3. Ale víte co? Kdyby to nebyl šedý matný plast, bude to klavírní lak nebo dřevo. To už vyjde nastejno, nelze se zavděčit všem.

Manuálům zvoní hrana

Ještě do minulé generace BMW 3 jste si mohli zároveň naporoučet zážehový šestiválec, manuální převodovku i zadní pohon. Kombinace, při jejíž představě mají skalní fanoušci modro-bílé vrtule motýlky v břiše. Problém je v tom, že takových nebylo dost na to, aby se automobilce vyplatilo tyto verze prodávat. I BMW řeší otázku komplexity a hezky to uvádí na příkladu modelu M2. Zástavbovost manuálu se u něj totiž pohybuje pouze mezi 20 až 30 %. Šokuje vás to? V pořádku, mě taky.

Právě proto se nesmíme divit, že manuální převodovku v trojkové řadě pořídíte pouze v kombinaci s dvojitě přeplňovanými nafťáky 318d (110 kW) a 320d (140 kW). Na tyto motory se podíváme někdy příště a raději si řekneme něco o nejsilnější verzi současné nabídky. Má označení 330i, v 5000 otáčkách dává výkon 190 kW a točivý moment 400 N.m je dostupný už od 1550 otáček. Je to sice „jenom“ čtyřválec, trojka se s ním však dostane z nuly na stovku za 5,8 sekundy a maximální rychlost činí 250 km/h. A abych nezapomněl, je to zadokolka!

Zatímco výkon mezigeneračně stoupnul o relativně neznatelných 5 kW, točivý moment se zvýšil o mamutích 50 N.m. Však se také BMW chlubí, že silnější čtyřválec tenhle model nikdy neměl. Faktorů je tady hned několik: lehčí kliková hřídel, snížené vnitřní tření, vylepšení chlazení, nová řídicí jednotka, palivové čerpadlo schopné pracovat s tlakem 350 barů namísto dřívějších dvou set a přepracované vstřikování. A spotřeba? Ta je podle BMW pohybuje v rozmezí 5,8 – 6,1 l/100 km, tedy jenom o malinko více, než za kolik oficiálně jezdila minulá 330i.

Tenhle podvozek!

Vedle motoru si v BMW výrazně pohráli s podvozkem. Všechny verze mají progresivní tlumiče s hydraulickými dorazy, pevnější uložení zavěšení jde ruku v ruce s celkově tužší karoserií, větší jsou i odklony předních kol, vzpomeňte i na výše uvedené rozšíření rozchodu a zapomenout nesmím na hydraulické silentbloky, které mají eliminovat jemné vibrace vznikající při přejezdech krátkých nerovností. Podtrženo, sečteno, nová trojka by měla být sportovně tuhá, ale zároveň komfortní, což jsou dvě zdánlivě neslučitelné věci.

Vůz, který vidíte na fotkách, byl vylepšen o tužší a o 10 mm nižší M sportovní podvozek s adaptivními tlumiči a osazen výkonnějšími brzdami. Dejte to dohromady s nádherným Břežanským údolím, kam jsem měl namířeno, a máte recept na fajn odpoledne. Abych si však tuto kombinaci mohl užít, musel jsem se nejdřív vymotat z Prahy. A víte co? Tak komfortní a pohodovou jízdu jsem v trojce ještě nezažil.

Kdysi jsem nadopovaný benzinový dvoulitr osočoval z toho, že je nastavený až moc agresivně a se silnějším stlačením plynu má tendence vám auto plašit pod zadkem. Jenže dneska, navzdory všem úpravám a točivému momentu navíc, můžete po celou dobu jet naprosto klidně, vyrovnaně a bez obavy, že i při klasickém předjíždění osmistupňový automat okamžitě podřadí o dva kvalty a harmonie jízdy bude v čudu.

První kilometry s příjemně tlustým věncem volantu v rukou jsem si užíval. Čtyřválec vyniká špičkovou kultivovaností a jemností běhu, automat nechává spadnout otáčky pod dva tisíce za minutu, ale ničemu to nevadí, protože už tehdy máte k dispozici kulatých 400 N.m. Spotřeba dost záleží na stylu jízdy, nereálných ale nebylo ani sedm litrů na sto. Více k ní zatím neřeknu, protože naprosto stejný vůz se brzy objeví ve velkém redakčním testu, kde se na všechno zaměříme hlouběji.

Bude to znít dětinsky, jakmile avšak provoz opadnul a mně se naskytnul pohled na tu zakroucenou stuhu hozenou mezi vzrostlé stromy, šla trojka do sportovního režimu a spolujezdec Standa Kolman z Auto.cz zapřel nohy do podlahy. Z pohodového sedanu byla střela letící vpřed. Fajn, tohle už trojka uměla v minulé generaci a po faceliftu byla skvěle vyladěná, spíše než absolutní dynamika mě však překvapily schopnosti celku.

Progresivní brzdy s přirozeným nástupem, velice přesné řízení s variabilním převodem, se kterým se ale nemusíte prát, což jsem u BMW už dlouho nezažil, velká mechanická přilnavost přední nápravy, benevolentní stabilizační systém, který vás nechá lehce sklouznout a nasměrovat auto přesně tam, kam chcete, to všechno sladěno tak, aby žádná ze skupin „nevyčnívala“ nad jinou. Navzájem se doplňují a pracují jedna pro druhou. V zatáčkách navazujících na sebe si můžete hezky hrát s přenosem hmotnosti, jedete rychle, ale s naprostou jistotou toho, co se děje před vámi, pod vámi i za vámi.

Nějak takhle si představuji sportovní sedan pro takové to domácí ježdění. Nechci s ním jezdit na okruhu, protože tam by se v zatáčkách zcela jistě projevila jeho „gétéčkovitá“ stránka, kterou zase oceníte při jízdě na horším povrchu. Kola skvěle kopírují silnici, filtrují i mikronerovnosti, které dříve trápily BMW s pneumatikami runflat. I nejnovější trojka je má, přijde mi však, že s každým novým modelem se daří negativní dopad daný hodně tuhými bočnicemi více a více eliminovat. Že by jednou zmizel úplně? Je to na dobré cestě!

BMW řady 3 (G20): Ceny verzí dostupných s uvedením na český trh
Verze/výkon Cena [Kč]
320i/135 kW (184 koní) 978.900
330i/190 kW (258 koní)  1.084.200
318d/110 kW (150 koní) 921.700
320d/140 kW (190 koní) 990.600
320d xDrive/140 kW (190 koní)  1.114.100
330d/195 kW (265 koní)  1.203.800

Co bude dál?

Jak jsem už v průběhu testu naznačil, na modrý kousek se brzy podíváme ještě jednou v rámci klasického redakčního testu. Pokud vám tedy v dnešním článku něco chybělo, a že zcela určitě ano, dejte vědět do diskuse a něco s tím uděláme. Co se trojky týče, jsme na špičce ledovce, stejně tak je na tom ale i ona sama.

V druhé polovině letošního roku bude dvoulitr 330i dostupný také s pohonem všech kol, dorazí vznětový šestiválec 330d (195 kW, 580 N.m) jak s pohonem zadních, tak všech kol, plug-in hybrid 330e (185 kW, 420 N.m), schopný jet na elektřinu rychlostí až 140 km/h a až 60 km daleko, ale hlavně M340i s výkonem 275 kW (374 koní) a točivým momentem 500 N.m. Bude to sice pouze čtyřkolka, zároveň však půjde o poslední stupínek před ostrou „em-trojkou“, o které se zatím jenom šušká.

Za sebe můžu říci, že mě nová generace BMW řady 3 nadchla. Sami lidé od BMW přiznávají, že v některých ohledech vypálil předchůdci rybník Mercedes-Benz třídy C, něco mi ale říká, že jsem vám dnes referovat o tom nejlepším, co aktuálně můžete v daném segmentu pořídit. Nemusí se vám pozdávat, jak trojka vypadá zvenku či uvnitř, nemusíte souhlasit s rozmachem automatů a podobně, po osobní zkušenosti však jistě jako já prohlásíte, že prostě jezdí skvěle!

Technické údaje: BMW 330i

Rok • stupeň výbavy
2019 • M Sport
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 998 cm3
Vrtání • zdvih
94,6 mm • 82,0 mm
Stupeň komprese
10,2:1
Nejvyšší výkon
190 kW (258 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 až 6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
400 Nm při 1 550 až 4 400 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,8 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
480 l
Objem palivové nádrže
59 l
Hmotnost: provozní • celková
1 545 kg • 2 060 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,2 • 5,0 • 5,8 l/100 km
Rozvor náprav
2 851 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 589 mm • 1 604 mm
Rozměr pneumatik
225/45 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 709 × 1 827 × 1 442 mm

BMW řada 3

BMW řady 3 platí v podstatě za synonymum „malého“ sportovního sedanu. Současná verze F30 (sedan), resp. F31 (kombi) má opět tradiční zadní pohon, ale stále více zákazníků volí čtyřkolku xDrive.

Ceny, motory, data • BMW řady 3 Touring • Nové motory • Test BMW 330i • Historie BMW řady 3

Doporučujeme

Články odjinud