BMW 1500/1600/1800/2000: nová třída z Mnichova

BMW 1500 se stalo jednou z největších senzací autosalonu IAA 1961 ve Frankfurtu. Návštěvníci tento vůz doslova obléhali.

Pro BMW byl tento nový vůz střední třídy důležitým krokem do budoucnosti. BMW totiž v 50. letech produkovalo jen automobily velmi drahé nebo naopak velmi levné. A velkou mezeru ve výrobním programu měla zalepit právě nová modelová řada nazývaná „Neue Klasse“ (Nová třída).

Prototyp vozu BMW 1500 vystavený na IAA ve Frankfurtu měl pod přední kapotou řadový čtyřválec 1,5 litru s pětkrát uloženým klikovým hřídelem a ventilovým rozvodem OHC, který poskytoval nejvyšší výkon 55 kW (75 k) při 5500 min-1. Vůz s pohotovostní hmotností 950 kg dosahoval nejvyšší rychlosti 150 km/h. Přední náprava typu McPherson byla vybavena kotoučovými brzdami, zadní kola byla zavěšena na šikmých podélných ramenech.

Vůz měl stát 8500 DM (nakonec to bylo 9485 DM s bohatou výbavou), tedy o trochu více než byla v roce 1961 výše průměrného ročního příjmu v Německu (6723 DM).

Německá technika s italskou elegancí

Po podzimní premiéře prototypu čtyřdveřového sedanu oděného do moderního hávu bez zbytečných kudrlinek, jehož návrh pocházel z pera známého italského designéra Giovanniho Michelottiho, následovalo o rok později zahájení sériové výroby a uvedení na trh. Již v červnu 1962 registrovalo přitom obchodní oddělení BMW 25 000 předběžných objednávek.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Čtyřválcový motor prototypu byl před zahájením výroby ještě důkladně přepracován, takže v sériovém provedení poskytoval nejvyšší výkon 59 kW (80 k) při 5700 min-1. Hodnoty nejvyšší rychlosti 150 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 16,8 s byly v tehdejší době znaky sportovně laděných vozů. Sedan BMW 1500 spotřeboval při 110 km/h podle normy DIN 9,9 litru benzinu Super na 100 km.

Desetiletá kariéra

„Nová třída“ byla navzdory počátečním problémům s kvalitou výroby trefou do černého. Na přelomu let 1963/64 byla rozšířena o další varianty s typovým označením BMW 1800 a 1800 ti.

O 500 DM dražší sedan 1800 poskytoval ze zdvihového objemu 1,8 litru výkon 66 kW (90 k), zatímco vysloveně sportovní 1800 ti (cena: 10 960 DM) byl vyladěn na 81 kW (110 k). S tímto výkonem zrychlil pětimístný sedan z 0 na 100 km/h za 11 s a umožňoval jízdu rychlostí až 170 km/h.

V prosinci 1964 se pak stal z BMW 1500 typ BMW 1600 a v následujícím roce oslavilo premiéru BMW 2000 s dvoulitrovým motorem o výkonu 74 kW (100 k), z něhož byly odvozeny další verze 2000 ti a 2000 tilux (88 kW/120 k). V roce 1969 završil nabídku nový špičkový typ BMW 2000 tii s motorem vybaveným vstřikováním (96 kW/130 k). Během deseti let bylo vyrobeno 350 729 vozů „Nové třídy“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 249 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 205 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 130 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků