Kapitoly článku:
- Design, interiér, sedadla vpředu
- Palubní deska, ovládací páčky, místo vzadu, zavazadelník
- Motor, dynamika, převody, spotřeba, jízdní vlastnosti, odpružení
- Závěrem, plusy a minusy, parametry, výbava
- Fotogalerie - kompletní přehled snímků
Kde je ekonoměr?
Palubní deska je kompletně z měkčeného materiálu až na kapličku, která má hladký a tvrdý povrch, takže vypadá, jakoby byla na palubku přilepena. Přístroje mají klasický design, ovšem není tu teploměr chladící kapaliny a na místo ekonoměru se přesunul ukazatel stavu paliva. Je to trochu škoda, protože vidět současně aktuální a průměrnou spotřebu nebylo špatné; nyní je aktuální spotřeba součástí palubního počítače, který se zobrazuje v okénku pod informačními diodami. Najdete zde průměrnou rychlost, zmíněné měření spotřeby či dojezd. Středová konzola je natočena k řidiči, není však spojena přímo s tunelem, ale v místě přechodu se nachází popelník. Středový tunel je vysoký a je zakončen loketní opěrkou; bohužel není výškově polohovatelná, ocenil bych nepatrně vyšší pozici. K designu palubky jen dodám, že mi příliš nesedl hliníkový pruh mezi horní a spodní částí palubní desky.
Kaplička působí poněkdu zvláštně --- Mezi budíky není analogový ekonoměr a ukazatel teploty chladicí kapaliny
Startuje se tlačítkem --- Ovladače světel --- Schránka před spolujezdcem není příliš rozměrná
Jak jsem psal už v testu 120d, páčky světel nemají aretaci, takže do nich jen ťuknete a spustí se požadovaná funkce. Páčka sama se pak vrátí do původní polohy. Na to je nutné si zvyknout, např. jemné ťuknutí do levé páčky spustí „trojklik“ blinkrů, silnější ťuknutí je pak spustí natrvalo do doby, než dokončíte zatáčení. To samé platí pro dálková světla, ovladač se vrací zpět. Ještě zajímavější je to u stíračů; pohyb dolů setře jednou, pohyb nahoru nejprve pomalé stírání, opětovný stisk pak rychlejší pohyb stíračů; stisknutí tlačítka spustí cyklovač. Pokud rovnou na páčku zapůsobíte větší silou, zapne se rychlý pohyb. Vypínání se pak děje protipohybem. V podstatě je to stejné jako u běžných ovladačů s aretací, páčky se ale vždy vrací. Z polohy ovladače tak nepoznáte, jaká funkce je právě aktivovaná, což zpočátku může mást. K ergonomii ovládání ještě dodám, že s klimatizací či rádiem jsem neměl žádný problém, obojí je veskrze standardní a pro BMW typické.
Loketní opěrka je poněkud nízko a není polohovatelná, v ní je malý odkladácí prostor --- Pedály jsou blzíko u sebe, což usnadňuje sportovní jízdu a řazení s meziplynem
Kapsy ve dveřích jsou spíše kosmetické
Vzadu? Nic moc, ale stačí to
Ačkoliv jednička patří do nižší střední třídy a má rozvor 2 660 mm, je vzadu snad i méně místa než ve staré Octavii. Pohon zadní nápravy, posunutí předních kol co nejvíce dopředu, uložení motoru za přední nápravou, to vše způsobuje, že i přes velký rozvor není vzadu místa nazbyt. Pokud si za volant sedne někdo skutečně dlouhý (kolega má přes 190 cm), dozadu se nesedne ani dítě. Pokud navíc řidič umístí sedadlo dolů, nezbude ani moc místa na nárty. Pokud jsem si sedl sám za sebe (176 cm), bylo to celkem v pohodě, ale na pohodlné „rozvalení“ to zkrátka nebylo. Přístup na zadní sedadla je poněkud horší, stejně jako vystupování, musíte si dát pozor, abyste špinavými botami neznečistili celý interiér. Sedadla jsou pohodlná a tvarovaná tak, že si sednou jen dva lidí, prostřední místo je bez přehánění nouzové. Sedáky jsou umístěny nízko, takže potřebná opora stehen se nekoná. Nad hlavou budou mít problémy všichni s více než 185 cm. Zkrátka jednička není rodinné auto, místa vzadu jsou určena jen pro občasné použití.
Zadní sedadla jsou pohodlná, ale místo je zde pro dva menší cestující; ti vysokocí nemají místo ani před koleny, ani nad hlavou
Za 190cm řidičem si už nikdo nesedne
Za malým řidičem (176 cm) je už místa více
Malý kufříček bez rezervy
Ani zavazadelník neoplývá příliš velkým objemem, výrazný nárazník zmenšuje vstupní otvor. Plocha dna je ale srovnatelná s konkurencí, jen není zcela rovná, po stranách jsou malé vyvýšeniny. Po sklopení sedadel – jde to snadno, není nutné hýbat se sedáky ani vyjímat opěrky – vznikne rovná plocha bez schodu, trochu skloněná. V tomto ohledu je jednička využitelnější než třeba trojkový sedan, který má sice větší objem kufru, ale podstatně menší vstupní otvor. Dveře se otvírají vyklopením znaku BMW, a to do dostatečné výšky – pozor na hlavu si ale přesto musí dlouháni dát.
Vyšší lidé by si měli dát pozor na výklopné dveře --- Zavazadlový prostor nemá zcela rovné dno --- Páté dveře se otevírají vyklopením znaku
Sklopení opěradel je snadné, vznikne plocha bez schodu
Pod dnem zavazadlového prostoru se neskrývá rezervní kolo; bavorák dokáže jet 80 km/h i po defektu pneumatiky