BMW 120i: nejsilnější benzín pod kapotou (velký test)

BMW 1 je zcela nový model ve výrobním programu mnichovské automobilky. Jednička je přesně to auto, které v ní chybělo: malý bavorák, který je cenově přístupný masám. I přesto si ale zachovává svou výlučnost, neboť není z levného kraje. (video)
Seznam kapitol
  1. Design, interiér, sedadla vpředu
  2. Palubní deska, ovládací páčky, místo vzadu, zavazadelník
  3. Motor, dynamika, převody, spotřeba, jízdní vlastnosti, odpružení
  4. Závěrem, plusy a minusy, parametry, výbava
  5. Fotogalerie - kompletní přehled snímků

BMW řady 1 (dále jednička) jsme už na AutoRevue.cz představili v několika článcích, publikovali jsme i test verze 120d, která pod kapotou skrývá naftový dvoulitr se skvělým výkonem 120 kW a šestistupňovou manuální převodovkou. Jednička je zcela nový model mnichovské automobilky, který nemá žádnou historii; pokud někomu méně znalému a sečtělému řeknete, že BMW vyrábí i krátký hatchback, asi se vám vysměje. Mnozí lidé mne na chodníku poté, co jsem vystoupil z auta, zastavovali a ptali se, co je to za řadu. Jiní zase znali vůz z obrázků v časopise, ale živě ho ještě neviděli. Zkrátka bylo co vysvětlovat a ukazovat. I v běžném provozu budila jednička úžas protijedoucích či předjíždějících řidičů: „Proboha, kdo tomu bavoráku useknul zadek?“

  
Agresivní dlouhá příď skrývá podélně uložený motor

Tip: Stáhněte si video s testem!

Hvězda německého designu

Samozřejmě mne těšilo, že jsem, resp. testované auto, středem pozornosti, i když jsem věděl, že za pár dnů už vůz zase poputuje do pražského Autecu. Šedomodrá metalíza je sice nenápadná, design vozu ale není možné přehlédnout. Chris Bangle, ač dříve kritizován, vytvořil skutečně nádherný a skvěle vyvážený vůz. Dokázal, že BMW umí dělat nejen hezké sedany, kupátka a kombíky, ale rovněž i sportovně střižené hatchbacky. Nový model postupně nahradí hybridní trojkový Compact, který příliš nezaujal. Má nevyvážený design zádi, nepříliš povedené zadní světlomety a místo nádherných předních světel trojky má jakési dvojité „brýle“. Pravda, je to trojka se vším všudy, ale prodejní trhák to rozhodně není.

   
Hatchback v nabídce BMW? No toto...

Jednička má výhodu nejen v nižší ceně a druhé dvojici dveří, ale zejména ve vyvážených proporcích. Přední maska je trochu podobná pětce a nové trojce, uchovává si ale stále velkou míru individuality. Mohutná příď ukrývá, jak je u BMW zvykem, podélně uložený motor za přední nápravou, který vylepšuje vyvážení vozu; jednička má stejně jako trojka poměr hmotností na nápravy 50:50, takže skvělé jízdní vlastnosti jsou zaručeny. Střecha se na zádi trochu svažuje, což vzadu ubírá místo nad hlavou, a sklo zadních dveří má poněkud menší výšku, takže si cestující na zadních sedadlech připadají trošku jako v tanku; pěkně obrněn. Výhled malým zadním oknem není právě nejlepší, stejně jako výhled vpravo do boku kvůli silným B-sloupkům.

  
„I“ znamená benzín --- Značka je umístěna v nárazníku, proto má jednička velkou prázdnou plochu na zadních dveřích --- Výfuk decentně vyčuhuje

Na celém vozu najdete pouze ostré hrany, žádné bublinovité tvary se nekonají. V tomto ohledu jednička plně sleduje nové designové trendy automobilky. Až na tvar zadních světlometů a daleko mohutnější zadní nárazník připomíná záď trochu pětkové kombi. Vím, že hodnocení designu je vždy subjektivní (sto lidí, sto názorů), ale jak se mi dříve „Bangle-styl“ moc nezamlouval, nyní zjišťuji, že patří k tomu nejlepšímu, co lze v automobilovém průmysl vidět. Z jedničky vyzařuje ta správná bavorácká dynamika, příznivce značky musí chytit za srdce. Oproti nové trojce, kde se mi příliš nelíbí tvar zadních světlometů a jakoby useknutá záď, nemám u jedničky výhrady k ničemu. Škoda jen, že není možné obléci vůz do žluté barvy, v nabídce jsou zatím jen „usedlé“ odstíny. Z nich bych volil nejspíše černou, šedomodrá na mne v tomto počasí působí poněkud depresivně.

  

  
Několik detailů: Velké přední světlomety, klasická ledvniky, dlouhá příď, 16" litá kola, zpětná zrcátka

Sportovní sedadla drží a drží

Designu a provedení interiéru jsem se věnoval už v testu 120d, nyní jen k odlišnostem. Tou hlavní byla sportovní sedadla, která jsou ve bavorácích takřka povinná. Ta standardní totiž mají slabé boční vedení a krátkých sedák, takže špatně drží tělo při průjezdech zatáčkou či výhýbacích manévrech. Jsou sice nepatrně pohodlnější na delší cestování, ale pokud chcete s jedničkou jezdit způsobem, jaký se u tohoto auta předpokládá, neuspokojí vás. Sportovní sedadla mají skutečně brutální vedení jak v opěradlech, tak sedáku, navíc je tu možnost pohyblivým dílem sedák prodloužit a ulehčit tak stehnům dlouhánů. Vedení sedáku ovšem svírá stehna tak pevně, že se na delších trasách mohou dostavit otlaky. Ačkoliv je opěradlo dobře profilováno, ocenil bych přece jen nastavitelnou bederní opěrku (za příplatek).

  

  
Sedadla mají skutečně velmi dobré boční vedení, pro někoho ale mohou být úzká --- Středový tunel nenavazuje na středovou konzolu --- Palubní deska je mixem mezi starou trojkou a modelem X5

Sedadlo lze nastavit nejen výškově (bohužel ne pumpováním, ale uvolněním páčky a nadzvednutím, případně zatlačením) a podélně, lze ale rovněž naklonit sedák (vč. celého sedadla), díky čemuž si dlouzí řidiči mohou lépe podepřít stehna. Pozici za volantem, který je plně nastavitelný v obou směrech, tak je možné najít celkem snadno. Horší je to s prostorností interiéru, jednička je uvnitř skutečně malá, vše vás obklopuje, cítíte se sevřeni středovou konzolou, tunelem i palubkou, střecha je rovněž dost blízko. Tím, že jsou pedály posunuté hodně pod palubkou, sedíte k ní blíže než u většiny vozů této třídy. Máte proto pocit, že vás auto pohltilo, že jste s ním srostlí. Možná se budete divit, ale ve sportovně laděném vozu mi tento pocit plně vyhovuje. Co na tom, že zde nejsou takřka odkládací prostory (není kam např. odložit nápoj), jednička zkrátka není koncipována jako auto pro rodinu, ale pro radost z jízdy. A té vám dá požehnaně.

  
Sedák lze prodloužit --- Páčky pro nastavení sklonu sedáku a opěradla

  
Palubní deska má povedený design --- Středová konzola je lehce natočena k řidiči --- Řadicí páka je možná až zbytečně dlouhá

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
BMW Řada 1 1.6
Rok výroby: 2005
Stav: 130 287 km
Cena: 125 000 Kč
BMW Řada 3 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 186 625 km
Cena: 100 000 Kč
BMW Řada 5 3
Rok výroby: 2000
Stav: 225 600 km
Cena: 60 000 Kč