BMW 116i: továrna na sny (velký test)

Vozy BMW mají pověst velkých limuzín se silnými šestiválcovými motory. V nabídce výrobce ale najdeme i subtilní hatchback s označením 116i, který pohání malý motor o výkonu 115 koní. Je takový vůz ještě tím pravým „bavorákem“? (video)
Seznam kapitol
  1. Design, nová šestnáctistovka
  2. Charakter motoru, ovladatelnost, jízdní vlastnosti, řazení
  3. Dynamika, převody, spotřeba, DTC, je drahá?
  4. Jedna nebo tři?, 118i je optimum, výbava, parametry
  5. Přehled motorů, komentovaná fotogalerie, část 1.
  6. Komentovaná fotogalerie, část 2.

O BMW řady 1 bylo na AutoRevue.cz napsáno mnohé. Přečíst jste si mohli již seznámení s modelem 120d, velký test nejsilnějšího čtyřválcového benzínu 120i i krátké představení modelu 130i, který byl veřejnosti odhalen na nedávném ženevském autosalonu. V tomto testu se tedy zaměřím pouze na odlišnosti od typu 120i a na následujících řádcích se dočtete především to, jaký je základní motor a jak se s ním v jedničce jezdí.


Tip: Stáhněte si video s jízdou (nižší kvalita, 11,5 MB; střední kvalita, 20 MB; vyšší kvalita, 28 MB)

Bangle umí

Přesto mi nedá, abych se alespoň krátce nezmínil o designu vozu. I více jak půl roku po jeho uvedení na trh poutal pozornost všude, kde se objevil, a vyvolával zvídavé dotazy kolemjdoucích, co že to je za krásné auto. Nemalou roli na tom jistě bude hrát fakt, že jednička se na našem trhu zatím moc nezabydlela a s pár desítkami prodaných kusů za čtyři měsíce loňského roku na našich silnicích nestačila zdomácnět, ale přinejmenším stejný podíl na její neokoukanosti bude mít její povedený design. Kreace Chrise Banglea rozdělují motoristickou veřejnost na dva nesmiřitelné tábory a i já musím říci, že si na některé jeho výtvory zvykám těžko.

  
Design jedničky stále přitahuje pozornost --- Boční pohled odhalí skvostné vítězství plechu nad sklem

Postupem času ale nacházím v jeho dílech zalíbení a ačkoli sedmička se mi nelíbila nikdy a pětka jen s výhradami, poslední modely jsou úplně o něčem jiném a po mém soudu to byla jednička, která přinesla zásadní obrat. Její tvary jsou prostě skvostné a jakkoli na fotkách vypadá zvláštně, v reálu vás praští do očí kdekoli se objeví. Kombinace nízké stavby karoserie spolu s vysokými hranami dveří a úzkými okny působí velice robustně a přitom lehkonoze, kypré tvary dlouhé přídě dodávají pocit síly a agresivně vyhlížející přední maska dojem svalnatého atleta jen podtrhuje.

  
Záď vozu je veskrze jednoduchá, značka našla místo na nárazníku --- I vysoká nakládací hrana kufru prozradí orientaci na maximální tuhost karoserie

Samotný pohled ale neprozradí veškerou genialitu autorova pojetí. Ačkoli mě mnozí budou považovat za psychicky narušeného jedince, musím se přiznat, že tu pravou lásku k Bangleovu dílu jsem pocítil teprve při mytí vozu. Až hmat vám dovolí okusit úžasnost tvarů celé přídě a chcete-li opravdu poznat, co je jednička zač, doporučuji vám vyrazit k dealerovi s rukavicí z jelenice a užít si s ní tichou chvilku v rohu autosalonu...

  
Design kabiny spojuje kvalitu, jednoduchost a sportovní šmrnc

Tip: Kompletní komentovanou fotogalerii více než 60 fotografií najdete v posledních kapitolách.

Šestnáctka stačí

Nadšení mnoha zvědavců ale opadávalo při pohledu na štítek 116i. Viditelně slabé provedení jim k image mnichovské automobilky příliš nesedělo a nejednou jsem si vyslechl úvahy na téma: Tohle že má být BMW? Ano, má a předem řeknu, že se nemá za co stydět.

Ačkoli znalí věci jistě pochybují, zda se pod označením modelu skrývá použití motoru o objemu 1,6 litru, jejich obavy nejsou v tomto případě na místě, pod kapotou vozu opravdu našla místo šestnáctistovka. Není to ale obyčejná „šestnáctka“, pyšní se použitím proměnného časování sacích i výfukových ventilů, které jí uděluje nadprůměrný maximální výkon 85 kW (115 koní) při 6000 ot. a slušný točivý moment 150 Nm při 4300 ot. Tato pohonná jednotka má jedničce dodat zrychlení na stovku za 10,8 sekundy a nezvykle vysokou maximální rychlost 200 km/h.

Co na to praxe? Dá se říci, že přesně odpovídá udávaným číslům. Stovka za 10,8 sekundy není žádný oheň a vezmeme-li v úvahu, že vozy BMW obvykle dosahují při stejném výkonu výrazně lepší dynamiky než konkurence, může být pro mnohé zklamáním. I někteří běžní výrobci umí u svých kompaktů s „jedna-šestkami“ vykouzlit mnohem lepší číslo, např. Honda Civic 1,6 se 110 koňmi zvládne stovku pod 10 sekund. I když má stošestnáctka pro BMW typicky krátké zpřevodování, v nízkých rychlostech se jí do práce zkrátka příliš nechce a svou ochotou hnát se vpřed neoslní. To se ovšem změní v rychlostech nad 100 km/h, kdy se naplno začnou projevovat výhody nízkého odporu vzduchu (Cx=0,30 a k tomu nízká stavba karoserie) a krátkých převodů. Jednička se v ten moment dere vpřed velice přesvědčivě a čím je rychlost vyšší, tím je její chování překvapivější. Dvoustovky dosáhne s nebývalou noblesou a na dálnicích vůbec není problém udržovat rychlost okolo 200 km/h i v táhlých stoupáních. Z přiloženého videa je patrné, že akcelerace na maximální rychlost není žádným čekáním na Godota, vůz jede dvěstě prakticky na každé delší rovince.

Jestli mě něco na BMW fascinuje, je to právě toto – převodovka je s motorem sladěna tak, aby vůz vždy dosáhl maximální možné rychlosti a v co nejkratším čase. Je opravdu pozoruhodné sledovat, jak relativně slabý motor popožene auto vpřed při pokusu o akceleraci ve 180 km/h a zastíní i silnější vozy, které jsou naladěny více na komfort a nízkou spotřebu paliva. Na tomto místě je třeba poznamenat, že nedávno testovaný Focus s obdobnou šestnáctistovkou prokazoval o něco lepší zrychlení na stovku i stošedesát, za což mu jistě patří velké uznání, ale kolem 180 km/h se již sotva belhal.

 
 Malý motor nedělá jedničce ostudu --- Sem by se jistě vešel i osmiválec... 

 
Na kapotě odhlučňovací materiál nenajdete, plynové vzpěry ano

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
BMW X6 3
Rok výroby: 2010
Stav: 122 294 km
Cena: 800 000 Kč
BMW Řada 5 3
Rok výroby: 2010
Stav: 107 998 km
Cena: 659 999 Kč
BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2009
Stav: 148 629 km
Cena: 249 999 Kč