Bloodhound SSC: Tři motory, padáky a maximálka 1609 km/h

Britský pilot Andy Green chce znovu překonat svůj vlastní pozemní rychlostní rekord. Při novém pokusu usedne do speciálního vozu Bloodhound Supersonic Car.

Bloodhound Supersonic Car (SSC) má smělou ambici: stát se nejrychlejším automobilem na planetě a dosáhnout rychlosti 1000 mil v hodině (1609 km/h). Současný rekord by tak měl být překonán rovnou o třetinu. Jeho držitelem je pilot britského královského letectva Andy Green, který usedne i do kokpitu Bloodhoundu SSC.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekBloodhound SSC bude pilotovat ostřílený rekordman Andy Green

Samozřejmě jsme si trochu zažertovali, když jsme tento článek označili mimo jiné štítkem „Hybridy“, ale úplně mimo to není. Bloodhound SSC bude totiž osazen hned třemi motory různých typů. O odpíchnutí z místa se postará proudový motor Eurojet EJ200 z tryskáče Eurofighter, se kterým se stroj ve tvaru tenkého doutníku rozjede na 480 km/h. Poté se přidá hybridní raketa Nammo.  

Pomocný agregát? Motor z F1!

Tryskový motor vyvine tah devět tun, raketa dodá dalších dvanáct. Pod aerodynamickým kabátem Bloodhoundu najde místo i motor Cosworth CA2010 z Formule 1, ten zde ovšem poslouží v podstatě jako čerpadlo. Jeho stěžejním úkolem bude dodávat dostatek kyslíku raketě. 

Bloodhound SSC v datech

  • Délka: 13,5 m
  • Šířka: 1,9 m
  • Hmotnost: 6422 kg
  • Výkon: 136 877 koní
  • Nejvyšší rychlost: 1609 km/h

Cílové rychlosti by měl Bloodhound SSC dosáhnout za 55 sekund a vyvinout podélné zrychlení 2,5 g. Při zpomalování to bude ještě víc: když řidič v rychlosti 1300 km/h aktivuje aerodynamickou brzdu, v 970 km/h přidá padáky a konečně pod 400 km/h začne brzdit i kotoučovými brzdami, čekají Greena až tři géčka. Ani to by pro něj ale neměl být velký problém, v „práci“ může zažívat přetížení až okolo 10 g

Green ostatně není na poli překonávání pozemních rekordů žádným nováčkem. Jako první člověk na světě pokořil na zemi rychlost zvuku a ustavil aktuálně platný rekord, když 15. října 1997 dosáhl s vozem Thrust SSC rychlosti 1227,986 km/h.  V roce 2006 k tomu přidal i pozemní rychlostní rekord pro vozidla poháněná vznětovými motory: se strojem JCB Dieselmax se rozjel na 563,418 km/h.

První jízdní zkoušky Bloodhoundu SSC jsou naplánované na rok 2016. Zatím mají autoři projektu hotová kola a nejnověji rovněž kokpit, který si můžete prohlédnout v následujícím videu:

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků