Bizarní kousek z historie: Automobil, který měla pohánět vrtule

Historie automobilového průmyslu nabízí celou řadu šílených nápadů, které kdy byly zrealizovány. Tento vrtulí poháněný vůz patří mezi ně.

Helicron, jak je toto netradiční vozidlo pojmenováno, byl postaven roku 1932 ve Francii na podvozku automobilu Rosengrat. Nechybělo klasické řízení, brzdy ani odpružení. Kvůli obrovské vrtuli vpředu nezbyl dostatek místa pro pohyb předních kol, takže celý podvozek byl otočen o 180 stupňů a směr tak určovala zadní náprava.

I když vůz umí vyvinout maximální rychlost až 120 km/h, nedá se říct, že by ho vrtule poháněla. Ta navíc neměla ani žádný ochranný prvek ze zadní strany, takže cokoliv se dostalo do dráhy Helicronu, skončilo rozmetané přímo v obličeji řidiče.

Tenhle bizarní kousek ovšem nebyl jediným automobilem s vrtulí. V první polovině dvacátého století se s tímto pohonem hojně experimentovalo a to zejména ve Francii. Žádný z postavených modelů se však nedostal dále než do fáze prototypu. Kolem roku 1960 pak myšlenka vozu poháněného vrtulí definitivně vymřela.

Helicron byl používán do konce třicátých let a desítky let zůstal netknutý. Až v roce 2000 byl nalezen a opraven, zároveň se dochovala většina původních prvků, včetně dřevěné karoserie. Nezůstal pouze motor, který nahradil agregát z Citroënu GS.

Automobil je nyní ve vlastnictví Lane Motor Museum, kde jej Jason Torchinsky z internetového pořadu Jaopnik otestoval. Jak jeho jízda probíhala se můžete podívat na přiloženém videu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: conceptcarz.com
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků