Bizarní kousek z historie: Automobil, který měla pohánět vrtule

Historie automobilového průmyslu nabízí celou řadu šílených nápadů, které kdy byly zrealizovány. Tento vrtulí poháněný vůz patří mezi ně.

Helicron, jak je toto netradiční vozidlo pojmenováno, byl postaven roku 1932 ve Francii na podvozku automobilu Rosengrat. Nechybělo klasické řízení, brzdy ani odpružení. Kvůli obrovské vrtuli vpředu nezbyl dostatek místa pro pohyb předních kol, takže celý podvozek byl otočen o 180 stupňů a směr tak určovala zadní náprava.

I když vůz umí vyvinout maximální rychlost až 120 km/h, nedá se říct, že by ho vrtule poháněla. Ta navíc neměla ani žádný ochranný prvek ze zadní strany, takže cokoliv se dostalo do dráhy Helicronu, skončilo rozmetané přímo v obličeji řidiče.

Tenhle bizarní kousek ovšem nebyl jediným automobilem s vrtulí. V první polovině dvacátého století se s tímto pohonem hojně experimentovalo a to zejména ve Francii. Žádný z postavených modelů se však nedostal dále než do fáze prototypu. Kolem roku 1960 pak myšlenka vozu poháněného vrtulí definitivně vymřela.

Helicron byl používán do konce třicátých let a desítky let zůstal netknutý. Až v roce 2000 byl nalezen a opraven, zároveň se dochovala většina původních prvků, včetně dřevěné karoserie. Nezůstal pouze motor, který nahradil agregát z Citroënu GS.

Automobil je nyní ve vlastnictví Lane Motor Museum, kde jej Jason Torchinsky z internetového pořadu Jaopnik otestoval. Jak jeho jízda probíhala se můžete podívat na přiloženém videu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: conceptcarz.com
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků