Biopaliva lákají cenou, jejich spotřeba mírně roste

Benzínu se během prvního pololetí prodalo na tuzemských čerpacích stanicích o pět procent méně v porovnání se stejným období loni. Spotřeba bioetanolu přitom stagnovala. U motorové nafty se spotřeba meziročně nezměnila, zatímco prodej bionafty stoupl od ledna do června o bezmála tři procenta.

Údaje o biopalivech uvádí čerstvá statistika ministerstva průmyslu a obchodu. Zdrojem dat o spotřebě benzínu a nafty je Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). 

Spotřeba biopaliv se na rozdíl od klasických pohonných hmot zvyšuje nebo drží, přestože podíl povinného přimíchávání biosložek se nemění. Odlišný vývoj vysvětlují petrolejáři zejména používáním etanolové směsi E 85 a směsné bionafty. Tato vysoce koncentrovaná biopaliva mají úlevu na spotřební dani a u řidičů jsou díky nižší ceně stále oblíbenější.

„Momentálně stojí litr benzínu až 40 korun, což řidiče mnohem více motivuje hledat cesty, jak tankovat levněji. Palivo E 85 stojí až o 12 korun na litru méně,“ porovnává mluvčí cukrovarnicko-lihovarnické společnosti Tereos TTD Jakub Hradiský. Tereos TTD je hlavním tuzemským výrobcem bioetanolu i směsi E 85. Její prodej neustále roste.

Směsná nafta, která obsahuje třicet procent bionafty, je díky nezdanění biosložky asi o dvě koruny lacinější. „Směsnou naftu prodáváme zhruba stejně,“ říká Martin Kubů, ředitel divize obnovitelných zdrojů Agrofertu, který je se svým Preolem největším tuzemským producentem bionafty. „Spíš se víc přimíchávalo do motorové nafty, aby si každý splnil povinnost dopředu a neměl ke konci roku problémy,“ vysvětluje Kubů tříprocentní meziroční nárůst v prodejích bionafty.

Soudí, že většina subjektů se snaží urychlit splnění kvóty pro přimíchávání biopaliv i vzhledem k rostoucím cenám na komoditních trzích. Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) upozorňuje, že povinné přidávání biopaliv zdražuje pohonné hmoty.

„V závěru července, kdy vrcholila motoristická sezóna, byla kotovaná cena nejprodávanějšího naturalu 981 dolarů za tunu. Dnes jsme na 1160 dolarech. Jedním z důvodů růstu je podíl lihu,“ uvádí Loula. Předpokládá, že spotřeba benzínu v Česku klesne za celý rok až o osm procent. „Firmy přecházejí na úspornější dieselová auta. Lidé šetří a hledají levnější zdroje, jakým je vlastní míchání naturalu s lacinějším palivem E 85,“ poznamenává Loula.

Zdroj: Euro.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 75 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 139 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2001
Stav: 208 156 km
Cena: 65 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek