Biopaliva lákají cenou, jejich spotřeba mírně roste

Benzínu se během prvního pololetí prodalo na tuzemských čerpacích stanicích o pět procent méně v porovnání se stejným období loni. Spotřeba bioetanolu přitom stagnovala. U motorové nafty se spotřeba meziročně nezměnila, zatímco prodej bionafty stoupl od ledna do června o bezmála tři procenta.

Údaje o biopalivech uvádí čerstvá statistika ministerstva průmyslu a obchodu. Zdrojem dat o spotřebě benzínu a nafty je Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). 

Spotřeba biopaliv se na rozdíl od klasických pohonných hmot zvyšuje nebo drží, přestože podíl povinného přimíchávání biosložek se nemění. Odlišný vývoj vysvětlují petrolejáři zejména používáním etanolové směsi E 85 a směsné bionafty. Tato vysoce koncentrovaná biopaliva mají úlevu na spotřební dani a u řidičů jsou díky nižší ceně stále oblíbenější.

„Momentálně stojí litr benzínu až 40 korun, což řidiče mnohem více motivuje hledat cesty, jak tankovat levněji. Palivo E 85 stojí až o 12 korun na litru méně,“ porovnává mluvčí cukrovarnicko-lihovarnické společnosti Tereos TTD Jakub Hradiský. Tereos TTD je hlavním tuzemským výrobcem bioetanolu i směsi E 85. Její prodej neustále roste.

Směsná nafta, která obsahuje třicet procent bionafty, je díky nezdanění biosložky asi o dvě koruny lacinější. „Směsnou naftu prodáváme zhruba stejně,“ říká Martin Kubů, ředitel divize obnovitelných zdrojů Agrofertu, který je se svým Preolem největším tuzemským producentem bionafty. „Spíš se víc přimíchávalo do motorové nafty, aby si každý splnil povinnost dopředu a neměl ke konci roku problémy,“ vysvětluje Kubů tříprocentní meziroční nárůst v prodejích bionafty.

Soudí, že většina subjektů se snaží urychlit splnění kvóty pro přimíchávání biopaliv i vzhledem k rostoucím cenám na komoditních trzích. Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) upozorňuje, že povinné přidávání biopaliv zdražuje pohonné hmoty.

„V závěru července, kdy vrcholila motoristická sezóna, byla kotovaná cena nejprodávanějšího naturalu 981 dolarů za tunu. Dnes jsme na 1160 dolarech. Jedním z důvodů růstu je podíl lihu,“ uvádí Loula. Předpokládá, že spotřeba benzínu v Česku klesne za celý rok až o osm procent. „Firmy přecházejí na úspornější dieselová auta. Lidé šetří a hledají levnější zdroje, jakým je vlastní míchání naturalu s lacinějším palivem E 85,“ poznamenává Loula.

Zdroj: Euro.cz
 

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků