Biopaliva lákají cenou, jejich spotřeba mírně roste

Benzínu se během prvního pololetí prodalo na tuzemských čerpacích stanicích o pět procent méně v porovnání se stejným období loni. Spotřeba bioetanolu přitom stagnovala. U motorové nafty se spotřeba meziročně nezměnila, zatímco prodej bionafty stoupl od ledna do června o bezmála tři procenta.

Údaje o biopalivech uvádí čerstvá statistika ministerstva průmyslu a obchodu. Zdrojem dat o spotřebě benzínu a nafty je Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). 

Spotřeba biopaliv se na rozdíl od klasických pohonných hmot zvyšuje nebo drží, přestože podíl povinného přimíchávání biosložek se nemění. Odlišný vývoj vysvětlují petrolejáři zejména používáním etanolové směsi E 85 a směsné bionafty. Tato vysoce koncentrovaná biopaliva mají úlevu na spotřební dani a u řidičů jsou díky nižší ceně stále oblíbenější.

„Momentálně stojí litr benzínu až 40 korun, což řidiče mnohem více motivuje hledat cesty, jak tankovat levněji. Palivo E 85 stojí až o 12 korun na litru méně,“ porovnává mluvčí cukrovarnicko-lihovarnické společnosti Tereos TTD Jakub Hradiský. Tereos TTD je hlavním tuzemským výrobcem bioetanolu i směsi E 85. Její prodej neustále roste.

Směsná nafta, která obsahuje třicet procent bionafty, je díky nezdanění biosložky asi o dvě koruny lacinější. „Směsnou naftu prodáváme zhruba stejně,“ říká Martin Kubů, ředitel divize obnovitelných zdrojů Agrofertu, který je se svým Preolem největším tuzemským producentem bionafty. „Spíš se víc přimíchávalo do motorové nafty, aby si každý splnil povinnost dopředu a neměl ke konci roku problémy,“ vysvětluje Kubů tříprocentní meziroční nárůst v prodejích bionafty.

Soudí, že většina subjektů se snaží urychlit splnění kvóty pro přimíchávání biopaliv i vzhledem k rostoucím cenám na komoditních trzích. Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) upozorňuje, že povinné přidávání biopaliv zdražuje pohonné hmoty.

„V závěru července, kdy vrcholila motoristická sezóna, byla kotovaná cena nejprodávanějšího naturalu 981 dolarů za tunu. Dnes jsme na 1160 dolarech. Jedním z důvodů růstu je podíl lihu,“ uvádí Loula. Předpokládá, že spotřeba benzínu v Česku klesne za celý rok až o osm procent. „Firmy přecházejí na úspornější dieselová auta. Lidé šetří a hledají levnější zdroje, jakým je vlastní míchání naturalu s lacinějším palivem E 85,“ poznamenává Loula.

Zdroj: Euro.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků