Biopaliva čeká rozmach. Nižší cenu dělá osvobození od spotřební daně

Výrobci biopaliv, distributoři, automobilky, firmy na úpravu vozidel a nejrůznější asociace sdružující tyto subjekty připravují druhou vlnu vstupu vysokoprocentních kapalných biopaliv na český trh. Celá akce bude podpořena čtyřletou kampaní „Biopaliva frčí“ pod vedením Českého sdružení pro biomasu - CZ Biom.

V současnosti se v Česku přimíchává do automobilových paliv malý podíl biosložky - 4,1 procent bioetanolu do benzínu a šest metylesteru řepkového oleje (MEŘO) do nafty. Do roku 2020 by se tento podíl měl podle evropské směrnice 2009/28/ES zvýšit minimálně na deset procent. Z celkového množství vyrobené energie by pak 13 procent mělo pocházet z obnovitelných zdrojů.

Cílem je omezení závislosti

Výhodou těchto paliv je nižší cena, neboť vysokoprocentní směsi a čistá biopaliva jsou osvobozena od spotřební daně. „Zatímco cena fosilních paliv se odvíjí od ceny ropy na světových trzích, u biopaliv to závisí hlavně na výši ceny dané potravinářské komodity, ze které se biosložka vyrábí. Nyní je litr biopaliva E85 zhruba o 8-9 korun levnější než klasický benzín. Litr směsné motorové nafty i čisté bionafty stojí asi o 2-4 koruny méně než diesel,“ řekl výkonný ředitel CZ Biom Jiří Trnka.

Podpora českého zemědělství, omezení závislosti na dovozu ropy z rozbouřeného  arabského regionu nebo Ruska a cenová stabilita paliva mají být hlavními argumenty kampaně. Společnost Tereos TTD vyrábí bezvodý líh od roku 2006, palivo E85 od června 2009. „Cukrovka se dnes v Česku pěstuje na 50 - 60 tisíců hektarech,“ uvedl generální ředitel Tereos TTD Oldřich Reinbergr.

Biosložky se dají vyrábět doma

„Chceme propagovat biopaliva, která jsou česká a nezdražují cenu potravin. Nechceme dovoz etanolu z Brazílie. V Česku je asi milion hektarů orné půdy, která může být využita k pěstování plodin pro biopaliva jako jsou cukrová řepa a řepka olejka,“ doplnil Trnka. „V Česku jsou kapacity na výrobu bioetanolu a bionafty schopné nahradit deset procent roční spotřeby benzínu a to samé množství roční spotřeby nafty,“ odhadl Reinbergr.

Klepněte pro větší obrázek

Komunikačním kanálem a zdrojem informací bude web Biopalivafrci.cz. Na čerpacích stanicích partnerů budou k dispozici informační letáky k nejčastějším typům vysokoprocentních směsí biopaliv. V Česku je momentálně kolem 120 čerpacích stanic nabízejících vysokoprocentní biopaliva, většinou jde ale o pumpy distributorů paliv.

„Cílem je dostat se i na čerpadla výrobců paliv jako Shell nebo Benzina, i když oni nás berou jako konkurenci,“ řekl Reinbergr. Pro srovnání v Německu je 350 těchto čerpacích stanic, v Maďarsku 480 a ve Švédsku 1800. „Palivo E85 by mohlo nahradit končící benzín 91,“ doplnil Reinbergr.

Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 129 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 101 723 km
Cena: 115 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 6 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků