Biopaliva čeká rozmach. Nižší cenu dělá osvobození od spotřební daně

Výrobci biopaliv, distributoři, automobilky, firmy na úpravu vozidel a nejrůznější asociace sdružující tyto subjekty připravují druhou vlnu vstupu vysokoprocentních kapalných biopaliv na český trh. Celá akce bude podpořena čtyřletou kampaní „Biopaliva frčí“ pod vedením Českého sdružení pro biomasu - CZ Biom.

V současnosti se v Česku přimíchává do automobilových paliv malý podíl biosložky - 4,1 procent bioetanolu do benzínu a šest metylesteru řepkového oleje (MEŘO) do nafty. Do roku 2020 by se tento podíl měl podle evropské směrnice 2009/28/ES zvýšit minimálně na deset procent. Z celkového množství vyrobené energie by pak 13 procent mělo pocházet z obnovitelných zdrojů.

Cílem je omezení závislosti

Výhodou těchto paliv je nižší cena, neboť vysokoprocentní směsi a čistá biopaliva jsou osvobozena od spotřební daně. „Zatímco cena fosilních paliv se odvíjí od ceny ropy na světových trzích, u biopaliv to závisí hlavně na výši ceny dané potravinářské komodity, ze které se biosložka vyrábí. Nyní je litr biopaliva E85 zhruba o 8-9 korun levnější než klasický benzín. Litr směsné motorové nafty i čisté bionafty stojí asi o 2-4 koruny méně než diesel,“ řekl výkonný ředitel CZ Biom Jiří Trnka.

Podpora českého zemědělství, omezení závislosti na dovozu ropy z rozbouřeného  arabského regionu nebo Ruska a cenová stabilita paliva mají být hlavními argumenty kampaně. Společnost Tereos TTD vyrábí bezvodý líh od roku 2006, palivo E85 od června 2009. „Cukrovka se dnes v Česku pěstuje na 50 - 60 tisíců hektarech,“ uvedl generální ředitel Tereos TTD Oldřich Reinbergr.

Biosložky se dají vyrábět doma

„Chceme propagovat biopaliva, která jsou česká a nezdražují cenu potravin. Nechceme dovoz etanolu z Brazílie. V Česku je asi milion hektarů orné půdy, která může být využita k pěstování plodin pro biopaliva jako jsou cukrová řepa a řepka olejka,“ doplnil Trnka. „V Česku jsou kapacity na výrobu bioetanolu a bionafty schopné nahradit deset procent roční spotřeby benzínu a to samé množství roční spotřeby nafty,“ odhadl Reinbergr.

Klepněte pro větší obrázek

Komunikačním kanálem a zdrojem informací bude web Biopalivafrci.cz. Na čerpacích stanicích partnerů budou k dispozici informační letáky k nejčastějším typům vysokoprocentních směsí biopaliv. V Česku je momentálně kolem 120 čerpacích stanic nabízejících vysokoprocentní biopaliva, většinou jde ale o pumpy distributorů paliv.

„Cílem je dostat se i na čerpadla výrobců paliv jako Shell nebo Benzina, i když oni nás berou jako konkurenci,“ řekl Reinbergr. Pro srovnání v Německu je 350 těchto čerpacích stanic, v Maďarsku 480 a ve Švédsku 1800. „Palivo E85 by mohlo nahradit končící benzín 91,“ doplnil Reinbergr.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků