Bio-Bug: je libo VW New Beetle jezdící na lidské výkaly?

Ne, opravdu jsme nezůstali příliš dlouho na slunci. Zní to poněkud vulgárně, ale tento výtvor je skutečně prezentován jako první auto schopné jezdit na lidské exkrementy. Jak už to ale v případě podobných projektů bývá, realita je trochu složitější.

Představa, že si ulevíte v autě a rázem popřete pravdivost starého českého úsloví, že „z ho... bič neupleteš a když upleteš, tak nezapráskáš” je bohužel lichá. Ulevit si bohužel musíte doma, obsah vašeho septiku musí být převezen do továrny, která z tohoto druhu organického odpadu udělá bioplyn. A teprve z toho se po úpravě stane biomethan použitelný i pro pohon spalovacích motorů.

„Bio-Bug”, jak firma GENeco, jež za celým projektem stojí, tento New Beetle Cabrio nazývá, je tak ve výsledku autem schopným jezdit jednoduše na methan a jestli se vezme z toho či onoho zdroje je z hlediska technického řešení samotného vozu nepodstatné. Zajímavější tak možná je, že podle Mohammeda Saddiqa z firmy GENeco jde o vůbec první vůz schopný jezdit na methanový pohon způsobem srovnatelným s klasickym benzinovým pohonem. Podle Saddiqa uživatel nepozná rozdílu, čemuž prý nasvědčuje i dosahovaná maximální rychlost 183 km/h.

V praxi vše funguje tak, že Bio-Bug pohání klasický dvoulitrový benzinový motor. Ten musí za studena spalovat benzin, teprve po zahřátí je schopen běhu na methan. V průměru má přitom spotřebovat jeden kubický metr methanu na 8,5 km jízdy. Pokud si nedokážete toto dát do souvislosti s jinými druhy pohonu, nabízí výrobce i jiné vyjádření spotřeby - (zřejmě roční) „výstup” toalet sedmdesáti britských domácností má prý stačit na ujetí 16 000 kilometrů. To vám zřejmě neřekne o mnoho více. Tak ještě jinak - továrna firmy Wessex Water na zpracování lidského odpadu v britském Bristolu vyprodukuje ročně 18 milionů kubíků biomethanu, což by mělo stačit na ujetí 153 milionů „průměrných” kilometrů s tímto druhem pohonu.

Vypadá to zajímavě, ale není jasné, kolik výroba takového kubíku biomethanu z lidských exkementů stojí a jaké zdroje jsou tedy při této přeměně spotřebovány. Je docela pravděpodobné, že nepůjde o zrovna efektivní způsob získávání energie...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Bio-Bug aneb VW New Beetle Cabrio na biomethan
  Zdoj: swns.com

Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 105 800 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 1999
Stav: 174 397 km
Cena: 40 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků