Billboardová masáž lemující české silnice asi jen tak nezmizí

Sílí tlak, aby nebezpečné velkoplošné poutače kolem českých silnic a dálnic zmizely. Stovky reklamních billboardů rozptylují pozornost řidičů a zároveň představují smrtelnou překážku pro posádky vozidel, které by vyjely z vozovky. Ovšem jak to bývá v Česku obvyklé, nebude to s jejich odstraněním zrovna jednoduchý proces.

S billboardy je problém, protože nesplňují bezpečnostní normy. Jsou často příliš blízko silnice, mají nevyhovující konstrukci, výška základů nad terénem nebo odstup konstrukce od svodidla představují ohrožení pro motoristy a cestující. Situaci může podle všeho změnit jen novelizovaný zákon, který by jejich stavbu zakazoval v ochranném pásmu podél komunikací.

„Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má s nájemci billboardů uzavřené takové smlouvy, které v řadě případů vyprší až za sedm let. Pak už sice nebudou prodlouženy, ale až do té doby se prakticky nic nezmění, protože stávající kontrakty by bylo složité vypovědět a hlavně nějak kompenzovat,“ řekl AutoRevue.cz tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Klepněte pro větší obrázek

ŘSD se daří likvidovat jen ty reklamní plochy, u nichž se prokázalo, že nikomu nepatří, ale těch se zase tolik nenašlo, aby se situace nějak výrazně zlepšila. Nevyřešeným případem v otázce billboardů ve městech je i nepovedený stavební zákon.

„Dovoluje totiž vztyčit reklamní panel v místech, kde už probíhá nějaké stavba. Při tom se může jednat o kanál nebo studnu, ale některé úřady na těchto místech bez velkého váhaní povolují billboardy paradoxně postavit,“ popsal dopravní expert druhý problém, který ovlivňuje počet plakátovacích ploch v ochranném pásmu komunikací.

Změnit situaci mohou v tomto případě zákonodárci, aby se kličkou zákon neobcházel. U ostatních poutačů je asi jediným řešením nechat doběhnout smlouvy a pak je na ŘSD, aby je neobnovovalo. „Billboardy asi nikdy úplně nezmizí, ale současná situace, kdy řidič registruje čtyři nebo pět reklamních ploch těsně za sebou, musí odpoutat pozornost i sebepoctivějšího řidiče,“ upozornil Sirota.

„V Německu nebo Rakousku mají na billboardy poměrně přísné zákony, které se tam tvrdě dodržují. Každý, kdo vyjel tímto směrem za hranice, může potvrdit, že takové barevné zdi, navíc ještě s betonovými patkami hranatého tvaru, tam silnice nelemují,“ dodal.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků