Billboardová masáž lemující české silnice asi jen tak nezmizí

Sílí tlak, aby nebezpečné velkoplošné poutače kolem českých silnic a dálnic zmizely. Stovky reklamních billboardů rozptylují pozornost řidičů a zároveň představují smrtelnou překážku pro posádky vozidel, které by vyjely z vozovky. Ovšem jak to bývá v Česku obvyklé, nebude to s jejich odstraněním zrovna jednoduchý proces.

S billboardy je problém, protože nesplňují bezpečnostní normy. Jsou často příliš blízko silnice, mají nevyhovující konstrukci, výška základů nad terénem nebo odstup konstrukce od svodidla představují ohrožení pro motoristy a cestující. Situaci může podle všeho změnit jen novelizovaný zákon, který by jejich stavbu zakazoval v ochranném pásmu podél komunikací.

„Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má s nájemci billboardů uzavřené takové smlouvy, které v řadě případů vyprší až za sedm let. Pak už sice nebudou prodlouženy, ale až do té doby se prakticky nic nezmění, protože stávající kontrakty by bylo složité vypovědět a hlavně nějak kompenzovat,“ řekl AutoRevue.cz tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Klepněte pro větší obrázek

ŘSD se daří likvidovat jen ty reklamní plochy, u nichž se prokázalo, že nikomu nepatří, ale těch se zase tolik nenašlo, aby se situace nějak výrazně zlepšila. Nevyřešeným případem v otázce billboardů ve městech je i nepovedený stavební zákon.

„Dovoluje totiž vztyčit reklamní panel v místech, kde už probíhá nějaké stavba. Při tom se může jednat o kanál nebo studnu, ale některé úřady na těchto místech bez velkého váhaní povolují billboardy paradoxně postavit,“ popsal dopravní expert druhý problém, který ovlivňuje počet plakátovacích ploch v ochranném pásmu komunikací.

Změnit situaci mohou v tomto případě zákonodárci, aby se kličkou zákon neobcházel. U ostatních poutačů je asi jediným řešením nechat doběhnout smlouvy a pak je na ŘSD, aby je neobnovovalo. „Billboardy asi nikdy úplně nezmizí, ale současná situace, kdy řidič registruje čtyři nebo pět reklamních ploch těsně za sebou, musí odpoutat pozornost i sebepoctivějšího řidiče,“ upozornil Sirota.

„V Německu nebo Rakousku mají na billboardy poměrně přísné zákony, které se tam tvrdě dodržují. Každý, kdo vyjel tímto směrem za hranice, může potvrdit, že takové barevné zdi, navíc ještě s betonovými patkami hranatého tvaru, tam silnice nelemují,“ dodal.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 54 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků