Bezvzduchové pneumatiky. Budoucnost?

Pneumatiky bez vzduchu mohou mít různé podoby a v některých oblastech již nalézají praktické uplatnění. Prosadí se i pro automobily?

V nedávné minulosti oživil myšlenku bezvzduchových pneumatik Michelin, který v roce 2005 představil hned dva různé koncepty – Michelin Tweel a Michelin Airless. Od té doby se však žádné další zprávy o případném pokroku ve vývoji této zajímavé techniky neobjevily.

Pozornost k bezvzduchovým pneumatikám opět obrátila až letos společnost Bridgestone, která představila koncept bezvzduchové pneumatiky na letošním autosalonu v Tokiu. Japonská společnost zároveň slibuje, že hodlá tento koncept dotáhnout až do fáze praktické využitelnosti ve velkosériové výrobě.

Provoz bez starostí

Hlavní přednosti bezvzduchové pneumatiky jsou zřejmé: není nutné ji pravidelně dohušťovat a není nutné mít obavy z jejího proražení a ztráty tlaku vzduchu. Bridgestone u svého nového konceptu zároveň uvádí vynikající ekologické vlastnosti a 100% recyklovatelnost při mimořádné úrovni bezpečnosti a komfortu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Unikátní koncept pneumatiky, která se obejde bez vzduchu, představila letos v Tokiu společnost Bridgestone.

Nadějné vlastnosti s otazníkem

Na podobném principu je postaven koncept Michelin Tweel, jehož název je odvozen ze slov „tire“ (pneumatika) a „wheel“ (kolo). Polyuretanové paprsky spojující pryžový běhoun s kolem jsou pružné, aby mohly pohlcovat rázy od nerovností. Zároveň jsou však odolné vůči deformacím v příčném směru, aby bezpečně odolávaly sílám působícím při průjezdu zatáčkou.

Výrobce v roce 2005 udával, že Tweel má v porovnání s tehdejšími konvenčními pneumatikami srovnatelné vlastnosti z hlediska nosnosti a komfortu, o 5 % nižší valivý odpor a až pětkrát větší tuhost v příčném směru.

Zřejmě však budou existovat také závažné nedostatky tohoto konceptu (hovoří se například o vibracích, hlučnosti a nadměrném zahřívání při rychlé jízdě), protože k zahájení sériové výroby pro osobní automobily zatím nedošlo.

Klepněte pro větší obrázek
Bezvzduchové pneumatiky Michelin Tweel mají zatím největší potenciál pro uplatnění u relativně pomalých vozidel s malým zatížením včetně lunárních vozidel (na snímku).
 
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků