Pneumatiky bez vzduchu mohou mít různé podoby a v některých oblastech již nalézají praktické uplatnění. Prosadí se i pro automobily?
V nedávné minulosti oživil myšlenku bezvzduchových pneumatik Michelin, který v roce 2005 představil hned dva různé koncepty – Michelin Tweel a Michelin Airless. Od té doby se však žádné další zprávy o případném pokroku ve vývoji této zajímavé techniky neobjevily.
Pozornost k bezvzduchovým pneumatikám opět obrátila až letos společnost Bridgestone, která představila koncept bezvzduchové pneumatiky na letošním autosalonu v Tokiu. Japonská společnost zároveň slibuje, že hodlá tento koncept dotáhnout až do fáze praktické využitelnosti ve velkosériové výrobě.
Provoz bez starostí
Hlavní přednosti bezvzduchové pneumatiky jsou zřejmé: není nutné ji pravidelně dohušťovat a není nutné mít obavy z jejího proražení a ztráty tlaku vzduchu. Bridgestone u svého nového konceptu zároveň uvádí vynikající ekologické vlastnosti a 100% recyklovatelnost při mimořádné úrovni bezpečnosti a komfortu.
Unikátní koncept pneumatiky, která se obejde bez vzduchu, představila letos v Tokiu společnost Bridgestone.
Prostor mezi běhounem a kolem vyplňuje unikátní struktura paprsků, která nese hmotnost vozidla. Tato struktura je vyrobena z termoplastické pryskyřice, kterou lze opakovaně využívat k výrobě nových pneumatik po recyklaci opotřebených pneumatik. Veškeré použité materiály včetně pryže v běhounu jsou 100% recyklovatelné.
Nadějné vlastnosti s otazníkem
Na podobném principu je postaven koncept Michelin Tweel, jehož název je odvozen ze slov „tire“ (pneumatika) a „wheel“ (kolo). Polyuretanové paprsky spojující pryžový běhoun s kolem jsou pružné, aby mohly pohlcovat rázy od nerovností. Zároveň jsou však odolné vůči deformacím v příčném směru, aby bezpečně odolávaly sílám působícím při průjezdu zatáčkou.
Výrobce v roce 2005 udával, že Tweel má v porovnání s tehdejšími konvenčními pneumatikami srovnatelné vlastnosti z hlediska nosnosti a komfortu, o 5 % nižší valivý odpor a až pětkrát větší tuhost v příčném směru.
Zřejmě však budou existovat také závažné nedostatky tohoto konceptu (hovoří se například o vibracích, hlučnosti a nadměrném zahřívání při rychlé jízdě), protože k zahájení sériové výroby pro osobní automobily zatím nedošlo.
Bezvzduchové pneumatiky Michelin Tweel mají zatím největší potenciál pro uplatnění u relativně pomalých vozidel s malým zatížením včetně lunárních vozidel (na snímku).