Bezvzduchové pneumatiky. Budoucnost?

Pneumatiky bez vzduchu mohou mít různé podoby a v některých oblastech již nalézají praktické uplatnění. Prosadí se i pro automobily?

V nedávné minulosti oživil myšlenku bezvzduchových pneumatik Michelin, který v roce 2005 představil hned dva různé koncepty – Michelin Tweel a Michelin Airless. Od té doby se však žádné další zprávy o případném pokroku ve vývoji této zajímavé techniky neobjevily.

Pozornost k bezvzduchovým pneumatikám opět obrátila až letos společnost Bridgestone, která představila koncept bezvzduchové pneumatiky na letošním autosalonu v Tokiu. Japonská společnost zároveň slibuje, že hodlá tento koncept dotáhnout až do fáze praktické využitelnosti ve velkosériové výrobě.

Provoz bez starostí

Hlavní přednosti bezvzduchové pneumatiky jsou zřejmé: není nutné ji pravidelně dohušťovat a není nutné mít obavy z jejího proražení a ztráty tlaku vzduchu. Bridgestone u svého nového konceptu zároveň uvádí vynikající ekologické vlastnosti a 100% recyklovatelnost při mimořádné úrovni bezpečnosti a komfortu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Unikátní koncept pneumatiky, která se obejde bez vzduchu, představila letos v Tokiu společnost Bridgestone.

Nadějné vlastnosti s otazníkem

Na podobném principu je postaven koncept Michelin Tweel, jehož název je odvozen ze slov „tire“ (pneumatika) a „wheel“ (kolo). Polyuretanové paprsky spojující pryžový běhoun s kolem jsou pružné, aby mohly pohlcovat rázy od nerovností. Zároveň jsou však odolné vůči deformacím v příčném směru, aby bezpečně odolávaly sílám působícím při průjezdu zatáčkou.

Výrobce v roce 2005 udával, že Tweel má v porovnání s tehdejšími konvenčními pneumatikami srovnatelné vlastnosti z hlediska nosnosti a komfortu, o 5 % nižší valivý odpor a až pětkrát větší tuhost v příčném směru.

Zřejmě však budou existovat také závažné nedostatky tohoto konceptu (hovoří se například o vibracích, hlučnosti a nadměrném zahřívání při rychlé jízdě), protože k zahájení sériové výroby pro osobní automobily zatím nedošlo.

Klepněte pro větší obrázek
Bezvzduchové pneumatiky Michelin Tweel mají zatím největší potenciál pro uplatnění u relativně pomalých vozidel s malým zatížením včetně lunárních vozidel (na snímku).
 
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků