Bezstupňová převodovka CRS: stane se průlomem v automobilové konstrukci?

19 komentářů

Prognostik
14. září • 22:31

Tak jsem spočítal potřebné převody a poměry a vyšlo mi, že v oboru reálných čísel není řešení. V našem Vesmíru toto řešení není proveditelné. Leda že by to slíbIla ČSSD to by pak šlo.

vinco
14. září • 18:38

niet nad klasicku manualnu prevodovku s mechanickou spojkou ... ine nechcem ani za svet, mozu si vymyslat co chcu ...

vinco
14. září • 18:41

teda, tu prvu vetu som myslel z pohladu spolahlivosti, udrzby a nakladov, nie uzivatelskeho komfortu ... komfort rád vymenim za to ze pocas zivotnosti auta ani neviem ze je v nom prevodovka ako suciastka o ktoru sa treba starat

x12345678
14. září • 18:48

A jaké myslíš že jsou náklady na planetový automat s hydroměničem za půl milionu km? Mohu ti to sdělit na korunu přesně: nula.

vinco
14. září • 18:56

co z dvojice manual/automat ma vacsiu pravdepodobnost ze sa pokazi ? to ze tvoj mal naklady 0 neznamena ze vsetky ... stredna hodnota nakladov urcite nie je rovnaka ... alebo sa mylim ?

x12345678
14. září • 19:53

Větší riziko je jednoznačně manuál. Spojka plus lidský faktor - levá noha a pravá ruka.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fantomas
14. září • 21:08

Náhodou takové srovnání by mě taky zajímalo. A bylo by to i dobré a poučné téma pro článek tady na autorevue.
Lidský faktor se určitě projevuje i u automatu.

jogurt
14. září • 21:39

To by mě zajímalo jak.

x12345678
14. září • 21:55

Servisně je nejdražší dvouspojka. Jednak potřebuje servis - výměnu oleje, většinou každých 60 tis. km a za druhé u suchých spojek je omezená životnost plus existence dvouhmotového setrvačníku jako potencionálního zdroje problémů.
Jinak řečeno, za 300 000 km km průměrná dvouspojka se suchými spojkami spotřebuje servisně cca 40 000 kč na servis. Tedy 4 výměny oleje plus servisní sada spojek a setrvačníku s prací.
Manuál by v průměru neměl překročit 25 000 Kč, což je jedna výměna spojky plus dvouhmotového setrvačníku.
Planetový automat: Nic.
Dlužno samozřejmě poznamenat, že jde o čisté průměrné náklady na servisní práce. Není zahrnut případný vliv na spotřebu paliva.

Antiautomat
13. září • 9:42

Niet nad klasicku poctivu krabicu s ozubenymi kolesami a spojkou. Toto zase len zavana katovanim kostov, len ako zakaznika o.ebat a usetrit a usetrit a usetrit a predavat a predavat a predavat a opravovat a opravovat a opravovat.
Nech to najprv 10-15 rokov testuje helmut. Ja chcem poctive zelezo.

jogurt
13. září • 21:31

v čem by to jako mělo být lepší než 8-9-10kvaltový planetový automat? V cashflow pro servis, jinak v ničm. Motory mají široké maximum momentu, plynulá převodovka nic nepřinese.

BiZet
13. září • 7:57

Ne, opravdu to nemá s variátorem nic společného.
Tak to mě pobavilo.
U kombajnů se tyto (ne)variátory bez závad používají už snad 60 let.
Při prudkém rozjezdu to trochu zasmrdí spálenou gumou, ale výkon přenáší spolehlivě a plynule.
Asi objevili Ameriku.

ja
13. září • 20:49

to mne napadlo hned ještě jsem neviděl ani článek .. v kombajnech to je snad odnepaměti :-D

Zelí
14. září • 9:09

Ano, výborný postřeh.

Plejtvak
13. září • 2:02

Bezestupňová převodovka přece není nic nového, řemenovou automatiku mají už skůtry. Je to fajn věc a moje 250 Beverly má odšťouch jako bejk. Ale oproti klasický převodovce kde stačí hlídat hladinu oleje, je to náročnější na údržbu. Neustálé vyměňování válečků a kluzáků je prostě opruz. A často nevydrží ani polovinu toho co by měli.

jirin
13. září • 13:29

"moje 250 Beverly má odšťouch jako bejk"
No, ja měl 250 taky (a nic moc teda), loni jsem přešel na Gileru Nexus 500, na jaře variator Polini + vývuk Akrapovic. Tomuhle bych teprve rikal "odšťouch":-D

Jozef Kostelansky
12. září • 23:14

Základná myšlienka sa mi zdá super. Riešenie napínania sa mi zdá relatívne jednoduché. Stačí mať oba kotúče rovnako veľké a zabezpečiť ich dokonalú synchronizáciu - keď sa jeden zväčšuje, druhý sa musí okamžite zmenšovať.
Viem si predstaviť aj mechanizmus zväčšovania - pomocou piestov.
Čo sa mi zdá technický oriešok, je zabezpečenie ozubenia na oboch kotúčoch. So zväčšovaním priemeru kotúčov sa zväčšuje aj vzdialenosť zubov od seba - a naopak. U skútrov by možno stačil na pohon aj remeň, ale u áut sa to bez reťaze asi nezaobíde.

Gallardo
12. září • 21:49

Nic převratného se nekoná.V podstatě je to jen obrácený princip vysokotlakého palivového čerpadla starších naftových motorů s radiálními písty. Když zvětším tlak v centrální nádobě kapalina z ní se dere do několika kanálků uspořádaných do hvězdy. Tam pak na jejich konci vytlačuje šedý píst ven. No a ten zvedá řemen. Po uvolnění tlaku se písty zase vrací do původní polohy...Největší problém bych viděl ve vyřešení dorazů pístů. Protože ty které by zrovna nebyli zatíženy tlakem řemene by samozřejmě měli tendenci vyskočit ven z vodícího kanálku.

Fantomas
12. září • 20:46

No, sice zajímavé, ale je to jen jakási hrubá základní idea. Bude potřeba dořešit už zmiňované rozšiřování hnacího kotouče (tady čuchám velké komplikace) a taky nutné automatické napínání řemenu. Na jízdním kole si to představit umím, jinde ne. Bojím se ale, že dořešení buď celý nápad nepoužitelně zkomplikuje, nebo se to nepodaří vůbec.

Doporučujeme

Články odjinud