Bezstupňová převodovka CRS: stane se průlomem v automobilové konstrukci?

To asi ne, na každý pád je to ale zajímavý, jednoduchý nápad, který si zaslouží naši pozornost.

Omezené spektrum otáček spalovacích motorů všech typů si žádá převodovky. A těch jsme v uplynulých 120 letech již viděli celou řádku. U skříní s manuálním řazením a mechanicky ovládanou spojkou je to celkem jednoduché (problémem tam může být snad jen to, kam v kulise jednotlivé „kvalty“ naskládat), variant automatických převodovek se ale v historii objevily desítky. A proto také ani nelze s určitostí říci, zda je tento nápad opravdu zcela nový…

Technika

Převodovky CVT: nekonečně převodů

Řeč je o návrhu skupiny holandských konstruktérů sdružených firmou Parts Services Holland, který nese jméno Controlled Rotation System (CRS) a na první pohled vyniká mimořádně jednoduchou stavbou. CRS je jistým druhem bezstupňové převodovky, ovšem jeho autoři zdůrazňují, že s konvenčními bestupňovými převodovkami CVT (variátory) nesnese srovnání. U CVT se převod plynule mění posouváním pásu vůči dvojici kuželových kotoučů, jednoho na vstupu a druhého na výstupu. 

Zajímavosti | Technika | Mercedes-Benz | Premiéry | Palivo

Mercedes-Benz E350 BlueTec: devítistupňová převodovka v detailech

Také CRS pracuje na podobném principu, ovšem konstrukce je podstatně jednodušší a menší (není divu, primárně vznikla jako řešení pro jízdní kola). Jde o řemenicí spojené kotouče, jejichž průměr se mění působením tlaku kapalinové soustavy. Připojené video působí poměrně primitivním dojmem, tým Parts Services Holland navíc nijak neupřesnil samotnou konstrukci kotoučů a mechanizmu rozšiřování jejich průměru… 

 

Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.699
Rok výroby: 2008
Stav: 166 877 km
Cena: 98 000 Kč
Mercedes Vito 2.2
Rok výroby: 2010
Stav: 125 833 km
Cena: 289 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků