Bezpečnostní pásy: vývoj se nezastavil

Kromě bezpečnostní struktury karoserie s přesně definovanými deformačními zónami je bezpochyby nejdůležitějším vynálezem v oblasti ochrany cestujících při nehodě bezpečnostní pás.

Když se bezpečnostní pásy objevily po druhé světové válce v prvních automobilech americké provenience, nebyla to tehdy samozřejmě žádná nová myšlenka. Například v letectví se bezpečnostní pásy začaly používat již před první světovou válkou. Ovšem specifické požadavky automobilového odvětví si vyžádaly vlastní vývojovou cestu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Dvoustupňový omezovač síly zabraňuje nadměrnému zatížení částí těla přicházejících do kontaktu s bezpečnostním pásem.

Tříbodový pás zavedlo Volvo

Nejjednodušší dvoubodový bezpečnostní pás se brzy ukázal být řešením s nedostatečným přínosem. Proto se dnes už nepoužívá ani na prostředních sedadlech vzadu.

Klepněte pro větší obrázek
Tříbodový bezpečnostní pás automobilky Volvo je vystaven v muzeu Smithsonian National Museum of American History.

Vývoj proto směřoval k tříbodovému bezpečnostnímu pásu, který jako první uvedla do sériové výroby švédská automobilka Volvo v roce 1959. Větší rozšíření a především používání bezpečnostních pásů si však vynutila až příslušná legislativa vstupující v platnost po celém světě od 70. let.

Různé směry vývoje

Postupný vývoj se zaměřil na vylepšování funkce bezpečnostních pásů. Klasický samonavíjecí mechanismus s blokovací funkcí byl v 80. letech poprvé doplněn předpínačem a později i omezovačem síly. Nedávno byl do sériové výroby uveden bezpečnostní pás s integrovaným airbagem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Předpínače bezpečnostních pásů jsou zpravidla spojeny s omezovači síly.

V současnosti upozorňuje cestující na nepřipnutý pás signalizace na přístrojové desce, doplněná případně akustickým signálem.

Smysl bezpečnostního pásu

Deformační struktura karoserie zmenšuje při nárazu do pevné překážky zpomalení vozidla. Pokud však cestující není připoután, pohybuje se setrvačnou silou vpřed a naráží do pevných částí interiéru zpomalením, které odpovídá nárazové rychlosti a je mnohem vyšší než zpomalení vozu, jehož náraz byl ztlumen deformační zónou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Deformační zóna by bez bezpečnostního pásu nedávala velký smysl.
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Na americkém trhu se již prodávají vozy s airbagy v bezpečnostních pásech, které lépe rozkládají síly působící při nárazu na tělo.

 
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 275 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 149 000 Kč
Volvo S60 1.999
Rok výroby: 2010
Stav: 82 667 km
Cena: 310 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků