Bezhlučné a nebezpečné. Pro elektromobily se hledá umělý zvuk

Jedna z hlavních propagovaných výhod elektrických a hybridních aut - téměř neslyšitelný motor - se ukazuje zároveň jako značné riziko. Vozy poháněné baterií místo hlučného motoru nejsou slyšet a znamenají tak ohrožení nejen pro lidi, kteří mají problémy se zrakem. Automobilky ve Spojených státech proto hledají vhodný umělý zvuk, který by okolí na tichá auta upozorňoval. Za několik let jimi budou muset své vozy vybavovat povinně.

Zvonění, nebo cvrlikání?

Výrobci mimo jiné zvažují zvuky připomínající proudové motory, zvonění, ptáky, létající talíře nebo sportovní automobily, uvedl dnes list The Wall Street Journal. Podle studií přitom nejde o zbytečné opatření. Hybridní vozy mají o 50 procent více kolizí s chodci než automobily se standardními spalovacími motory.

Zvukem zvonění je nyní například vybaven elektrický vůz Volt vyráběný automobilkou General Motors. Řidič ho může spustit, pokud chce. Firma ale zvažuje, že její automobily budou vydávat nějaký zvuk nepřetržitě. „Musíte poznat, že jde o auta. Nemůže to být něco jako vyzváněcí tóny či štěbetání ptáků,“ uvedl projektový inženýr Doug Moore.

Toyota začala zvuky pro své hybridní vozy vyvíjet před pěti lety. Původně zamýšlela, že využije klakson, který by během jízdy za malých rychlostí pípal. Pak ale dospěla k názoru, že by takový zvuk po nějaké době byl otravný. Nyní zvažuje vrčení, které nedávno představila na setkání Národní federace slepců v Orlandu. „Někteří lidé říkali, že jim ten zvuk připomíná televizní seriál Star Trek,“ podotkl inženýr Toyoty Daniel Smith.

Ford se chystá v příštím roce představit elektrickou verzi svého vozu Focus. O tom, jaký bude auto vydávat zvuk, nyní nechává hlasovat na své stránce na sociální síti Facebook. Jednotlivé zvuky nijak necharakterizuje, ale čtyři finalisté podle Wall Street Journalu zní jako mimozemská vesmírná loď, jako „vlečný paprsek“ ze seriálu Star Trek, tlumený proudový motor či běžný spalovací motor.

Najali experta z Hollwoodu

Nissan zase kvůli svému vozu Leaf najal hollywoodského zvukového inženýra a spolupracoval s výzkumníky s Vanderbiltovy lékařské univerzity, kteří analyzovali stovky zvuků. Pomáhali jim přitom i nevidomí dobrovolníci. Původně zvolený zvuk podle nich měl moc vysokou frekvenci, kterou již starší lidé neslyší. Automobilka tak nakonec zvolila zvuk se dvěma hlavními frekvencemi.

Výrobce sportovních aut Porsche naopak zůstal u osvědčené klasiky. Jeho prototyp Boxster E vydává z reproduktorů stejný zvuk jako její vozy poháněné benzinem. „Hodně lidí kupujících sportovní auta ten zvuk miluje,“ uvedl mluvčí automobilky Dave Engelman.

Zdroj: www.E15

 

Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků