Bezdrátové nabíjení míří z telefonů do aut, testuje jej Toyota

Toyota vyvinula systém pro bezdrátové dobíjení elektromobilů a hybridních aut. Jeho ověřovací testování zahájí koncem února.

Bezdrátový systém lze použít pro všechna vozidla s elektromotory, tedy včetně plug-in hybridů, jejichž baterie se jinak dobíjejí i z běžné elektrické zásuvky. Základem je cívka zabudovaná v úrovni terénu, druhá podobná je nainstalovaná ve voze. Elektřina se přenáší mezi nimi pomocí magnetické rezonance.

První cívka slouží jako vysílač a druhá uvnitř auta coby přijímač, při přenosu se využívají změny intenzity magnetického pole. Přenos samotný nijak nekolísá, systém umí samočinně potlačovat pokles jeho účinnosti způsobený například výškovým rozdílem cívek a dokáže minimalizovat i nežádoucí elektromagnetické rušení z okolí.

Stačí hodina a půl

Zařízení pracuje na kmitočtu 85 kHz se vstupním napětím 200 V, maximální dobíjecí výkon činí 2 kW a akumulátory se naplní zpátky na maximální kapacitu během hodiny a půl. To zní velmi slibně.

Řidič nemusí připojovat žádné kabely a podobně, celý systém je tedy uživatelsky příjemnější a mnohem pohodlnější. Není třeba ani hledat optimální místo pro zaparkování auta, aby se jeho akumulátory dobily. Světová jednička totiž upgradovala svůj parkovací asistent IPA o novou funkci, která polohu vysílací cívky v zemi ukáže.

Elektromobily | Technika | Toyota | Premiéry

Na CES nechybí ani Toyota, přivezla koncept s palivovými články

Pomocník při mnohými neoblíbené činnosti umí zaparkovat jak kolmo k vozovce, tak i do stojící řady, to koneckonců zvládal i dříve. Cívka samotná je konstruována natolik robustně, že se přejezdy aut nezničí. Kolik jich vydrží, výrobce bohužel zatím neuvádí, čeká se na praxi.

Testování teprve začíná

Toyota Motor Corporation zahájí ověřovací zkoušky v prefektuře Aiči ještě na konci tohoto měsíce a potrvají rok. Do testování nasadí zatím tři plug-in hybridy, které už využívají vybrané domácnosti. Cílem je spokojenost uživatelů v praxi, v závěru bude vyhodnocena i důležitá četnost dobíjení a chybovost při nájezdu vozidel nad několikrát zmíněnou cívku.

V blízké budoucnosti jej hodlá uvést na trh, nenechá si ho pro sebe, komerční využití nejdříve alespoň doma je logické. Slibuje si od něj i rozšíření počtu elektromobilů a hybridů na silnicích. Přesné datum však pochopitelně ještě nikdo nezná.

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 175 000 Kč
Toyota Avensis 1.794
Rok výroby: 2005
Stav: 95 066 km
Cena: 93 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

dnes | Stanislav Kolman | 40 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků