Better Place končí po šesti letech. Na převratnou myšlenku došly peníze

Izraelská společnost Better Place zaměřená na elektrické vozy oznámila, že končí. Podala u soudu návrh na rozpuštění firmy a požádala o jmenování dočasného likvidátora.

Rozhodnutí o hořkém konci přišlo poté, kdy firmě došly finanční prostředky. V listopadu přiznala akumulovanou ztrátu 561,5 milionů dolarů. V těchto dnech už nemá čím krýt provozní ztráty.

Idea izraelské společnosti spočívala v tom, že bude namísto pevných baterií montovat vyměnitelné, které bylo možné u dobíjecích stanic nahradit – vybité za nabité. Výhoda tohoto řešení spočívala v tom, že zastávka u dobíjecích stanic se zkrátila jen na zhruba pět minut. 

Společnost Better Place se spojila v roce 2008 s Renaultem. Jejich společným cílem bylo vybudovat hustou síť stanic pro elektromobily. Nejprve začaly v Izraeli, pak v Dánsku. Chtěli expandovat do Austrálie, Číny, Japonska a dalších zemí. 

Charismatický zakladatel společnosti Shai Agassi získal od investorů 850 milionů dolarů. Byly mezi nimi General Electric, HSBC Holdings, Evropská investiční banka. Ti všichni projektu uvěřili.

Největším investorem byl konglomerát Israel Corp. miliardáře Idana Ofera. Ten vlastní v Better Place podíl 30 procent. 

V prohlášení, které společnost Better Place vydala, se kromě jiného píše: „Tohle je velmi smutná událost, smutný den pro všechny. Podporovali jsme originální vizi Shai Agassiho založenou na vytvoření zelené alternativy. Chtěli jsme snížit naši závislost na vysoce znečišťujících dopravních technologiích… Bohužel cesta k uskutečnění této vize byla obtížná, plná nejrůznějších bariér. Ne všechny jsme byli schopni překonat. S technickými řešeními jsme se vyrovnali, ale neporadili jsem si s dalšími překážkami. A to i přes naše velké úsilí a velké prostředky, které jsme na to věnovali.“

Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 156 214 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Clio 1.149
Rok výroby: 2008
Stav: 49 710 km
Cena: 75 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2010
Stav: 140 363 km
Cena: 120 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků