„Benzíny“ jsou opět v kurzu, končí diesely?

Na čerpacích stanicích pokračuje trend růstu cen nafty, která je nyní o několik korun dražší než benzín. Trh s vozy zareagoval rychle.

Zmíněný jev opravdu nemusel dlouho čekat na svoji tržní reflexi. Zvláště velcí obchodníci s novými i ojetými vozy již zaznamenali rychlé znovuoživení zájmu o auta s benzínovými motory. Cenová disproporce mezi oběma hlavními palivy totiž takřka smazala jakoukoli ekonomickou výhodu nafty, nevýhody přitom zůstávají. Tento trend ve druhém čtvrtletí 2008 zaznamenalo také všech 15 tuzemských autocenter AAA Auto.  

„Důvodem toho, proč růst zájmu o diesely letos ztratil dynamiku, je výrazné zvýšení cen nafty, která by podle prognóz navíc měla zůstat dlouhodobě dražší než benzín,“ konstatoval Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA Auto. Oznámil také, že aktuální poměr v prodejích obou typů paliv činí 68 % ku 32 % ve prospěch benzínových motorů. Pokud se podle něj vezmou v úvahu i mírně vyšší servisní náklady u dieselových motorů a také jejich větší citlivost na kvalitu paliva, je logické, že se dnes někteří motoristé vracejí zpátky k tradičnímu benzínovému pohonu.

 „Cena stejných modelů s benzínovým a naftovým motorem se stále více vyrovnává a u některých značek je již prakticky stejná, ačkoliv u nových vozů bývají dieselové verze běžně o 50 až 80 tisíc Kč dražší,“ komentuje Petr Vaněček vliv současného vývoje cen paliv na snížení poptávky po dieselových ojetinách a z ní vyplývající pokles cen. Markantní je to podle něj třeba u japonských vozů, jejichž benzínové motory jsou vyhlášené svojí kvalitou. Zde už je někdy cena benzínových verzí shodná s naftovými, byť jejich pořizovací cena byla o cca 10 až 15  % vyšší. Naopak třeba u Škody Octavia stále zůstává dražší motor 1,9 TDI. Je natolik oblíbený, že ve srovnání s benzínovou verzí 1,6i zvyšuje cenu vozu nejméně o 20 tisíc Kč. I zde je ovšem otázkou, jak dlouho bude tento stav trvat, také v tomto případě je trend pro TDI značně nepříznivý.

Netřeba rozepisovat se o přednostech zážehových motorů nad těmi vznětovými, protože bychom mluvili o obecně známých faktech, jakými jsou třeba výrazně širší spektrum využitelných otáček, nižší hlučnost nebo plynulejší nárůst výkonu. Pravdou ale je, že moderním motorům na benzín sráží vaz sílící lobby rádobyekologických hnutí ve všech (nejen) evropských legislativních strukturách. Dokud budou prioritou emise CO2, jejichž negativní vliv na životní prostředí je diskutabilní, a nikoli emise plynů a pevných částic, které nám bez nejmenších pochyb zkracují a znepříjemňují život, bude „dieselová revoluce” k nezastavení.

Nové motory jsou ovšem „dušeny” výkonnými katalyzátory. Benzíny tak již nemají tolik příjemný průběh výkonu, dieselům i přes klesající emise roste spotřeba paliva, takže efekt pro lepší budoucnost lidstva je zanedbatelný. Milovníkům naftových motorů zároveň vypadlo z rukávu velké eso v podobě vyšší spolehlivosti, která je vzhledem ke složitosti současných dieselů ve většině případů minimálně diskutabilní. Jaká bude budoucnost, to nevíme, ale příliš růžově nevypadá, ať už světu zavládnou diesely, nebo benzíny...

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 9 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků