Benzinové trauma: kromě Němců a Slováků platíme nejvíce

Nehledě na události v Libyii skousávají čeští motoristé s nelibostí ceny pohonných látek už dlouhý čas. Benzin je kromě Německa a Slovenska v zemích našich nejbližších sousedů levnější. Němci mají naftu zhruba na české úrovni, jinde se dá pořídit za nižší cenu. Kolísání údajů na našich čerpadlech momentálně ovlivňuje jednak dražší ropa a slabší kurz koruny.

„Při hodnocení výše cen se musí brát v potaz, jak vysoké je v konkrétní zemi daňové zatížení. Jestliže je nižší, jako třeba na Slovensku, v Polsku nebo Rakousku, tak se to na ceně promítne. Daně z paliv jsou důležitou součástí příjmů každé ekonomiky,“ upozorňuje Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Nejde při tom jen o samotnou cenu. Není tajemstvím, jaké jsou v sousedních zemích v průměru čisté výdělky a kolik si člověk v které zemi může z výplaty koupit litrů pohonných hmot. Jestliže máme ceny srovnatelné s Němci a Rakušany a vyděláváme v průměru třikrát méně, je to důvod k zlosti. „Ve většině zemí západní Evropy jsou ceny vyšší. Při jejich tvorbě se bere v úvahu, jak je nastavená daňová laťka, záleží jaká je v zemi životní úroveň a kupní síla,“ vysvětluje odborník na kvalitu a distribuci ropných produktů.

O cenách v několika evropských zemích vypovídá i naše tabulka. V třetím sloupci je vypočteno, že nejvíc litrů benzinu si za průměrný čistý plat mohou koupit Švýcaři. Těžko říct, jestli je možné se utěšovat tím, že jsme na tom líp než další bývalé země východního bloku. Maďaři si kvůli slabé ekonomice koupí pohonných látek z vybraných zemí nejméně.

Kolik litrů benzinu je možné koupit z průměrné mzdy

Země
průměrná čistá
mzda (Kč)
cena benzinu
Natural 95 (Kč)
počet litrů
za jeden plat
Švýcarsko
92 000
34,80
2765
Norsko
86 000
43,00
2000
Rakousko
56 000
31,50
1780
Dánsko 
63 500
38,50
1650
Nizozemsko
63 400
40,00 
1585
Itálie
52 700
36,10
1460
Německo
51 500
36,20
1425
Česko
18 000
34,00
540
Polsko
14 100
30,50
460
Slovensko
14 700
34,00
435
Maďarsko
12 500
32,50
405


Klepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků