Batmobile: jediný originál z roku 1966 změní majitele. Vůbec poprvé…

Takovou událost snad sběratelé, fandové a další milovníci automobilových relikvií s filmovými kořeny dosud nezažili. V lednu vůbec poprvé změní svého majitele původní prototyp, který si na sklonku šedesátých let zahrál roli osobního dopravního prostředku vyhlášeného mstitele bezpráví Batmana…

Vůz v roce 1966 postavil George Barris (narozen 1925), jehož ladičská společnost Barris Kustoms je jeho majitelem i po takřka padesáti letech. Tento prototyp vznikl adaptací koncepční studie Lincoln Futura z roku 1955, s jejíž původní podobou si však nijak nezadá co do extrémnosti tvarů. Tento automobil si zahrál v televizním seriálu Batman z roku 1966 i ve stejnojmenném filmu, kde hráli Adam West Batmana a Burt Ward jeho příručího Robina.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Barrisův původní Batmobile z roku 1966 bude v lednu k prodeji

Pro našince to může být docela nepochopitelné, ale zvláště v USA najdete celou řadu sběratelů, kteří podobné relikvie vyvažují zlatem. Za příklad poslouží Američan argentinského původu Sergio Goldvarg, který nyní disponuje sbírkou 14 tis. autíček, maket a replik, v níž výsadní postavení zastávají Batmobily nejrůznějších velikostí. Pro podobné nadšence vznikla v průběhu uplynulých let řada funkčních replik původního Batmobilu z roku 1966, jeden z nich byl v Anglii před pěti lety vydražen v přepočtu za 4,6 mil. Kč.

Zajímavosti | Paparazzi

Sběratel autíček jezdí pro mléko Batmobilem

Původní originál z roku 1966, který dosud zůstává majetkem George Barrise, má ve dnech 13. až 20. ledna příštího roku na aukci Scottsdale Collector Car Auction dražit arizonská síň Barrett-Jackson. Součástí tohoto Batmobilu bude navíc kompletní dokumentace ze soukromého archivu George Barrise. Odhady na prodejní cenu zatím nemáme, ale s ohledem na důležitost tohoto prototypu lze očekávat, že dosáhne docela zajímavé úrovně.  

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Repliky původního Batmobilu. Vpravo unikátní snímek první přestavby studie Lincoln Futura pro film It Started with a Kiss z roku 1959 z dílen MGM 

Výchozí studie Lincoln Futura vznikla pod vedením stylistů Ford Motor Company Billa Schmidta a slavného Johna Najjara. Postavena byla v italské karosárně Ghia a v roce 1955 byla k vidění na několika amerických autosalonech. Vůz disponoval dvoumístným interiérem se samostatnými, plexisklem krytými oddíly pro řidiče a jeho spolujezdce. V duchu dobových zvyklostí nesl Lincoln Futura ohromné „ploutve“, a to nejen na zadních, ale také na předních blatnících.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Původní podoba studie Lincoln Futura z roku 1955 byla vyrobena v italské karosárně Ghia a stala se základem o 11 let novějšího Batmobilu
 

Lincoln Futura stál na podvozku tehdy zcela nového, mimořádně drahého sériového modelu Lincoln Continental Mark II a pod kapotou skrýval také jeho mohutný osmiválec Lincoln Y s objemem 368 cu.in. (tj. 6,0 l). Tento koncept vzbudil před veřejností docela pozitivní ohlasy a náznaky některých jeho stylistických řešení se objevily na sériových modelech Lincoln Premiere a Lincoln Capri z let 1956, resp. 1957. Za pozornost stojí, že byl vůz původně lakován speciální bílou barvou, která byla možná jedním z prvních laků s perleťovým efektem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Luxusní Lincoln Mark II (Continental) poskytl konceptu Lincoln Futura podvozek i mohutné osmiválcové srdce
 

Původní Futura si v roce 1959 zahrála ve filmu It Started with a Kiss, ovšem lakována byla v něm rudě, neboť původní perleťový bílý lak nevypadal na plátně dobře. Poté by vůz zřejmě skončil ve šrotu, nebýt ovšem seriálu Batman. V roce 1966 oslovili filmaři George Barrise, aby vytvořil vůz pro Batmana. Barris pověřil jeho přípravou Deana Jeffriese, jenž sázel na podvozek vozu Cadillac z roku 1959 a odvážně střiženou karoserii.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pro srovnání: vlevo studie Lincoln Futura, vpravo sériové modely Lincoln Premiere a Capri modelových roků 1956 a 1957, jež některé prvky konceptu adaptovaly

Filmaři ale potřebovali auto opravdu rychle, proto Barris musel najít urychlené alternativní řešení, jež se vyvinulo v odkup prototypu Lincoln Futura, na němž nebylo třeba provádět mnoho změn. Zatímco výroba této studie stála FMC v roce 1955 čtvrt milionu dolarů, Barris tuto zuboženou, 11 let starou a neperspektivní stavbu pořídil za symbolický jeden dolar.

Původní prototyp měl kovovou karoserii a Barris ihned pro filmařské a výstavní účely nechal postavit tři repliky. Ty však měly karosářské díly vyrobeny ze skelného laminátu a stály na podvozcích konvenčního Fordu Galaxie modelového roku 1966.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků