Takovou událost snad sběratelé, fandové a další milovníci automobilových relikvií s filmovými kořeny dosud nezažili. V lednu vůbec poprvé změní svého majitele původní prototyp, který si na sklonku šedesátých let zahrál roli osobního dopravního prostředku vyhlášeného mstitele bezpráví Batmana…
Vůz v roce 1966 postavil George Barris (narozen 1925), jehož ladičská společnost Barris Kustoms je jeho majitelem i po takřka padesáti letech. Tento prototyp vznikl adaptací koncepční studie Lincoln Futura z roku 1955, s jejíž původní podobou si však nijak nezadá co do extrémnosti tvarů. Tento automobil si zahrál v televizním seriálu Batman z roku 1966 i ve stejnojmenném filmu, kde hráli Adam West Batmana a Burt Ward jeho příručího Robina.
Barrisův původní Batmobile z roku 1966 bude v lednu k prodeji
Pro našince to může být docela nepochopitelné, ale zvláště v USA najdete celou řadu sběratelů, kteří podobné relikvie vyvažují zlatem. Za příklad poslouží Američan argentinského původu Sergio Goldvarg, který nyní disponuje sbírkou 14 tis. autíček, maket a replik, v níž výsadní postavení zastávají Batmobily nejrůznějších velikostí. Pro podobné nadšence vznikla v průběhu uplynulých let řada funkčních replik původního Batmobilu z roku 1966, jeden z nich byl v Anglii před pěti lety vydražen v přepočtu za 4,6 mil. Kč.
Původní originál z roku 1966, který dosud zůstává majetkem George Barrise, má ve dnech 13. až 20. ledna příštího roku na aukci Scottsdale Collector Car Auction dražit arizonská síň Barrett-Jackson. Součástí tohoto Batmobilu bude navíc kompletní dokumentace ze soukromého archivu George Barrise. Odhady na prodejní cenu zatím nemáme, ale s ohledem na důležitost tohoto prototypu lze očekávat, že dosáhne docela zajímavé úrovně.
Repliky původního Batmobilu. Vpravo unikátní snímek první přestavby studie Lincoln Futura pro film It Started with a Kiss z roku 1959 z dílen MGM
Výchozí studie Lincoln Futura vznikla pod vedením stylistů Ford Motor Company Billa Schmidta a slavného Johna Najjara. Postavena byla v italské karosárně Ghia a v roce 1955 byla k vidění na několika amerických autosalonech. Vůz disponoval dvoumístným interiérem se samostatnými, plexisklem krytými oddíly pro řidiče a jeho spolujezdce. V duchu dobových zvyklostí nesl Lincoln Futura ohromné „ploutve“, a to nejen na zadních, ale také na předních blatnících.
Původní podoba studie Lincoln Futura z roku 1955 byla vyrobena v italské karosárně Ghia a stala se základem o 11 let novějšího Batmobilu
Lincoln Futura stál na podvozku tehdy zcela nového, mimořádně drahého sériového modelu Lincoln Continental Mark II a pod kapotou skrýval také jeho mohutný osmiválec Lincoln Y s objemem 368 cu.in. (tj. 6,0 l). Tento koncept vzbudil před veřejností docela pozitivní ohlasy a náznaky některých jeho stylistických řešení se objevily na sériových modelech Lincoln Premiere a Lincoln Capri z let 1956, resp. 1957. Za pozornost stojí, že byl vůz původně lakován speciální bílou barvou, která byla možná jedním z prvních laků s perleťovým efektem.
Luxusní Lincoln Mark II (Continental) poskytl konceptu Lincoln Futura podvozek i mohutné osmiválcové srdce
Původní Futura si v roce 1959 zahrála ve filmu It Started with a Kiss, ovšem lakována byla v něm rudě, neboť původní perleťový bílý lak nevypadal na plátně dobře. Poté by vůz zřejmě skončil ve šrotu, nebýt ovšem seriálu Batman. V roce 1966 oslovili filmaři George Barrise, aby vytvořil vůz pro Batmana. Barris pověřil jeho přípravou Deana Jeffriese, jenž sázel na podvozek vozu Cadillac z roku 1959 a odvážně střiženou karoserii.
Pro srovnání: vlevo studie Lincoln Futura, vpravo sériové modely Lincoln Premiere a Capri modelových roků 1956 a 1957, jež některé prvky konceptu adaptovaly
Filmaři ale potřebovali auto opravdu rychle, proto Barris musel najít urychlené alternativní řešení, jež se vyvinulo v odkup prototypu Lincoln Futura, na němž nebylo třeba provádět mnoho změn. Zatímco výroba této studie stála FMC v roce 1955 čtvrt milionu dolarů, Barris tuto zuboženou, 11 let starou a neperspektivní stavbu pořídil za symbolický jeden dolar.
Původní prototyp měl kovovou karoserii a Barris ihned pro filmařské a výstavní účely nechal postavit tři repliky. Ty však měly karosářské díly vyrobeny ze skelného laminátu a stály na podvozcích konvenčního Fordu Galaxie modelového roku 1966.