BASF vsází na elektromobilitu, pracuje na nové generaci baterií

Elektromobily dneška mají jednu velkou slabinu – dojezd. V průměru s nimi neujedete na jedno nabití více než 150 kilometrů.

Je sice pravda, že dle studie Evropského úřadu pro životní prostředí z roku 2010 je tento dojezd pro většinu námi vykonaných jízd zcela dostatečný – více než 80 procent jízd, které Evropané podnikají, je kratších 20 kilometrů – ale je to stejně nedostatečné.

Není tedy divu, že většina motoristů pohlíží na elektromobily, jako na cosi „podřadného“, jako na „hračku“, co má do „skutečného“ automobilu hodně daleko.

A jen málokdo bere na vědomí, že tyto vozy, které jsou plně napájeny pomocí proudu z baterie, zejména v městských aglomeracích s hustým provozem přispívají k lepšímu životnímu prostředí.

Elektromobily | Volkswagen | Byznys

Truchlohra elektromobilů: v roce 2011 se jich prodalo jen 50 000

Aby se elektromobily staly „přijatelnější“, musí se snížit jejich cena (ta dnešní je nehorázná) a musí se zvýšit jejich dojezd. Klíčem k tomu jsou nové, lepší baterie. A právě na ně se zaměřil výzkum společnosti BASF.

Dnes jsou nejčastěji k vidění lithium-iontové baterie. Cílem vědců německé společnosti je snížit cenu tohoto typu baterie a současně nalézt řešení pro zvýšení dojezdu přes 250 kilometrů.

"Další generace baterií (u nichž se uplatní kombinace lithia se sírou nebo vzduchem), na které pracují naši experti, mohou přinést ještě vyšší nárůsty počtu kilometrů. Je možné si prý u nich představit dojezd mezi 300 a 400 kilometrů na jedno nabití," říká se ve zprávě BASF.

Vedle vývoje baterií jsou dalšími dvěma centrálními oblastmi, kterými se BASF ve výzkumu elektromobilů zabývá, teplotní management a využití lehkých materiálů. Rozvoj obou prvků může vést k vyšší účinnost. 

"Menší váha znamená totiž nižší spotřebu energie (což zvýší dojezd) a účinný ´energetický management´ zase zajistí, že se ztratí nejmenší možné množství energie na klimatizaci a vytápění a spotřeba energie bude co nejmenší," končí zpráva BASF.

Klepněte pro větší obrázek
Podle současných prognóz budeme v roce 2021 užívat 1,2 miliard vozidel, o 300 milionů více než dnes. Budou v té době už dominovat elektromobily? Zatím to tak nevypadá.
 
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 54 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků