BASF vsází na elektromobilitu, pracuje na nové generaci baterií

BASF vsází na elektromobilitu, pracuje na nové generaci baterií

Elektromobily dneška mají jednu velkou slabinu – dojezd. V průměru s nimi neujedete na jedno nabití více než 150 kilometrů.

Je sice pravda, že dle studie Evropského úřadu pro životní prostředí z roku 2010 je tento dojezd pro většinu námi vykonaných jízd zcela dostatečný – více než 80 procent jízd, které Evropané podnikají, je kratších 20 kilometrů – ale je to stejně nedostatečné.

Není tedy divu, že většina motoristů pohlíží na elektromobily, jako na cosi „podřadného“, jako na „hračku“, co má do „skutečného“ automobilu hodně daleko.

A jen málokdo bere na vědomí, že tyto vozy, které jsou plně napájeny pomocí proudu z baterie, zejména v městských aglomeracích s hustým provozem přispívají k lepšímu životnímu prostředí.

Byznys | Elektromobily | Volkswagen

Truchlohra elektromobilů: v roce 2011 se jich prodalo jen 50 000

Aby se elektromobily staly „přijatelnější“, musí se snížit jejich cena (ta dnešní je nehorázná) a musí se zvýšit jejich dojezd. Klíčem k tomu jsou nové, lepší baterie. A právě na ně se zaměřil výzkum společnosti BASF.

Dnes jsou nejčastěji k vidění lithium-iontové baterie. Cílem vědců německé společnosti je snížit cenu tohoto typu baterie a současně nalézt řešení pro zvýšení dojezdu přes 250 kilometrů.

"Další generace baterií (u nichž se uplatní kombinace lithia se sírou nebo vzduchem), na které pracují naši experti, mohou přinést ještě vyšší nárůsty počtu kilometrů. Je možné si prý u nich představit dojezd mezi 300 a 400 kilometrů na jedno nabití," říká se ve zprávě BASF.

Vedle vývoje baterií jsou dalšími dvěma centrálními oblastmi, kterými se BASF ve výzkumu elektromobilů zabývá, teplotní management a využití lehkých materiálů. Rozvoj obou prvků může vést k vyšší účinnost. 

"Menší váha znamená totiž nižší spotřebu energie (což zvýší dojezd) a účinný ´energetický management´ zase zajistí, že se ztratí nejmenší možné množství energie na klimatizaci a vytápění a spotřeba energie bude co nejmenší," končí zpráva BASF.

50214u.jpg
Podle současných prognóz budeme v roce 2021 užívat 1,2 miliard vozidel, o 300 milionů více než dnes. Budou v té době už dominovat elektromobily? Zatím to tak nevypadá.
 
Sledujte AutoRevue na Facebooku Další článek
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 134 562 km
Cena: 55 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2003
Stav: 163 217 km
Cena: 50 000 Kč
Ford C-MAX 1.6
Rok výroby: 2005
Stav: 168 199 km
Cena: 55 000 Kč
Test Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo: Dobrá, ale příliš kompaktní

Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo

Nedlouho po hatchbacku přichází nová Astra také s karoserií kombi. Jak funguje tahle novinka v kombinaci s plnou výbavou a nejdražším motorem?

dnes | Lukáš Dittrich | 1 příspěvek
Test ojetiny: Škoda Octavia RS je fajn, když nemá motor TDI-PD 16V

Test ojetiny: Škoda Octavia RS

Pokud se na ojetou Octavii RS nebudete dívat jako na vyhraněné sportovní auto, vlastně v ní můžete najít příjemného společníka na každý den.

29.  5.  2016 | Dalibor Žák | 32 příspěvků
Test Jaguar Project 7: Průlet Evropou

Jaguar Project 7

To vám takhle zazvoní telefon s dotazem, jestli nechcete příští týden vyzvednout na Nürburgringu roadster s výkonem 575 koní a odvézt ho do Anglie. Kudy? To je na vás...

26.  5.  2016 | Lukáš Dittrich | 4 příspěvky