BASF vsází na elektromobilitu, pracuje na nové generaci baterií

BASF vsází na elektromobilitu, pracuje na nové generaci baterií

Elektromobily dneška mají jednu velkou slabinu – dojezd. V průměru s nimi neujedete na jedno nabití více než 150 kilometrů.

Je sice pravda, že dle studie Evropského úřadu pro životní prostředí z roku 2010 je tento dojezd pro většinu námi vykonaných jízd zcela dostatečný – více než 80 procent jízd, které Evropané podnikají, je kratších 20 kilometrů – ale je to stejně nedostatečné.

Není tedy divu, že většina motoristů pohlíží na elektromobily, jako na cosi „podřadného“, jako na „hračku“, co má do „skutečného“ automobilu hodně daleko.

A jen málokdo bere na vědomí, že tyto vozy, které jsou plně napájeny pomocí proudu z baterie, zejména v městských aglomeracích s hustým provozem přispívají k lepšímu životnímu prostředí.

Byznys | Elektromobily | Volkswagen

Truchlohra elektromobilů: v roce 2011 se jich prodalo jen 50 000

Aby se elektromobily staly „přijatelnější“, musí se snížit jejich cena (ta dnešní je nehorázná) a musí se zvýšit jejich dojezd. Klíčem k tomu jsou nové, lepší baterie. A právě na ně se zaměřil výzkum společnosti BASF.

Dnes jsou nejčastěji k vidění lithium-iontové baterie. Cílem vědců německé společnosti je snížit cenu tohoto typu baterie a současně nalézt řešení pro zvýšení dojezdu přes 250 kilometrů.

"Další generace baterií (u nichž se uplatní kombinace lithia se sírou nebo vzduchem), na které pracují naši experti, mohou přinést ještě vyšší nárůsty počtu kilometrů. Je možné si prý u nich představit dojezd mezi 300 a 400 kilometrů na jedno nabití," říká se ve zprávě BASF.

Vedle vývoje baterií jsou dalšími dvěma centrálními oblastmi, kterými se BASF ve výzkumu elektromobilů zabývá, teplotní management a využití lehkých materiálů. Rozvoj obou prvků může vést k vyšší účinnost. 

"Menší váha znamená totiž nižší spotřebu energie (což zvýší dojezd) a účinný ´energetický management´ zase zajistí, že se ztratí nejmenší možné množství energie na klimatizaci a vytápění a spotřeba energie bude co nejmenší," končí zpráva BASF.

50214u.jpg
Podle současných prognóz budeme v roce 2021 užívat 1,2 miliard vozidel, o 300 milionů více než dnes. Budou v té době už dominovat elektromobily? Zatím to tak nevypadá.
 
Sledujte AutoRevue na Facebooku Další článek
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2007
Stav: 137 445 km
Cena: 75 000 Kč
Renault Clio 1.2
Rok výroby: 2008
Stav: 114 752 km
Cena: 75 000 Kč
Toyota Yaris 1.3
Rok výroby: 2007
Stav: 121 554 km
Cena: 55 000 Kč
Rychlý test Hyundai ix20 1.6i 6AT: Stěhovák pro nenáročné

Hyundai ix20 1.6i 6AT

Malé nošovické MPV je na trhu už pěkně dlouho, takže ho zajisté všichni dobře znají. Jak mu sedí kombinace benzinové šestnáctistovky a nového šestistupňového automatu?

3.  5.  2016 | Lukáš Dittrich | 82 příspěvků
Připravujeme: Peugeot 308 GTi vs. Leon Cupra vs. Honda Civic Type R

Peugeot 308 GTi vs. Leon Cupra vs. Civic Type R

Mají výkon kolem tří stovek koní, samosvorný diferenciál, pohon předních kol a ambice stát se tím nejlepší v kategorii „horkých hatchbacků“. No tak se podívejme na to, který z nich je nejlepší.

28.  4.  2016 | Lukáš Dittrich | 34 příspěvků
Srovnávací test Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Jen tak pro radost

Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ

Kdyby nám nedošel benzin, jezdíme v Krušných horách ještě teď. Kromě toho, že nás to ohromě baví, se pořád nemůžeme rozhodnout, kdo je z těchto dvou lepší.

26.  4.  2016 | Lukáš Dittrich | 25 příspěvků