BASF vsází na elektromobilitu, pracuje na nové generaci baterií

BASF vsází na elektromobilitu, pracuje na nové generaci baterií

Elektromobily dneška mají jednu velkou slabinu – dojezd. V průměru s nimi neujedete na jedno nabití více než 150 kilometrů.

Je sice pravda, že dle studie Evropského úřadu pro životní prostředí z roku 2010 je tento dojezd pro většinu námi vykonaných jízd zcela dostatečný – více než 80 procent jízd, které Evropané podnikají, je kratších 20 kilometrů – ale je to stejně nedostatečné.

Není tedy divu, že většina motoristů pohlíží na elektromobily, jako na cosi „podřadného“, jako na „hračku“, co má do „skutečného“ automobilu hodně daleko.

A jen málokdo bere na vědomí, že tyto vozy, které jsou plně napájeny pomocí proudu z baterie, zejména v městských aglomeracích s hustým provozem přispívají k lepšímu životnímu prostředí.

Byznys | Elektromobily | Volkswagen

Truchlohra elektromobilů: v roce 2011 se jich prodalo jen 50 000

Aby se elektromobily staly „přijatelnější“, musí se snížit jejich cena (ta dnešní je nehorázná) a musí se zvýšit jejich dojezd. Klíčem k tomu jsou nové, lepší baterie. A právě na ně se zaměřil výzkum společnosti BASF.

Dnes jsou nejčastěji k vidění lithium-iontové baterie. Cílem vědců německé společnosti je snížit cenu tohoto typu baterie a současně nalézt řešení pro zvýšení dojezdu přes 250 kilometrů.

"Další generace baterií (u nichž se uplatní kombinace lithia se sírou nebo vzduchem), na které pracují naši experti, mohou přinést ještě vyšší nárůsty počtu kilometrů. Je možné si prý u nich představit dojezd mezi 300 a 400 kilometrů na jedno nabití," říká se ve zprávě BASF.

Vedle vývoje baterií jsou dalšími dvěma centrálními oblastmi, kterými se BASF ve výzkumu elektromobilů zabývá, teplotní management a využití lehkých materiálů. Rozvoj obou prvků může vést k vyšší účinnost. 

"Menší váha znamená totiž nižší spotřebu energie (což zvýší dojezd) a účinný ´energetický management´ zase zajistí, že se ztratí nejmenší možné množství energie na klimatizaci a vytápění a spotřeba energie bude co nejmenší," končí zpráva BASF.

50214u.jpg
Podle současných prognóz budeme v roce 2021 užívat 1,2 miliard vozidel, o 300 milionů více než dnes. Budou v té době už dominovat elektromobily? Zatím to tak nevypadá.
 
Sledujte AutoRevue na Facebooku Další článek
Citroën C5 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 166 882 km
Cena: 123 000 Kč
Škoda Fabia 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 154 807 km
Cena: 130 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 177 992 km
Cena: 125 000 Kč
Test ojetiny: Volkswagen Golf by byl skvělý, nebýt nemocí motorů TSI

Test ojetiny: Volkswagen Golf

Šestá generace Golfu představuje jistotu s dieselem nebo atmosférickým benzinovým motorem. U jednotek TSI je potřeba vybírat opatrně.

včera | Dalibor Žák | 31 příspěvků
Test Seat Ibiza Cupra: Vstupenka do světa radosti a rychlosti

Seat Ibiza Cupra

Seat z povzdálí útočí na přední příčky mezi rychlými kompaktními hatchbacky. Bez velkého tyjátru Ibiza Cupra přezbrojila na větší motor a vyměnila automat za manuál. Jak moc skvělá je?

26.  6.  2016 | Ondřej Lilling | 8 příspěvků
Test ojetiny: Najít pěkný Citroën C4 Picasso vám dá dost práce

Test ojetiny: Citroën C4 Picasso

Zapomeňte na obvyklá klišé o francouzských autech. MPV Picasso není špatné, ale bude vám trvat, než najdete povedený kus s dobrým motorem.

19.  6.  2016 | Dalibor Žák | 36 příspěvků