Autosedačky je potřeba vybírat. Na trhu jsou i nebezpečné výrobky

Děti do dvanácti let, respektive do výšky sto padesáti centimetrů, musí podle vyhlášky sedět v autech ve speciálních sedačkách. Ovšem podle zjištění časopisu dTest nejsou malí pasažéři v úplném bezpečí ani v homologovaných autosedačkách. Podle každoročního a celoevropského testu, který provádí spotřebitelské organizace a autokluby a na němž se podílí i dTest, neobstály některé výrobky při nárazových zkouškách, ale i z hlediska přítomnosti škodlivých látek. Klíčová je ovšem samozřejmě bezpečnost.

Při tom se nabízí otázka, jak je možné, že homologace propouští na trh závadné sedačky? „Testujeme víc reálných situací než je běžné u homologačních zkoušek. V nich chybí například test ochrany při bočním nárazu, který představuje přibližně každou čtvrtou autonehodu. Právě to je slabinou řady autosedaček,“ řekl AutoRevue.cz redaktor dTestu Václav Beneš.

Klepněte pro větší obrázek

Podle něj je v tomto případě chybou kupovat pro větší děti samotné podsedáky, u nichž chybí zádová opěrka. „Ty nejsou schopné zabránit zranění o dveře. Lidé si obvykle myslí, že ve skupině pro nejstarší děti, které ještě musejí jezdit v sedačkách, jsou právě podsedáky jedinou možností, ale to není pravda. I pro tuto věkovou skupinu existují sedačky se zádovými opěrkami a dostatečnými ochrannými zónami v případě bočního nárazu. Taková sedačka je ovšem dražší a zabírá v autě víc místa,“ sdělil.

Podle čeho by měl tedy zákazník sedačku pro dítě vybírat? „Naše rada je sáhnout před nákupem po nezávislých testech, které jdou nad rámec povinné homologace. Podle toho se dají ty správné sedačky snadno najít. Testů existuje víc, ale ten, který je uznávaný po celé Evropě, je jen jeden. Podílí se na něm všechny evropské země a také naše redakce. Bohužel během loňska se objevily v německých motoristických časopisech některé další testy, ale jejich metodika nebyla vyhovující. Spíš to připomínalo honbu za senzacemi,“ vysvětlil Beneš. 

Součástí testu jsou i zkoušky zaměřené na chemikálie, s kterými by neměly přicházet do styku děti. Na seznamu sledovaných cizorodých toxických látek se ocitlo šedesát položek. Některé sedačky obsahovaly například nepřijatelně vysoké množství zpomalovačů hoření, zvýšený obsah organického cínu nebo i formaldehydu a naftalínu.

„Otestované sedačky bývají označené známkou kvality. Výrobci to poměrně často využívají, což dá se najít na jejich webových stránkách. Pro českého spotřebitele je klíčová naše známka, protože tak se pozná, že jde o sedačky, které prošly náročnějším testem a ne jen povinnou homologací,“ dodal Beneš.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků