199
Fotogalerie

Autosalon Ženeva 2011: velký přehled novinek

Kapitoly článku:


Rolls - Royce Phantom 102EX
 

Značka Rolls – Royce na autosalonu v Ženevě vystavuje plně elektrické provedení svého modelu Phantom. Tento údajně již plně funkční prototyp má sloužit k testování elektrického pohonu pro sériové vozy Rolls – Royce blízké budoucnosti. „Vyvinuli jsme první superluxusní automobil s elektrickým pohonem na světě,“ holedbá se prezident značky Torsten Müller-Ötvös. „S tímto autem začínáme zkoumat alternativní způsoby pohonu, které ale budou muset plně vyhovět požadavkům našich zákazníků.“ Prototyp 102EX, známý též pod označením Phantom Experimental Electric (EE), letos vyjede na prezentační jízdu zeměmi Evropy, Středního Východu, Asie a Severní Ameriky a umožní stávajícím majitelům vozů značky Rolls – Royce zakusit přednosti jízdy elektromobilem.

Rolls Royce Phantom Electric prototyp 1.jpg Rolls Royce Phantom Electric prototyp 2.jpg Rolls Royce Phantom Electric prototyp 3.jpg
Studie Rolls - Royce Phantom 102EX zkoumá cestu elektrického "rollse" do sériové výroby 

Tip: Kompletní informace k tomuto modelu najdete zde

Saab 9-3 Griffin

Automobilka Saab představila modernizované provedení standardních sedanů a kombi Saab 9-3 doplněných pro odlišení označením Griffin, jež by mělo doprovodit stávající řadu 9-3 do výslužby. Griffin se vyznačuje použitím nového předního nárazníku, přepracovanými světlomety a pozměněnou maskou chladiče s většími písmeny nápisu Saab. Při pohledu na zadní partie si všimneme u sedanu decentního spoileru a u kombíku širokého, matově stříbřitého pásu pod spodní hranou zadního okna.

Pohonné jednotky prošly drobnými úpravami pro snížení spotřeby paliva a emisí CO2, nicméně jejich parametry se příliš nezměnily. Vznětové čtyřválce 1,9 TTiD budou k mání ve výkonových verzích 96, 118  a 132 kW a výhradně s dvojitým přeplňováním, ty zážehové pak přímé vstřikování a proměnné časování ventilů. Za povšimnutí stojí tradiční zážehový „dvoulitr“ s přeplňováním, jenž se dodává ve dvou výkonových verzích. Ta slabší nabízí 163 koní (120 kW) a 320 Nm, výkonnější z nich pak 220 koní (162 kW) a 350 Nm.

Saab 93 facelift 06.jpg Saab 93 facelift 08.jpg Saab 93 facelift 13.jpg
Saab 9-3 prošel svojí zřejmě poslední modernizací

Tip: Kompletní informace k tomuto modelu najdete zde

Saab 9-3 Convertible Independence

Ve středu 23. února uspořádala automobilka Saab ve svém švédském ústředí Trollhättanu oslavu „prvního výročí znovuzrození Saabu coby samostatného automobilového výrobce“. Inu, při pohledu do stávající modelové nabídky Saabu lze o nějaké „samostatnosti“ mluvit jen stěží, neboť naprostá většina řad vychází stále ještě z dědictví koncernu General Motors (9-4X například vychází z typu Cadillac SRX a dokonce se spolu s ním vyrábí v mexické továrně Ramos Arizpe; kromě toho Saab teprve nedávno podepsal dohodu o dodávkách čtyřválcových motorů z továren BMW!).

V rámci oslavy prvního jubilea Saab pro své zákazníky připravil výroční edici odvozenou z kabrioletu Saab 9-3 a nazvanou příznačně Independence, vzniknout má v počtu 366 kusů, jeden za každý den ve vlastnictví Saabu Spykerem. O pohon této série se postará zážehový čtyřválec 2,0T Biopower s přeplňováním a výkonem 220 koní (162 kW).  

Saab 93 facelift 01.jpg Saab 93 facelift 02.jpg Saab 93 facelift 04.jpg
Independence, model k oslavě diskutabilního Prvního výročí samostatnosti Saabu

Tip: Kompletní informace k tomuto modelu najdete zde

Saab PhoeniX

Ani facelift řady 9-3, ani omezená série 9-3 Convertible Independence, ani kombík odvozený z nové generace 9-5. Skutečným klenotem expozice Saabu se stává nová studie PhoeniX, jež stanula na podvozku budoucí generace modelu 9-3 a je dílem týmu nového šéfdesignéra značky Saab Jasona Castrioty. PhoeniX představuje nový styl nazývaný jako „aeromotional“, jehož úkolem je „vizuální ztvárnění principů aerodynamiky“. Jde o sportovní kupé, jež se vyznačuje řadou specifických a originálních rysů (pokud je něco takového v dnešní době ještě možné) včetně křidélek po stranách zadních sloupků a prosklené střechy připomínající v obou případech leteckou historii Saabu. Příď pak představuje novou interpretaci tradiční třídílné masky a mohutnou kapotu, které se údajně již brzy stanou novými poznávacími znaky sériových Saabů.

„Aeromotional“, to zní hrdě; pravdou je, že nová studie PhoeniX disponuje skutečně dosti kapkovitým profilem. Navíc protažené zadní okno připomíná vůbec první „Ursaab“, zatímco ostře seříznutá záď vzdává hold pozoruhodným sportovním vozům Saab Sonett vyráběným v letech 1956 až 1974. Saab PhoeniX údajně disponuje koeficientem odporu vzduchu jen 0,25, k interiéru s konfigurací sedadel 2+2 je přístup skrze vzhůru výklopný pár bočních dveří.

Saab Wild Phoenix 07.jpg Saab Wild Phoenix 08.jpg Saab Wild Phoenix 09.jpg
Studie Saab PhoeniX čerpá z letecké historie značky, ale jinak nabízí špičkovou techniku

Tip: Kompletní informace k tomuto modelu najdete zde

Seat Alhambra AWD

Na zádi některých vozů z nové generace MPV Seat Alhambra se objeví decentní číslice 4, jež naznačí, že jde o provedení s pohonem všech čtyř kol. Takto vybavenou Alhambru bude možno objednávat od letošního léta, nejprve jen v kombinaci s výbavovými stupni Reference a Style a pětimístné konfiguraci. Až na sklonku tohoto roku bude k mání také konfigurace 2 + 2 +2. Ačkoli výrobce poukazuje na „překvapivě vysokou úroveň radosti ze sportovního svezení“, nám je jasné, že toto MPV nikdo pro „sportovní svezení“ kupovat určitě nebude. Je však třeba dodat, že nová alternativa v podobě „čtyřkolky“ vítaným způsobem rozšíří nabídku řady Seat Alhambra i využitelnost těchto vozů za zhoršených povětrnostních podmínek.

Soustava v duchu tradice koncernu VW Group využívá k náhonu zadních kol lamelové, elektronicky řízené spojky, jež v případě prokluzu předních kol zvýšením tlaku umožní přenos točivého momentu vzad. Pohon 4x4 bude k dostání výhradně v kombinaci se vznětovým čtyřválcem 2,0 TDI CR s výkonem 140 koní (103 kW) a šestistupňovou převodovkou s manuálním řazením. 

Seat Alhambra 4x4 1.jpg Seat Alhambra 4x4 3.jpg Seat Alhambra 4x4 5.jpg
Seat Alhambra bude v kombinaci s nejvýkonnějším "dieselem" dostupná také s pohonem všech kol

Tip: Kompletní informace k tomuto modelu najdete zde

Seat IBX

Lze říci, že Seatu se podařilo odhalit svoji nejnovější studii skutečně až „v předvečer“ zahájení autosalonu v Ženevě. Jde o SUV s označením Seat IBX, jež k nám zatím přichází pouze v podobě páru nekvalitních snímků a s absencí jakýchkoli technických informací. I přes jistou podobu označení jde o zcela jiný stroj v porovnání s loňským konceptem Seat IBE.

Budoucnost SUV značky Seat zůstává pro nás stále záhadou, již na konci letošního roku se má na linkách továrny Seatu v Martorellu začít vyrábět lehké SUV Audi Q3, jež chce zaútočit hlavně na BMW X1. Stane se Seat IBX derivátem Audi Q3? To jen stěží, nicméně dosud utajované informace ke konceptu Seat IBX by nám záhy mohly budoucnost Seatu ve sféře SUV poodhalit.

Seat IBX 1.jpg Seat IBX 2.jpg
Seat IBX: cesta novým směrem

Tip: Kompletní informace k tomuto modelu najdete zde

Škoda Fabia Monte Carlo

Škoda se rozhodla oslavit výročí 110 let motorsportu zvláštním provedením Fabie, které nese jméno po jednom z míst motoristickému sportu zaslíbených - Monte Carlu. Vůz je standardně vybaven sportovním podvozkem a řadou dalších sportovně vyhlížejících doplňků exteriéru i interiéru, které připomínají sportovní model Fabia RS, nebo z něj přímo pocházejí. Ve skutečnosti by se ale celá edice mohla jmenovat také Fabia Potěmkin - pod nekompromisním hávem totiž skrývá i ty nejslabší motorizace, které jsou pro tento model k dispozici. Ale pojďme se na celý vůz podívat podrobněji.

Výbava vozu vychází ze stupně Ambiente a v závislosti na trhu se bude novinka prodávat s motory 1,2 HTP s 44 kW, 1,2 12V HTP s 51 kW, 1,4 16V s 63 kW a 1,2 TDI CR s 55 kW. Motor 1,2 TSI pak bude dostupný jak s 63 kW, tak s 77 kW a 1,6 TDI ve všech třech verzích o výkonu 55 kW, 66 kW resp. 77 kW. Všechny Fabie Monte Carlo budou vybaveny mechanickou převodovkou.

Skoda Fabia Monte Carlo1.jpg Skoda Fabia Monte Carlo2.jpg Skoda Fabia Monte Carlo3.jpg
Škoda Fabia Monte Carlo slaví řadu jubileí, takže si možná ani nevšimneme slabých motorizací...

Tip: Kompletní informace k tomuto modelu najdete zde

Škoda Design Study

Mladoboleslavské automobilce Škoda Auto se podařilo tutlat podobu své studie pro autosalon v Ženevě až do poslední chvíle. Žádní kresby, žádné úniky špionážních snímků, zkrátka nic. Teprve nyní vám můžeme nabídnout první tři fotografie konceptu, jenž se stane ozdobou stánku značky Škoda na právě začínajícím ženevském autosalonu. Tato studie vyniká hned od pohledu především dlouhým rozvorem náprav a krátkými převisy, což spolu se zvýšenou karoserií slibuje objemný prostor pro cestující a jejich zavazadla.

Zároveň se v Ženevě můžeme seznámit s praktickou aplikací nového firemního loga, jež mění svoji podobu poprvé od roku 1999 a teprve pošesté v historii. To se na vozech Škoda začne objevovat až od příštího roku, takže i na letošní podzim plánovaný minivůz dostane ještě konvenční „zelenou slepici“ v širokém černém kruhu.

Skoda Concept 03.jpg Skoda Concept 05.jpg Skoda Concept 14.jpg
Nová studie Škoda: který sériový model asi předznamenává...?

Tip: Kompletní informace k tomuto modelu najdete zde

SsangYong SUT 1

Jihokorejská automobilka SsangYong na autosalonu v Ženevě představila studii SUT 1, která má vzdát hold údajnému zájmu Evropanů o její stávající SUV Actyon Sports. SsangYong Actyon Sports jsme pro vás již testovali, a žádná sláva to skutečně nebyla, navíc je třeba přiznat, že vůz tohoto typu zůstává na našich silnicích solitérem. To však nic nemění na tom, že se má v Ženevě ukázat nová studie s prostým názvem SUT 1, jež by se měla záhy proměnit v sériový model dostupný na evropských trzích od počátku příštího roku.

Půjde opět o kombinaci SUV a pick-upu, která má být velikostně srovnatelná se stávajícím Actyonem Sports. Spočine na podvozku s rozvorem náprav 3 060 mm, dlouhá bude 4 985 mm, široká 1 910 mm a vysoká 1 755 mm. O pohon se postará dvoulitrový „turbodiesel“ s výkonem 155 koní (114 kW) a točivým momentem 360 Nm plnící emisní normu Euro V.

SsangYong Actyon SUT 1 1.jpg SsangYong Actyon SUT 1 2.jpg SsangYong Actyon SUT 1 3.jpg
SsangYong připravuje studií SUT 1 půdu pro nástup nové generace Actyonu Sports

Tip: Kompletní informace k tomuto modelu najdete zde

Seat Alhambra

Seat Alhambra je prostorné MPV se sedmi sedadly. Na trhu vydržel model 24 let a za dobu svého působení si prošel dvěma generacemi. V roce 2020 se spekuluje o ukončení výroby Seatu Alhambra.

Test Seat Alhambra 2.0 TDI 

Doporučujeme

Články odjinud