Autosalon v New Yorku: ve stínu Šanghaje

Doba spěje vpřed a upíná se k novým, východním odbytištím. Autosalon v New Yorku tak letos hrál druhé housle…

Takřka souběžně s ním totiž běžel 14. autosalon v čínském Šanghaji, který co do počtu významných světových premiér tentokrát „velké jablko“ deklasoval. Řada novinek byla vystavena paralelně, nicméně v Šanghaji debutovala alespoň o jeden den dříve. „Šanghaj“ se ob rok střídá s „Pekingem“ a svým letošním ročníkem se zapsal mezi několik nejvýznamnějších automobilových výstav světa. Hlavní důvod je jasný. Čína se stala největším samostatným automobilovým odbytištěm světa, s ohledem na výsledky prvního čtvrtletí letošního roku se zde během letošního roku zřejmě prodá bezmála 20 milionů automobilů, jen pro představu, je to zhruba desetinásobek prodejů v Anglii a sedminásobek prodejů v Německu.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Peugeot SXC: Šanghaj

Autosalon v Šanghaji letos minimálně dorovnal rozsah tradiční výstavy v německém Frankfurtu a stále roste a mohutným způsobem expanduje. Na dotaz redaktora britského magazínu Autocar, kolik že v Šanghaji vystavuje automobilových značek, uvedl šéf Asociace čínských výrobců automobilů: „Myslíme zhruba 120, ale nejsme si jisti“. Z toho plyne, že celková organizace autosalonu, jakož i celého „centrálně řízeného“ průmyslu, zůstává poměrně chaotická. Ale co už, neuvěřitelných 80 % nových majitelů osobních vozů dosud nikdy automobil nevlastnilo a trend dále roste, takže není divu, že se většina automobilek z civilizovaného světa i přes problémy s lidskými právy a Tibetem soustředí na čínský trh.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Beetle: Šanghaj

Zběsilost narůstá, Čína je důležitá, ale prosperita v USA zůstává otázkou prestiže. Například Ralf Speth, šéf značky Jaguar, čínskému publiku představil vylepšené vozy řad Jaguar XF a XK, poté nasedl do letadla a ihned odletěl zopakovat svoji řeč na expozici Jaguaru v New Yorku. Podobně tomu bylo u řady dalších novinek včetně třetí generace Volkswagenu Beetle, ale také konceptu nového Mercedesu A. Na poslední chvíli se prý dokončoval druhý prototyp, aby byl vystaven také v New Yorku, nakonec se však američtí zákazníci přesto dozvěděli, že se k nim tento model vozit zřejmě vůbec nebude. Zlí jazykové navíc tvrdili, že druhá maketa byla v oblasti blízké Wall Streetu vystavena hlavně proto, aby zvýšila cenu akcií koncernu Daimler AG…

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Citroen DS5: taktéž Šanghaj...

„Koně“ ale v New Yorku tekly v rámci trvající legendy proudem především díky strojům Jeep Grand Cherokee nebo Chrysler 300 s robustními a výkonnými osmiválci HEMI 6,4 l nebo bestiím typu Mercedesu CLS 63 AMG. Naopak japonské značky Nissan, Honda nebo Subaru zde prezentovaly nové kompakty, jež se naopak snažily oslovit veřejnost důrazem na hospodárnost provozu. Zatím poslední autosalon v New Yorku byl tím nejlepším ročníkem z posledních let a ukázal, že automobilový průmysl se z poslední zásadní hospodářské krize začíná znovu zdvihat na kolena. Nicméně v konfrontaci s významem 14. autosalonu v Šanghaji příliš dobře nedopadl…

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků