Autosalon v New Yorku: ve stínu Šanghaje

Doba spěje vpřed a upíná se k novým, východním odbytištím. Autosalon v New Yorku tak letos hrál druhé housle…

Takřka souběžně s ním totiž běžel 14. autosalon v čínském Šanghaji, který co do počtu významných světových premiér tentokrát „velké jablko“ deklasoval. Řada novinek byla vystavena paralelně, nicméně v Šanghaji debutovala alespoň o jeden den dříve. „Šanghaj“ se ob rok střídá s „Pekingem“ a svým letošním ročníkem se zapsal mezi několik nejvýznamnějších automobilových výstav světa. Hlavní důvod je jasný. Čína se stala největším samostatným automobilovým odbytištěm světa, s ohledem na výsledky prvního čtvrtletí letošního roku se zde během letošního roku zřejmě prodá bezmála 20 milionů automobilů, jen pro představu, je to zhruba desetinásobek prodejů v Anglii a sedminásobek prodejů v Německu.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Peugeot SXC: Šanghaj

Autosalon v Šanghaji letos minimálně dorovnal rozsah tradiční výstavy v německém Frankfurtu a stále roste a mohutným způsobem expanduje. Na dotaz redaktora britského magazínu Autocar, kolik že v Šanghaji vystavuje automobilových značek, uvedl šéf Asociace čínských výrobců automobilů: „Myslíme zhruba 120, ale nejsme si jisti“. Z toho plyne, že celková organizace autosalonu, jakož i celého „centrálně řízeného“ průmyslu, zůstává poměrně chaotická. Ale co už, neuvěřitelných 80 % nových majitelů osobních vozů dosud nikdy automobil nevlastnilo a trend dále roste, takže není divu, že se většina automobilek z civilizovaného světa i přes problémy s lidskými právy a Tibetem soustředí na čínský trh.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Beetle: Šanghaj

Zběsilost narůstá, Čína je důležitá, ale prosperita v USA zůstává otázkou prestiže. Například Ralf Speth, šéf značky Jaguar, čínskému publiku představil vylepšené vozy řad Jaguar XF a XK, poté nasedl do letadla a ihned odletěl zopakovat svoji řeč na expozici Jaguaru v New Yorku. Podobně tomu bylo u řady dalších novinek včetně třetí generace Volkswagenu Beetle, ale také konceptu nového Mercedesu A. Na poslední chvíli se prý dokončoval druhý prototyp, aby byl vystaven také v New Yorku, nakonec se však američtí zákazníci přesto dozvěděli, že se k nim tento model vozit zřejmě vůbec nebude. Zlí jazykové navíc tvrdili, že druhá maketa byla v oblasti blízké Wall Streetu vystavena hlavně proto, aby zvýšila cenu akcií koncernu Daimler AG…

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Citroen DS5: taktéž Šanghaj...

„Koně“ ale v New Yorku tekly v rámci trvající legendy proudem především díky strojům Jeep Grand Cherokee nebo Chrysler 300 s robustními a výkonnými osmiválci HEMI 6,4 l nebo bestiím typu Mercedesu CLS 63 AMG. Naopak japonské značky Nissan, Honda nebo Subaru zde prezentovaly nové kompakty, jež se naopak snažily oslovit veřejnost důrazem na hospodárnost provozu. Zatím poslední autosalon v New Yorku byl tím nejlepším ročníkem z posledních let a ukázal, že automobilový průmysl se z poslední zásadní hospodářské krize začíná znovu zdvihat na kolena. Nicméně v konfrontaci s významem 14. autosalonu v Šanghaji příliš dobře nedopadl…

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2013
Stav: 144 252 km
Cena: 160 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

dnes | Radek Pecák | 5 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

včera | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků