Autoprůmysl v Česku měl loni rekordní rok

Tržby tuzemských automobilek a výrobců dílů a příslušenství pro auta loni stouply o 12,5 procenta na 794 miliard korun. Uvedli to dnes zástupci Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) na výroční tiskové konferenci.

Automobilový průmysl se tak podílel na tržbách z průmyslové činnosti 22 procenty a více než osmi procenty na HDP České republiky. Vývoj pro letošní rok je ale podle sdružení těžké odhadovat a bude se odvíjet od vývoje v eurozóně, neboť do EU směřuje 80 procent produkce tuzemského autoprůmyslu. Výroba by ale klesat neměla.

 

„Pokračoval pozitivní trend z roku 2010, kdy ekonomické oživení nastartovalo růst skoro všech oblastí českého automobilového průmyslu,“ uvedl prezident AutoSAP Martin Jahn.

 

Loni kromě očekávané rekordní výroby osobních automobilů dvojcifernými tempy rostla i výroba autobusů, přípojných vozidel a motocyklů.
 
Většinu tržeb tvoří tržby členských firem AutoSAP. Ty loni hodnoty 677,5 miliardy korun, což je meziročně více o 13 procent. Souhrnné tržby členských firem AutoSAP tak byly vůbec nejvyšší v dějinách českého autoprůmyslu.

Klíčový je export

Pro český automobilový průmysl je naprosto zásadní export. Vyváží totiž čtyři pětiny své produkce. Jeho export kopíroval vývoj tržeb a v roce 2011 dosáhl rovněž historického maxima ve výši 548,2 miliardy korun. Oproti roku 2010 to znamená nárůst téměř o 15 procent. Pozitivním trendem je loňský nárůst exportu do mimoevropských zemí asi o jednu třetinu.

„I když stále jsou a budou našimi hlavními zákazníky země Evropské unie, začíná se náš vývoz diverzifikovat. To je dobrý signál, protože právě v mimoevropských zemích je největší růstový potenciál,“ uvedl Jahn.

Přibývá zaměstnanců

Postupně se znovu zvyšuje počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu a blíží se situaci v období před ekonomickou recesí. Mezi roky 2010 a 2011 vzrostl počet osob ve firmách sdružení AutoSAP o 5,1 procenta na 110 735. Včetně nečlenských firem AutoSAP pak autoprůmysl přímo zaměstnává zhruba150 000 osob.

Stoupla i průměrná měsíční mzda ve členských firmách AutoSAP, a to meziročně o 4,59 procenta na 29 246 korun. To je o pětinu více než činí celostátní průměr ve výši 24 319 korun.

Stouply i tržby výrobců dílů a příslušenství vozidel, a to o 11 procent na 310 miliard. Export těchto firem loni dosáhl 216 miliard, což je o 14 procent více než předloni. Tržby i vývoz dodavatelů již třetím rokem rostou a postupně se tak přibližují hodnotám z roku 2007, nejúspěšnějšího roku před ekonomickou recesí.

Zdroj: E15.cz
 

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků