Autoprůmysl v Česku měl loni rekordní rok

Tržby tuzemských automobilek a výrobců dílů a příslušenství pro auta loni stouply o 12,5 procenta na 794 miliard korun. Uvedli to dnes zástupci Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) na výroční tiskové konferenci.

Automobilový průmysl se tak podílel na tržbách z průmyslové činnosti 22 procenty a více než osmi procenty na HDP České republiky. Vývoj pro letošní rok je ale podle sdružení těžké odhadovat a bude se odvíjet od vývoje v eurozóně, neboť do EU směřuje 80 procent produkce tuzemského autoprůmyslu. Výroba by ale klesat neměla.

 

„Pokračoval pozitivní trend z roku 2010, kdy ekonomické oživení nastartovalo růst skoro všech oblastí českého automobilového průmyslu,“ uvedl prezident AutoSAP Martin Jahn.

 

Loni kromě očekávané rekordní výroby osobních automobilů dvojcifernými tempy rostla i výroba autobusů, přípojných vozidel a motocyklů.
 
Většinu tržeb tvoří tržby členských firem AutoSAP. Ty loni hodnoty 677,5 miliardy korun, což je meziročně více o 13 procent. Souhrnné tržby členských firem AutoSAP tak byly vůbec nejvyšší v dějinách českého autoprůmyslu.

Klíčový je export

Pro český automobilový průmysl je naprosto zásadní export. Vyváží totiž čtyři pětiny své produkce. Jeho export kopíroval vývoj tržeb a v roce 2011 dosáhl rovněž historického maxima ve výši 548,2 miliardy korun. Oproti roku 2010 to znamená nárůst téměř o 15 procent. Pozitivním trendem je loňský nárůst exportu do mimoevropských zemí asi o jednu třetinu.

„I když stále jsou a budou našimi hlavními zákazníky země Evropské unie, začíná se náš vývoz diverzifikovat. To je dobrý signál, protože právě v mimoevropských zemích je největší růstový potenciál,“ uvedl Jahn.

Přibývá zaměstnanců

Postupně se znovu zvyšuje počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu a blíží se situaci v období před ekonomickou recesí. Mezi roky 2010 a 2011 vzrostl počet osob ve firmách sdružení AutoSAP o 5,1 procenta na 110 735. Včetně nečlenských firem AutoSAP pak autoprůmysl přímo zaměstnává zhruba150 000 osob.

Stoupla i průměrná měsíční mzda ve členských firmách AutoSAP, a to meziročně o 4,59 procenta na 29 246 korun. To je o pětinu více než činí celostátní průměr ve výši 24 319 korun.

Stouply i tržby výrobců dílů a příslušenství vozidel, a to o 11 procent na 310 miliard. Export těchto firem loni dosáhl 216 miliard, což je o 14 procent více než předloni. Tržby i vývoz dodavatelů již třetím rokem rostou a postupně se tak přibližují hodnotám z roku 2007, nejúspěšnějšího roku před ekonomickou recesí.

Zdroj: E15.cz
 

Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků