Autonomní řízení prý může snížit spotřebu paliva až o 10 %

Širší zavedení samočinného řízení může nastartovat vidina provozu s nižšími emisemi a spotřebou.

Americká vládní agentura EPA zabývající se ochranou životního prostředí se začíná zajímat o autonomní řízení. Podle výzkumu katedry inženýrství na Carnegie Mellon University totiž může dobře navržené a fungující autonomní řízení vylepšit reálnou spotřebu automobilu o zhruba 10 %.

Výzkumníci výše jmenované univerzity dospěli k závěru, že pokud automobilky vezmou v potaz vedle bezpečnosti a komfortu i samotnou spotřebu paliva a emise do výpočetních algoritmů systémů samočinného řízení, skutečně by se tím mohla významně snížit reálná spotřeba paliva až o desetinu.

Život řidiče | Bezpečnost | Byznys | Příslušenství

Automobilky se dohodly, že od roku 2022 zavedou autonomní brzdění

Například v objemu provozu jen v USA by to dělalo obrovskou úsporu pohonných hmot. Ovšem za předpokladu, že budou motoristé jezdit stejně jako dříve. V roce 2015 spotřebovali jen Američané denně 1,46 miliardy litrů pohonných hmot. Při současné průměrné ceně benzínu 13 korun za litr by tak Američané mohli denně ušetřit 1,9 miliardy dolarů. Teoreticky, pokud by všichni přesedli do autonomních vozů.

Například automobilka Toyota se ale domnívá, že se zavedením autonomního řízení a jeho rozšířením mezi širokou veřejnost budou chtít lidé jezdit mnohem častěji a více, takže i přes snížení provozní spotřeby jednoho automobilu bude celkový objem spotřeby paliva mnohem vyšší.

Život řidiče | Bezpečnost | Názory

Předjíždění, počasí a výmoly: Největší překážky autonomních vozů

Pokud jde o agenturu EPA, ta chce pro systémy autonomního řízení zavést vlastní metodiku testování spotřeby paliva, čímž chce motivovat automobilky, aby právě se spotřebou a emisemi při vývoji autonomního řízení počítali. Nižší tabulková spotřeba a emise totiž znamenají pro některé zákazníky i výhody daňové.

Dá se předpokládat, že autopilot bude jezdit plynuleji než průměrný řidič a právě plynulost je klíčem k nižší spotřebě paliva. To samozřejmě víme i bez EPA z prosté praxe. Dalším stupněm ale může být funkce vzájemné komunikace mezi auty, což vyvíjí například Volvo. Auta by se samočinně zařadila těsně za sebe do jakéhosi vláčku, čímž by zabrala na silnici méně místa a zároveň si navzájem poskytovala aerodynamickou výhodu.

Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2005
Stav: 137 730 km
Cena: 64 000 Kč
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 114 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 184 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků