Autonomní řízení prý může snížit spotřebu paliva až o 10 %

Širší zavedení samočinného řízení může nastartovat vidina provozu s nižšími emisemi a spotřebou.

Americká vládní agentura EPA zabývající se ochranou životního prostředí se začíná zajímat o autonomní řízení. Podle výzkumu katedry inženýrství na Carnegie Mellon University totiž může dobře navržené a fungující autonomní řízení vylepšit reálnou spotřebu automobilu o zhruba 10 %.

Výzkumníci výše jmenované univerzity dospěli k závěru, že pokud automobilky vezmou v potaz vedle bezpečnosti a komfortu i samotnou spotřebu paliva a emise do výpočetních algoritmů systémů samočinného řízení, skutečně by se tím mohla významně snížit reálná spotřeba paliva až o desetinu.

Život řidiče | Bezpečnost | Byznys | Příslušenství

Automobilky se dohodly, že od roku 2022 zavedou autonomní brzdění

Například v objemu provozu jen v USA by to dělalo obrovskou úsporu pohonných hmot. Ovšem za předpokladu, že budou motoristé jezdit stejně jako dříve. V roce 2015 spotřebovali jen Američané denně 1,46 miliardy litrů pohonných hmot. Při současné průměrné ceně benzínu 13 korun za litr by tak Američané mohli denně ušetřit 1,9 miliardy dolarů. Teoreticky, pokud by všichni přesedli do autonomních vozů.

Například automobilka Toyota se ale domnívá, že se zavedením autonomního řízení a jeho rozšířením mezi širokou veřejnost budou chtít lidé jezdit mnohem častěji a více, takže i přes snížení provozní spotřeby jednoho automobilu bude celkový objem spotřeby paliva mnohem vyšší.

Život řidiče | Bezpečnost | Názory

Předjíždění, počasí a výmoly: Největší překážky autonomních vozů

Pokud jde o agenturu EPA, ta chce pro systémy autonomního řízení zavést vlastní metodiku testování spotřeby paliva, čímž chce motivovat automobilky, aby právě se spotřebou a emisemi při vývoji autonomního řízení počítali. Nižší tabulková spotřeba a emise totiž znamenají pro některé zákazníky i výhody daňové.

Dá se předpokládat, že autopilot bude jezdit plynuleji než průměrný řidič a právě plynulost je klíčem k nižší spotřebě paliva. To samozřejmě víme i bez EPA z prosté praxe. Dalším stupněm ale může být funkce vzájemné komunikace mezi auty, což vyvíjí například Volvo. Auta by se samočinně zařadila těsně za sebe do jakéhosi vláčku, čímž by zabrala na silnici méně místa a zároveň si navzájem poskytovala aerodynamickou výhodu.

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 175 000 Kč
Toyota Avensis 1.794
Rok výroby: 2005
Stav: 95 066 km
Cena: 93 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků