Autonomní řízení prý může snížit spotřebu paliva až o 10 %

Širší zavedení samočinného řízení může nastartovat vidina provozu s nižšími emisemi a spotřebou.

Americká vládní agentura EPA zabývající se ochranou životního prostředí se začíná zajímat o autonomní řízení. Podle výzkumu katedry inženýrství na Carnegie Mellon University totiž může dobře navržené a fungující autonomní řízení vylepšit reálnou spotřebu automobilu o zhruba 10 %.

Výzkumníci výše jmenované univerzity dospěli k závěru, že pokud automobilky vezmou v potaz vedle bezpečnosti a komfortu i samotnou spotřebu paliva a emise do výpočetních algoritmů systémů samočinného řízení, skutečně by se tím mohla významně snížit reálná spotřeba paliva až o desetinu.

Život řidiče | Bezpečnost | Byznys | Příslušenství

Automobilky se dohodly, že od roku 2022 zavedou autonomní brzdění

Například v objemu provozu jen v USA by to dělalo obrovskou úsporu pohonných hmot. Ovšem za předpokladu, že budou motoristé jezdit stejně jako dříve. V roce 2015 spotřebovali jen Američané denně 1,46 miliardy litrů pohonných hmot. Při současné průměrné ceně benzínu 13 korun za litr by tak Američané mohli denně ušetřit 1,9 miliardy dolarů. Teoreticky, pokud by všichni přesedli do autonomních vozů.

Například automobilka Toyota se ale domnívá, že se zavedením autonomního řízení a jeho rozšířením mezi širokou veřejnost budou chtít lidé jezdit mnohem častěji a více, takže i přes snížení provozní spotřeby jednoho automobilu bude celkový objem spotřeby paliva mnohem vyšší.

Život řidiče | Bezpečnost | Názory

Předjíždění, počasí a výmoly: Největší překážky autonomních vozů

Pokud jde o agenturu EPA, ta chce pro systémy autonomního řízení zavést vlastní metodiku testování spotřeby paliva, čímž chce motivovat automobilky, aby právě se spotřebou a emisemi při vývoji autonomního řízení počítali. Nižší tabulková spotřeba a emise totiž znamenají pro některé zákazníky i výhody daňové.

Dá se předpokládat, že autopilot bude jezdit plynuleji než průměrný řidič a právě plynulost je klíčem k nižší spotřebě paliva. To samozřejmě víme i bez EPA z prosté praxe. Dalším stupněm ale může být funkce vzájemné komunikace mezi auty, což vyvíjí například Volvo. Auta by se samočinně zařadila těsně za sebe do jakéhosi vláčku, čímž by zabrala na silnici méně místa a zároveň si navzájem poskytovala aerodynamickou výhodu.

Toyota Corolla 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 141 091 km
Cena: 75 000 Kč
Toyota Corolla Verso 2.231
Rok výroby: 2006
Stav: 101 413 km
Cena: 90 000 Kč
Toyota  2.231
Rok výroby: 2009
Stav: 143 151 km
Cena: 165 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků