Autonomní Mercedesy uchrání řidiče za každou cenu. I kdyby měly zranit chodce

Je důležitější život posádky automobilu nebo chodců? Takovou otázku si kladou vývojáři autonomního řízení. U Mercedesu v tom však nyní mají jasno. Důležitější je řidič a jeho posádka.

Představte si, že se v nepříliš vzdálené době autonomního řízení dostanete do situace, kdy před vůz vběhnou chodci. Brzdná dráha k zastavení nestačí a v protisměru je betonová zeď, případně se tam řítí několikatunový kamion. To je morální dilema vývojářů autonomních vozů. Každý si může položit stejnou otázku: Má auto raději přejet těhotnou ženu, nebo zabít svého řidiče? Existují i studie, které zkoumají názor lidí z celého světa. V některých zemích respondenti více upřednostňují chodce, jinde posádku.

Zajímavosti | Bezpečnost | Příslušenství | Volvo | Tesla

Volvo: Autopilot Tesly je jenom hračka, žádný systém autonomní jízdy

Mercedes-Benz má však jasno. Chce díky svému systému samořízení uchránit svou posádku za každou cenu. „Když s jistotou víme, že můžeme zachránit alespoň jednoho člověka, zachráníte alespoň toho v autě, to je naše priorita,“ komentuje rozhodnutí Christopher Von Hugo, specialista automobilky na asistenční systémy. „Děláme na tom, aby se naše auta do těchto situací vůbec nedostávala. I dnes jsou situace, které řidič nezvládne, autonomní vozidlo však bude ve všech ohledech dokonalejší než člověk,“ dodává Hugo.

Zajímavosti | Mercedes-Benz | Luxusní auta

Mercedes představuje svou vizi autonomního vozu na konceptu F 015

Problém je to však opravdu složitý. Zatímco zástupci chodců budou namítat, že jejich klienti byli zavražděni robotem, právníci řidičů na to mohou odpovědět, že jejich klienti byli zavražděni ve chvíli, kdy nedělali nic špatně. Celá situace připomíná psychologický test známý jako „Trolley problem“. Například tramvaj bez funkčních brzd se řítí na pět dělníků. Přepojili byste splašenou tramvaj na druhou kolej, kde stojí jen jeden dělník, nebo byste to nechali být?

Zajímavosti | Elektromobily | Americká auta | Život řidiče | Volkswagen | Sedany | Tesla | Volkswagen Passat

Autonomní jízda není cizí ani nejnovějšímu Volkswagenu Passat

Konkurent Mercedesu, Audi, chystá nést právní odpovědnost za jakoukoli nehodu způsobenou jejich první autonomním vozem „třetího stupně“, který dorazí příští rok v podobě nové A8. Volvo se chystá tuto odpovědnost nést od roku 2020.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 74 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.699
Rok výroby: 2008
Stav: 166 877 km
Cena: 104 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků