Autonomní auta to tu nebudou mít lehké. Češi jim věří méně než jinde

Pneumatikářská společnost Goodyear a londýnská Škola ekonomie a politických věd vypracovaly studii o názorech současných evropských řidičů na autonomní auta. V průzkumu se ukázalo také to, že Češi jsou druzí nejvstřícnější v hledisku ohledů na ostatní řidiče.

Zatímco více než čtvrtině (přesně 26 procentům) Evropanů by již nyní vyhovovalo využívání vozů, které jezdí samy, v České republice je tento podíl nižší. Konkrétně o čtyři procenta. Vyplynulo to z výsledků studie, která zahrnovala odpovědi 12 000 řidičů z 11 evropských zemí. Autoři se kromě Česka ptali také v Itálii, Polsku, Srbsku, Španělsku, Velké Británii, Švédsku, Nizozemsku, Francii, Belgii a Německu.

Češi jsou tedy podle studie třetí nejméně přístupný národ k nasazení autonomních vozidel. 68 procentům by nevyhovovalo, kdyby nemohli vůz řídit sami.

Skepse obyvatel České republiky se projevila i v odpovědích na další otázky. Například 71 jich je přesvědčeno, že stroje nemají zdravý rozum a nemohou tedy v provozu vycházet s lidskými řidiči.

Zajímavosti | Bezpečnost | SUV | Video | Život řidiče | Hybridy

Autonomní vůz Google způsobil nehodu s autobusem. Už se ví, proč

Novým technologiím se u nás moc nevěří, dokonce nejméně ze všech zbývajících oslovených národností řidičů. Více než tři čtvrtiny českých respondentů vyslovily souhlas s tvrzením, že "věda a technika nás nutí měnit způsob života příliš rychle" a nejméně ze všech oslovených národností souhlasí s myšlenkou, že "díky vědě a technice žijeme zdravěji, snadněji a pohodlněji".

Navíc nejvíce ze všech Evropanů chceme, aby byla auta chráněna proti hackerským útokům, a aby autonomní vůz byl schopen komunikovat s ostatními automobily. Také nejdůrazněji požadujeme, abychom v případě potřeby mohli kdykoli převzít řízení autonomního vozu. Nejvíce ze všech Evropanů se obáváme ztráty radosti z řízení.

Bezpečnost | Život řidiče | Názory

Předjíždění, počasí a výmoly: Největší překážky autonomních vozů

Co ještě ukázal průzkum

Poláci a Francouzi jsou nejvíce přesvědčeni o bezpečnosti autonomních aut

Britové nejvíce věří tomu, že autonomní vozy budou řídit bezpečněji než lidé, Belgičané naopak nejméně

Dánové se nejméně obávají nedostatku lidské kontroly v těchto vozech

Druzí v žebříčku byli Češi v četnosti pozitivních odpovědí na otázku, zda je nutné, aby autonomní auta měla volant a aby byla schopna ochránit jejich soukromí. Na druhou stranu, je obtížné říci, nakolik jsou tato zjištění závazná. Celkem 60 procent účastníků průzkumu z České republiky totiž připustilo, že neví, jak vlastně tato autonomní vozidla fungují. Pro některé, kteří znají situaci na tuzemských silnicích, budou asi překvapivá další zjištění z průzkumu. Například to, že Češi se z hlediska ohledů na ostatní řidiče ukázali jako druzí nejlepší v Evropě. Jsou prý vůbec nejvíce ze všech ochotni pustit při zipování před sebe další vůz.

Více než tři čtvrtiny našich spoluobčanů je přesvědčeno o nutnosti komunikace s dalšími řidiči. Celých 94 procent pak dokonce považuje za svůj úkol přispívat k plynulosti silničního provozu.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků