Automobily jen z plastů? Už se to blíží

Plasty se začaly nesměle objevovat v automobilech v 70. letech minulého století. Tehdy představovaly 6 procent váhy vozidla, dnes je to kolem 12-15 procent a počítá se s tím, že toto číslo poroste.

Proměna automobilů z hlediska plastů je neuvěřitelná. Podle prognóz v roce 2020 bude již celou čtvrtinu hmotnosti automobilu tvořit plast. „A v budoucnosti se jistě dočkáme chvíle, kdy z kovu bude pouze základní konstrukce vozu,“ řekl Jiří Kubík, představitel chemické společnosti BASF, na setkání s motoristickými novináři.

Největší výhoda: jsou lehčí

Proč směřovat k vyššímu podílu plastů? Odpověď je podle Jiřího Kubíka nasnadě. Mají menší hmotnost. Jen pro srovnání: zatímco váha m³ oceli činí 7850 kilogramů anebo hliníku 2700 kilogramů, tak plasty dosahují hmotnosti pouze mezi 1000 – 2000 kilogramy na m³.

Klepněte pro větší obrázek
Sedačky bez kovů.

Nebo jiný základní údaj: teplota, za které se taví ocel je 1350 – 1400 °C (u hliníku 658 °C), u plastů se jedná pouze o 200 – 400 °C (v závislosti na konkrétním druhu materiálu).

Úspora 100 kilogramů na váze znamená snížení spotřeby paliva o 0,4 litru na 100 kilometrů. Stejně tak výrazně nižší teplota tavení přináší nezanedbatelnou energetickou úsporu.

Z principu jsou všechny termoplasty recyklovatelné. Dnes se 90% vytěžené ropy spálí, jen 10% ropy se využije pro chemické účely – i v tomto můžeme v budoucnu očekávat proměnu. Plasty tak představují ekologické řešení a přispívají podstatnou měrou k redukci emisí CO². 

Příklady přibývají

Stále více automobilek si uvědomuje význam plastů. Proto spolupracují na vývoji nových vozů s chemickými společnostmi, třeba s BASF. Tato firma patří k největší dodavatelům termoplastů pro automobilový průmysl.

Dokladem toho jsou dva koncepty z poslední doby – i-Flow korejské automobilky Hyundai a elektromobil Smart Forvision, který přitahoval velkou pozornost na autosalonu ve Frankfurtu.

Ale jsou zde i jiné příklady. Třeba speciální výztuha nárazníku (umístěná za nárazníkem) vyrobená z Ultramidu. Poprvé byla použita v Opelu Insignia. Výrazně přispívá k ochraně zdraví chodců. Výztuha z Ultramidu totiž vykazuje třikrát větší tuhost a absorpci energie oproti klasickému provedení a zajišťuje řízenou deformaci tak, aby v případě zranění chodce došlo k co nejmenšímu poškození zdraví.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Plastová kola.

Odlehčené elektromobily

Každá hmotnostní úspora je neocenitelná hlavně v rozvoji elektromobilů, protože čím menší bude hmotnost vozu, tím vyšší bude dojezd elektromobilu.

„Rozvoj plastů pomáhá uskutečňovat nové trendy v konstrukci automobilů. Elektromobily začínají být vskutku reálnou alternativou minimálně pro městskou mobilitu. Díky hmotnostní úspoře může být ale také automobil vybaven dalšími prvky, které byly ještě před několika lety těžko představitelné,“ říká Jiří Kubík.

Třeba v elektromobilu Smart Forvision byla poprvé představena celoplastová kola, jež byla v součtu o 12 kg lehčí (3 kg na jednom kole) oproti těm současným.

Klepněte pro větší obrázek
Smart Forvision má střechu se solárními panely.

K potřebnému snížení hmotnosti elektromobilu dopomáhají také plastové díly karoserie nahrazující klasický plech: například blatníky z on-line lakovatelného Ultramidu TOP.

Pro snižování hmotnosti (a tím pádem rozvoj elektromobility) jsou nesmírně významné samozhášivé materiály nové generace: tyto materiály umožňují vybavit elektromobil řadou dílů z plastů, které vedle zajištění potřebných elektrických vlastností díky samozhášivosti přispívají k vyšší bezpečnosti při případném požáru.

Plastová auta už dnes?

Na dotaz, zdali je možné už dnes, na dnešních automobilech nahradit plechy vnější karoserie plasty, Jiří Kubík odpověděl:

„V zásadě ano, ta technologie je hotová. Je pouze na automobilkách, zda se rozhodnou ji nasadit.“

Klepněte pro větší obrázek

 

 


 

 

 


 

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 249 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 205 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 130 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků