Automobilový průmysl: zvítězí nové technologie nad tradičními směry?

Tradiční řešení místo odvážných vizí

Inovativní koncepty, které v dlouhodobém horizontu zásadně změní celý automobilový průmysl – např. samořiditelné automobily, služby mobility či konektivitu vozidel –, nemají manažeři ve své agendě na předních příčkách. Při pohledu na prezentace nových modelů nebo konceptů bychom však mohli nabýt opačného dojmu. Je tedy odsun nových technologií na vedlejší kolej skutečným trendem, nebo jde pouze o zreálnění optimismu z minulých let? Souvisí tento trend s nutností zaměřit se s vyšší prioritou na zpřísňující se normy v oblasti životního prostředí, nebo naopak nedostatkem norem a standardů pro nové technologie?

Podle aktuální studie celosvětové sítě poradenských společností KPMG Global Automotive Executive Survey 2015, která zkoumala názory 200 vedoucích pracovníků v automobilovém průmyslu po celém světě, se firmy stále více orientují se na „klasické“ problémy jako růst na rozvíjejících se trzích, optimalizace spalovacích motorů, standardizované platformy nebo racionalizace produkce. V porovnání s průzkumem v roce 2014 značně klesla očekávání kladená na služby mobility, ale překvapivě také konektivitu aut a technologie samořiditelných automobilů.

„Zdá se, že většina respondentů nedoceňuje důležitost technologií připojení vozidel a automatického řízení, i když si jsou vědomi toho, že tyto trendy jsou nejvíce vidět a přitahují nejvíce pozornosti ze strany průmyslu a médií,“ uvádí Jan Linhart, Partner odpovědný za služby pro automobilový průmysl, KPMG Česká republika.

Zákazníci: návrat ke kořenům

Vedoucí manažeři z automobilového průmyslu se domnívají, že při rozhodování zákazníků o nákupu stále hrají klíčovou roli tradiční vlastnosti vozidla. Jedním z faktorů, který v meziročním srovnání výrazně získal na důležitosti, je například delší životnost vozidla. V roce 2014 byl na osmém místě, ale nyní je pro rozhodnutí o nákupu druhý nejdůležitější. Použití alternativních paliv má setrvale klesající prioritu, což, podobně jako v loňském průzkumu, ukazuje na to, že rozhodování zákazníka se řídí stále spíše peněženkou.

„Zákazníci kladou důraz na tradiční vlastnosti, jako jsou spotřeba, bezpečnost a pohodlí,“ podotýká Jan Linhart.

Odzvonilo velkým vozidlům?

Většina vedoucích manažerů ze zemí TRIAD (západní Evropa, Severní Amerika, Japonsko, Korea) předpokládá značný propad v prodeji velkých vozidel, což může předznamenat konec jedné éry. Na druhou stranu jejich kolegové ze zemí BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína) jsou spíše optimističtí a většina z nich očekává značný růst ve všech segmentech vozidel.

„Ve světle posledních událostí je však pravděpodobné, že očekávání ohledně ruského trhu jsou v současné době jiná než v době průzkumu. Otázkou je, zda a kdy se bude ruský trh schopen vzpamatovat z poklesu rublu i cen ropy a jaké stopy zanechá současný turbulentní vývoj na ruské ekonomice,“ komentuje aktuální vývoj Jan Linhart.

U malých, základních a středních vozidel očekávají rychlejší nárůst prodejů než u velkých segmentů, jako jsou limuzíny, pick-upy či SUV. Za očekávaným poklesem prodejů větších vozidel stojí spíše přísnější ekologické limity než jejich upadající popularita u zákazníků.

Vlastním, tedy jezdím

Služby poskytující mobilitu se jak na zavedených, tak na rozvíjejících se trzích v příštích pěti až deseti letech stanou důležitým zdrojem zisku. Podle vedoucích manažerů z automobilového průmyslu – nehledě na to, kterou část produkčního řetězce zastupují – si ale lidé všech věkových skupin i nadále přejí mít vlastní auto.

Přestože respondenti považují mladší generaci za otevřenější k alternativním řešením mobility, domnívají se, že i mladí do 25 let touží vlastnit vozidlo. Zajímavý je však rozdíl mezi pohledem výrobců aut a jejich prodejců – tento názor zastává 45 procent výrobců, u prodejců je to 80 procent. Takřka totožné rozložení panuje i v názorech na zákazníky ve věkové skupině nad 50 let – a o věkové skupině od 25 do 50 let se dokonce přes 70 procent výrobců domnívá, že trvá na vlastnictví auta. 

Zmenšování spalovacích motorů nadále prioritou, plug-in hybridy vedoucí alternativou

Prioritou číslo jedna při investování do pohonných technologií na dalších pět let bude i nadále snižování objemu motorů s vnitřním spalováním.

Plug-in hybridy poněkud ztrácí půdu pod nohama, přesto jsou stále považovány za prioritu. Respondenti je uvedli jako nejoblíbenější formu elektrotechnologie do roku 2020, i když rozdíl mezi nimi a vozy s elektrickou baterií se zúžil na jeden procentní bod. Ačkoliv se nadále řadí mezi nejdůležitější elektrotechnologie a v následujících pěti letech po nich respondenti průzkumu očekávají největší poptávku, v agendě výkonných manažerů důležitost plug-in hybridů meziročně poklesla. Vozy s elektrobateriemi zůstávají na druhé pozici.

Nicméně oproti minulým rokům větší část respondentů věří, že poptávka po vozidlech s palivovým článkem v dalších pěti letech poroste. Význam vozidel s plně elektrickým článkem zaznamenal největší nárůst ze 17 procent v roce 2014 na aktuálních 27 procent.

Samořiditelná vozidla: vzdálená budoucnost

Realita samořiditelných vozidel jako nejnovějšího trendu konektivity se zdá být vzdálenější, než by naznačoval zvýšený zájem, který tomuto tématu věnují média.

„Uživatelé budou moci samořiditelná vozidla pojmout jako skutečné rozšíření svého domova, kanceláře nebo chytrého telefonu. Kromě technologických a infrastrukturních problémů je ale třeba vyřešit i zásadní právní a bezpečnostní otázky. K tomu bude zapotřebí celá řada legislativních kroků i technických norem. Teprve poté se tento druh dopravy může stát součástí našich životů,“ poznamenává Jan Linhart a jeho slova potvrzují i výsledky průzkumu.

Manažeři z automobilového průmyslu ze západní Evropy, Severní Ameriky a Číny vyjadřují značný pesimismus a domnívají se, že těmto vozidlům potrvá nejméně 20 let, než se stanou běžnou záležitostí na místních silnicích.

Do vývoje tohoto typu dopravy mohou zasáhnout i dravé informační, komunikační či technologické společnosti. Tradiční automobiloví výrobci si tak budou muset položit otázku, zda to budou skutečně oni, kdo v této oblasti určí směr vývoje.

Hyundai favoritem růstu

Manažeři z automobilového průmyslu věří, že svůj podíl na globálním trhu nejvíce navýší skupina Hyundai, pravděpodobně však i nadále zůstane pátým největším světovým výrobcem. Na těsném druhém místě se v jejich hodnocení umístil Volkswagen, u nějž vidí větší růstový potenciál než u jeho dalších konkurentů Toyoty GM. 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků