Automobilový průmysl v ČR: odrazil se ode dna

Hospodářská krize, která dva roky srážela výsledky českého automobilového průmyslu, je alespoň v tomto odvětví překonána. Vyplývá to z informací, které o loňském roku na Autosalonu Brno prezentovalo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

„Po dvou letech ekonomické recese představují výsledky českého automobilového příznivé zprávy,“ řekl prezident AutoSAP Martin Jahn. „Téměř všechny výrobní segmenty se znovu rozběhly a hlásí oživení produkce a obchodu. Za připomenutí stojí rekordní produkce osobních automobilů, kterých se v roce 2010 v České republice vyrobilo poprvé v historii přes milion kusů.“

Pozitivně se podle AutoSAP vyvíjel i export. Vývoz je pro tento obor klíčový, protože se vyvezlo přes 78 procent produkce, z toho více než 85 procent do zemí Evropské unie. Zatímco v roce 2009 činil vývoz firem Sdružení automobilového průmyslu 407,7 miliard korun, v roce 2010 to bylo již 477,3 mld.

Zahraničně obchodní bilanci ČR pak automobilový průmysl ovlivňuje zcela zásadně. Již šestý rok by se bez něj pohybovala v záporných hodnotách. „Automobilový průmysl přispěl významnou měrou k překonání recese a potvrdil, že je jedním z nejvýznamnějších průmyslových oborů,“ sdělil Jahn.

Z rekordního množství vyrobených silničních vozidel se dostala produkce osobních volů poprvé přes jeden milion kusů, přesně 1 069 518. Na dalším historickém maximu osobních aut a z nich přímo odvozených lehkých užitkových vozů se Škoda Auto podílela 576 362 vozy, TPCA Czech vyrobilo 295 712 kusů a nošovický Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) 200 135. Velké producenty doplňuje malý výrobce sportovních automobilů Kaipan se 54 vozy.

Výroba silničních vozidel v České republice (kusů /rok)

Kategorie vozidel
   2006
    2007
    2008
   2009
     2010
Osobní automobily
848 799
925 060
934 046
976 435
1 069 518
Lehké užitkové vozy
1077
6238
6288
2650
2745
Nákladní vozy
1993
3168
2737
1091
1410
Autobusy
2948
   3182
3496
   3067
2711
Motocykly a mopedy
1015
   2140
1561
749
782
Přípojná vozidla
1993
   2330
2424
761
 772


Česká republika tak v roce 2010 zůstala (po Německu, Francii, Španělsku a Británii) pátým největším evropským výrobcem i druhým největším výrobcem osobních aut na světě v přepočtu na počet obyvatel (101,8 kusů / 1000 obyvatel). O pouhou desetinu procenta je na tom lépe Slovensko s počtem 101,9 vyrobených osobních automobilů.

Z tabulky vyplývá, že růst produkce v ČR v roce 2010 zaznamenaly všechny kategorie silničních vozidel s výjimkou autobusů. Těch se v roce 2010 vyrobilo 2711. O rok dříve to bylo 3067. Relativně vysoký nárůst zaznamenaly nákladní automobily. Jejich výroba se zvýšila o 12 procent. Stále však produkce těchto vozů ani zdaleka nedosahuje předkrizové úrovně. Totéž se týká i výroby velkých přípojných vozidel kategorií, která se meziročně zvýšila o 1,5 procenta, ale v předchozích letech se u nás vyrábělo kolem 2000 přívěsů a návěsů ročně. Podobná je situace v produkci motocyklů.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků