Automobilový průmysl: konektivita a digitalizace jsou na prvním místě

Šéfové automobilek se shodují, že hlavním trendem, který bude ovlivňovat celé odvětví nejméně příštích deset let, je konektivita a digitalizace. Vyplývá to ze závěrů 17. ročníku mezinárodní studie KPMG Global Automotive Executive Survey. Průzkumu se účastnilo 800 manažerů automobilového průmyslu z 38 zemí a výsledky oponovalo přes 2 000 zákazníků z celého světa.

82 % manažerů automobilového průmyslu očekává zásadní změnu stávajícího obchodního modelu v následujících pěti letech, to je 10krát více než v loňském roce.

„Zdá se, že v automobilovém průmyslu nezůstane kámen na kameni. Do odvětví vstupuje řada nových technologií a ruku v ruce s tím také mnoho nových hráčů z řad dravých firem. Jejich nástup urychlilo oslabení důvěry v tradiční technologie vyvolané kauzou ‚Dieselgate‘,“ říká Jan Linhart, partner KPMG Česká republika odpovědný za služby pro automobilový sektor.  

„Neustále se měnící služby, připojená auta a množství dat, která dokáží získat o svém okolí a řidiči, zásadně změní zažitý obchodní model. Zákazník bude vyžadovat optimální kombinaci komfortu, nákladů a personalizovaných služeb. Vlastnictví dat a schopnost jejich držitele využít je k nabídce služeb pro zákazníky budou proto rozhodovat o vítězích a poražených,“ dodává Jan Linhart.

Lídři inovací 

Daleko vpředu v hodnocení inovací se před ostatními umístily automobilky Toyota a BMW. Přední místo si udržely i v hodnocení pokroku v oblasti elektromobility a autonomních vozů. Následují je Honda, Ford a Tesla.

„Umístění těchto dvou tradičních výrobců na špici, daleko před Teslou, může být pro někoho překvapením. V případě BMW ale musíme vzít v potaz technickou vyspělost a úspěšnost modelů i3 a i8. U Toyoty pak velmi inovativní a pozitivně hodnocený model Mirai s pohonem na palivové články. Přesto, že si Tesla svými elektromobily získala velikou pozornost, jsou její modely stále vzdálené masovému trhu a jeho potřebám,“ říká Jan Linhart.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přes 35 % šéfů automobilek očekává, že lídry inovací v automobilovém průmyslu budou tradiční výrobci. Na druhém místě pak šéfové automobilek vidí velké IT společnosti (zejména Apple a Google). Pouze malý počet respondentů jmenuje mezi budoucími významnými inovátory provozovatele mobilních plateb a start-upy. Samy IT společnosti se pak vidí jako lídři inovací automobilové branže více než je v této pozici vnímají ostatní hráči na trhu. Podle 53 % představitelů IT firem, to budou právě oni, kdo zásadně inovuje toto odvětví.

Data vs. peníze   

Většina manažerů automobilek v průzkumu uvedla, že jejich společnosti teprve začínají využívat data generovaná automobily. 70 % z nich pak uvádí, že jsou s využitím dat v počáteční fázi nebo je nevyužívají vůbec.

32 % manažerů se domnívá, že zákazníci výrobcům důvěřují v nakládání se získanými daty. Oproti tomu 54 % z 2 100 zpovídaných zákazníků uvádí, že v ochraně a využití dat důvěřují pouze sami sobě.

Nicméně 82 % zákazníků je ochotno poskytnout k využití svá data, pokud z toho pro ně budou plynout dodatečné výhody, ať již finanční nebo v podobě dalších služeb. 75 % z nich pak souhlasí s využitím dat pro speciální nabídky a 71 % pak pro na míru šité služby a zlepšení zákaznického servisu. Manažeři automobilek naproti tomu vyzdvihují význam všech druhů benefitů. Na první místo řadí nabídku lepšího zákaznického servisu a speciálních nabídek (88 % dotázaných), na druhou příčku finanční benefity (82 % dotázaných).

Trhy a tržní podíly

Toyota si podle šéfů automobilek udrží největší tržní podíl v následujících letech. Shodlo se na tom 58 % respondentů. Toyota současně zaznamenala největší posun v hodnocení, ještě loni ji respondenti předpovídali 9. místo na trhu v následujících pěti letech. Na druhé, respektive třetí místo pak manažeři řadí BMW (57 %) a Volkswagen (56 %). Na čtvrté místo se z loňského prvního propadla automobilka Hyundai. Pouze 50 % respondentů předpovídá růst jejího podílu na trhu, těsně ji následuje Ford (49 %).

Jako nejvíce perspektivní trh, které v prodejích automobilů budou vykazovat silný růst, hodnotí manažeři automobilek na prvním místě Thajsko. Jihoafrickou republiku řadí na druhé a Indonésii pak na třetí místo.

„Celkově z výsledků průzkumu vyplývá, že manažeři automobilek jsou optimističtí ohledně růstu celého trhu. A pouze několik málo z nich předpovídá propad tržního podílu u některé z automobilek. Dokonce i u nových hráčů typu Tesla očekávají výrobci mírný růst nebo stabilitu jejího tržního podílu,“ komentuje Jan Linhart.

O průzkumu:

V 17. ročníku průzkumu odpovídal rekordní počet (800) respondentů z řad vysoko postavených manažerů a ředitelů firem z automobilového průmyslu. Třetina respondentů pochází z Evropy, 13 % z Číny a 13 % ze Severní a Jižní Ameriky. 16 % respondentů pochází z Indie a jihovýchodní Asie a 12 % z Japonska a Korey.

Mezi respondenty jsou zastoupeni manažeři ze všech odvětví automobilového sektoru, od samotných automobilek, přes jejich dodavatele, dealery, leasingové a finanční společnosti až po poskytovatele služeb v oblasti mobility a poprvé také ICT společnosti. Přes dvě třetiny respondentů uvedly, že jejich společnost má roční tržby vyšší než miliardu dolarů a z nich 40 % reprezentuje společnosti s obratem přes 10 miliard. Sběr dat probíhal od června do listopadu 2015.

Poprvé se do průzkumu zapojilo také 2 123 zákazníků z celého světa, kteří poskytli svůj pohled na odvětví a hlavně uvedli motivace, které je k nákupu vozu vedou. 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků