Automobilové barvy: fialový děs, žabičky zelené, slonová kost

Máte v úmyslu svůj nový vůz relativně dobře zpeněžit při následném prodeji? Možná byste už při nákupu měli přemýšlet nad výběrem barvy karoserie. Může se stát, že i sebelepší technický stav auta nepřesvědčí kupce o tom, aby si vaše auto koupil. I v autobazaru vám automaticky nabídnou nižší cenu.

Poměrně špatně obchodovatelnou barvou je oranžová. Zatímco například v politice mohou sociální demokraté v těchto barvách získat desítky voličů, v bazarech jsou oranžové vozy ležákem.

Jsou relativně snesitelné u sportovních vozů (dříve se v této barvě nabízel například nejsilnější Ford Focus), v 70. letech to byla například běžná barva pro některé typy koncernu VW, ale vyšla z módy.

Podle prodejců v autobazarech si lidé spojují tento odstín s mladými řidiči s kšiltem dozadu v autě s naplno puštěnou hudbou. Oranžové se například striktně vyhýbají u Škody, u nás, byť v desítkách kusů, je nejprodávanější u značek Kia, Suzuki a Toyota.

Výrazné svítivé barvy automobilky používají, ale směřují je spíše do segmentu mini aut, občas i do kategorie malých vozů. Jedná se především o jasně zelenou a jasně modrou barvu.

Zatímco Škodu Fabii ve sportovním provedení už mají zákazníci a veřejnost zažitou právě ve výrazné zeleni – v květnu bylo v tomto odstínu registrováno 344 vozů této automobilky, Renault například od této jasné zelené u svých nových vozů v nabídce zcela ustoupil. Prostě se na jeho vozech neprodávala, spokojil se s mírnějšími tóny. Takže se dá čekat, že nadupaná, případně „ekologická“ Fabia v zelené si po třech letech kupce, nebo i „kupkyni“ najde, Renault v rosničkové zeleni u bazaristů neprojde.

S podezřením budou i po dlouhých letech hledět zájemci o ojetá auta na takzvanou slonovou kost, zvláště bude-li na voze značky Volkswagen. Proč?

V polovině 90. let prosadil pražský primátor nařízení o nových taxících v hlavním městě. Kdo chtěl provozovat tuto službu, musel podle nařízení vozit zákazníky v autě barvy slonové kosti, navíc s kufrem, jehož velikost odpovídala přesně VW Vento té doby. Vyhláška neměla dlouhého trvání, přesto se to v Praze taxikářskou slonovou kostí poměrně hemžilo. Protože taxikářské auto rovná se auto s vysokým nájezdem kilometrů, zákazníci byli od té doby na vozidla v těchto barvách ostražití, zvláště když měla příliš málo najetých kilometrů na tachometru.

Podobně jsou kupci ojetých vozů pozorní u jasně žlutých vozů, což je také barva taxíků, snad na všech kontinentech. U většiny lidí proto okamžitě takovou asociaci vyvolá. Dnes se sice žlutá už na taxíky téměř nestříká, barva se řeší fólií, přesto uvažujte, jestli by váš nový vůz měl být právě taxikářsky žlutý.

Výjimkou může být například Lamborghini, Porsche, případně i Ferrari, nebo Chevrolet Camaro, kde tento odstín není výjimkou a těžko lze očekávat, že by tyto vozy sloužily na štaflech.

Špatně prodejná jsou v bazarech i fialová auta, byť se s nimi u nových vozů setkáte. Pokud nahlédnete do posledních statistiky českých registrací, tvořila u nových aut fialová 0,3 procenta vozů, což představovalo 48 kusů.

Mezi menšinové odstíny na českém trhu, alespoň z pohledu posledních známých statistik za letošní květen, patří vedle fialové také modrozelená (0,4 procenta a 58 vozů), žlutá (0,6 procenta a 89 aut), již zmiňovaná oranžová dosáhla na 1 procento a 144 vozů. Barevným květnovým propadákem byla zelenožlutá – jedno jediné auto, konkrétně Jeep.

Ostatně – od ledna se u nás prodalo jen 18 vozů této barvy. Z takzvaných většinových odstínů je na tom hůř jen fialová se 203 vozy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Růžová barva v běžné nabídce prodejců nebývá, je přijatelná jako reklamní odstín, ale před prodejem do bazaru byste asi měli uvažovat o přestříkání…
Klepněte pro větší obrázek
Fialová, či fialovorůžová je nejméně žádanou barvou. Nových aut se letos prodalo něco přes dvě stě, v segmentu ojetin lze očekávat stejné „úspěchy“.
Klepněte pro větší obrázek
Problémem jasně zelené je, že pokud není na čistokrevně sportovním voze, či na miniautě pro mladou slečnu, bude v bazaru dlouho zahřívat stání.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
U sportovního auta se žlutá snese, nebo i vyžaduje, ale u konzervativního osobního vozu navozuje pocit, že kdysi jezdilo s majáčkem taxislužby…
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Modrá ve světlém provedení se vyjímá u výjimečných aut, v běžné produkci na ní moc nenarazíte.
Klepněte pro větší obrázek
Jako reklamní nepřehlédnutelný odstín zlatá uspěje, jako nové i ojeté auto si ji však pořídí jen excentrik.
Klepněte pro větší obrázek
Oranžová byla v 70. letech u VW běžnou barvou, dnes ji potkáte už jen na starších vozech.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Podobné barevné provedení doporučujeme jen tomu, kdo se se svým miláčkem nehodlá nikdy loučit…
 
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků