Automobilky v EU si za problémy mohou samy, pomoc nebude

Automobilky si za svoji tíživou ekonomickou situaci mohou samy a v Evropě s finančními intervencemi z vládních fondů počítat nemohou. Tak by se dal shrnout výsledek sobotního jednání zástupců koncernu General Motors s ministry zemí EU na půdě bruselského sídla Evropské komise. GM zde zkoušel orodovat za svoji největší evropskou divizi Opel, jíž táhnou ke dnu i potíže mateřského koncernu, který pro ni žádá finanční pomoc ve výši 3,3 miliardy eur. General Motors se zde pokoušel osvětlit své záměry s případnou pomocí pro Opel a zřejmě se pokoušel vyvrátit domněnku, že by část peněz byla ihned přesunuta za Atlantik. Schůzky se účastnilo dvanáct ministrů zemí eurozóny a probíhala pod taktovkou českého ministra průmyslu a obchodu Martina Římana. Ten k požadavkům GM na finanční injekci pro Opel ještě před zahájením jednání novinářům sdělil: „Můj názor je, že s vysokou pravděpodobností hraničící s jistotou by to v souladu s pravidly pro státní pomoc nebylo.”

Německá kancléřka připustila, že stát má k Opelu jistou politickou odpovědnost, ale o finanční podpoře nemluvila. Zopakovala jen, že její vláda bude zvažovat svoji pomoc jen těm firmám, které v budoucnu čeká prosperita. Opel přitom údajně nepředstavil adekvátní koncepci své další existence, o níž vesměs panují pochyby a nespasí ji zřejmě ani zatím úspěšná Insignia. Vyjádření Angely Merkelové lze navíc chápat i jako jistou narážku na dosavadní fungování Opelu, který takřka stále trpěl syndromem přespolní akvizice a každý problém za Oceánem na něj tvrdě doléhal. Také díky tomu se Opel v poslední třetině dvacátého století takřka kontinuálně potýkal s různými krizemi, za nimiž stály především tlaky na drastické snižování výrobních nákladů. Ve třicátých letech se přitom výroba Opelů takřka zhroutila.

Evropské automobilky tak mají zřejmě na rozdíl od těch amerických smůlu. Zástupci EU se zatím ohánějí především přísnými unijními pravidly, případná pomoc Opelu by navíc mohla zapůsobit jako precedens a uvolnit lavinu nastavených rukou…

Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Opel Movano 2.8
Rok výroby: 2001
Stav: 212 639 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Corsa 1.248
Rok výroby: 2007
Stav: 146 051 km
Cena: 57 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků