Automobilky v EU si za problémy mohou samy, pomoc nebude

Automobilky si za svoji tíživou ekonomickou situaci mohou samy a v Evropě s finančními intervencemi z vládních fondů počítat nemohou. Tak by se dal shrnout výsledek sobotního jednání zástupců koncernu General Motors s ministry zemí EU na půdě bruselského sídla Evropské komise. GM zde zkoušel orodovat za svoji největší evropskou divizi Opel, jíž táhnou ke dnu i potíže mateřského koncernu, který pro ni žádá finanční pomoc ve výši 3,3 miliardy eur. General Motors se zde pokoušel osvětlit své záměry s případnou pomocí pro Opel a zřejmě se pokoušel vyvrátit domněnku, že by část peněz byla ihned přesunuta za Atlantik. Schůzky se účastnilo dvanáct ministrů zemí eurozóny a probíhala pod taktovkou českého ministra průmyslu a obchodu Martina Římana. Ten k požadavkům GM na finanční injekci pro Opel ještě před zahájením jednání novinářům sdělil: „Můj názor je, že s vysokou pravděpodobností hraničící s jistotou by to v souladu s pravidly pro státní pomoc nebylo.”

Německá kancléřka připustila, že stát má k Opelu jistou politickou odpovědnost, ale o finanční podpoře nemluvila. Zopakovala jen, že její vláda bude zvažovat svoji pomoc jen těm firmám, které v budoucnu čeká prosperita. Opel přitom údajně nepředstavil adekvátní koncepci své další existence, o níž vesměs panují pochyby a nespasí ji zřejmě ani zatím úspěšná Insignia. Vyjádření Angely Merkelové lze navíc chápat i jako jistou narážku na dosavadní fungování Opelu, který takřka stále trpěl syndromem přespolní akvizice a každý problém za Oceánem na něj tvrdě doléhal. Také díky tomu se Opel v poslední třetině dvacátého století takřka kontinuálně potýkal s různými krizemi, za nimiž stály především tlaky na drastické snižování výrobních nákladů. Ve třicátých letech se přitom výroba Opelů takřka zhroutila.

Evropské automobilky tak mají zřejmě na rozdíl od těch amerických smůlu. Zástupci EU se zatím ohánějí především přísnými unijními pravidly, případná pomoc Opelu by navíc mohla zapůsobit jako precedens a uvolnit lavinu nastavených rukou…

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Corsa 1.248
Rok výroby: 2007
Stav: 146 051 km
Cena: 50 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků