Automobilky přestávají snít o elektromobilech

42 komentářů

Ondra S.
8. dubna • 0:32

Když koukám na vaše názory, tak nevím, co si myslet? Zastaváte se aut na fosilní paliva, ale jejich zásoby nejsou tak neomezené jak se vám dnes možná zdá a až se Saudská Arabie dostane v těžbě ropy na ropný vrchol, tak se dostane na vrchol v těžbě ropy celý svět a z vrcholu vede už jen cesta dolů a s auty na ropu se tedy potom nedoplatíte, protože cena ropných paliv poletí dál nahoru a navíc se budou o poslední ropu prát USA a Čína, což bude ještě mazec!Elektromobil má zatím ještě mnoho dětských nemocí, tedy těžké baterky, menší dojezd a pomalé nabíjení, jenže pokrok jde dál i tady a už dnes je provoz za babku, zvláště v městském provozu je cena každého kilometru nesrovnatelně nižšší. Také konstrukční složitost elektroauta a nároky na periodický servis jsou podstatně nižšší, než u auta na ropná paliva. Elektromobily jsou zatím drahé, protože automobilky v jejich ceně chtějí zaplatit svůj předražený vývoj, ale chtějí moc a lidé jim to nejsou ochotni zato dát a výrobci nechtějí slevit.
Jako hlavní brzdu prodeje elektromobilů vidím nikoliv jejich nedokonalost, ale jejich extrémní předraženost! Jsem totiž přesvědčen, že elektromobil by měl stát přibližně tolik nebo max o 10% víc, jako podobný automobil na fosilní uhlovodíková paliva. jedině potom teprve bude dostatečně konkurenceschopný a jsem přesvědčen, že pro mnoho lidí by byl již nyní zajimavou alternativou. Výrobci sice budou 100x tvrdit, že to nejde, ale pravá příčina je, že není vůle slevit! Budou namítat, že baterie stojí 10000 za kWh, ale jejich skutečná nákupka je sotva třetinová, ale spíš ještě méně to ale budou úskostlivě tajit a lhát lidem, jen aby udrželi cenu.
S tím malým dojezdem to také není tak docela pravda! Však se podívejte na pořádné elektromobily, třeba na takovou teslu S. Dojede 400-500km i víc podle stylu jízdy a tohle už přece není málo! To by už velkému počtu lidí na běžné ježdění stačilo, včetně mě. Ty malé elektromobily, se kterými jste to v předchozích příspěvcích srovnávali byly ve své podstatě městské nákupní tašky. Takovy Nisan Leaf je už příměstské auto a Tesla je už elektromobil, který opravdu někam dojede, zvlašť ta verze s větší baterií a navíc má dynamiku sportovního vozu. Kdybych nato měl, tak teslu S bych si hned objednal!!

vašekk
13. března • 10:14

Především bych upozornil na to, že vývoj probíhá přirozenou cestou. Asi milion spokojených spotřebitelů už Vám potvrdí, že hybridní kombinace spalovacího motoru a baterií (Prius atd.) ušetří ve městech nějakých 20% paliva. Je samozřejmě otázkou, jak velkou baterii s sebou budeme vozit. Pokud její kapacita bude s časem narůstat, tak se vyplatí uvažovat časem s příležitostným dobíjením ze sítě. Mám na mysli parkovací domy, jaké postavila ostravská KOMA třeba ve Slaném nebo ve Svinově u nádraží. Funguje to tak, že dole najedete s autem na jakýsi tác a ten pak putuje uvnitř ocelové věže na volné parkovací místo. Lze si představit, že při té příležitosti auto zapojíte do zásuvky a tak během parkování dobijete baterii, takže úspora ceny benzínu vám přinejmenším zaplatí parkovné... Jiná otázka je, proč se málo šíří čistě elektrické vozíky, třeba já mám auto v podstatě jen na to, abych tak jednou týdně zajel do nákupního centra... Konečně při mém vzdělání si myslím, že snění o vodíkovém pohonu je něco jako hledání kamene mudrců nebo použití vodíku jako paliva v jaderném reaktoru... ono se nedá dokázat, že je to blbost, ale jako v případě Císařova pekaře, cpou se do toho nekřesťanské peníze ...

runner42
13. března • 15:43

Ještě malá ukázka elektromobilní ekonomické sebevraždy.
Nissan Leaf výroba 01/2013 nájezd 0km cena 925.000 Kč
Nissan Leaf výroba 01/2012 nájezd 8000 km (ted jen 150 km týdně) cena 745.000 KčJedna vaše cesta na nákup by vás přišla zhruba na tři tisíce a jeden kilometr na 22 korun jen v poklesu hodnoty. To je taková darda, že kam se hrabe můj sporťák s 3,7 litrovým motorem.

Radek
15. března • 8:28

To je pravda, ale otázka je, proč tomu tak je. Elektromobil by měl stát polovic co benzín, vždyť je to jednodušší konstrukce. Elektromotor je jednodušší, u malých aut není třeba převodovky a řízení toho motoru stojí pár korun. Baterie jsou drahé jen z principu, jejich výroba je docela levná.Ono by to ale hlavně chtělo změnu myšlení lidí. Co takhle na malé vzdálenosti auto a na velké vlak? Ale jasně, v tomhle bordelu to nepůjde...

runner42
15. března • 9:21

Elektromobil je a bude vždy dražší, protože ho díky omezenému použití není možné vyrábět a prodávat ve stejném množství, jako auta se spalovacím motorem.Auto je prostředek individuální dopravy. Navrhovat jeho náhradu prostředkem hromadné dopravy jako je vlak, autobus, metro a podobně je absolutní nesmysl.

RomanS
14. března • 21:49

Nutno dodat, že toto je prostě pravda. Finančně ta cesta na nákup vyjde stejně jako kdyby tam jel tankem.
Nechápu ale jednu věc, proč tady pořád vy odpůrci elektromobility uvažujete o EV jako o jediném autě pro domácnost.
Obrovská kupa rodin vlastní více jak jedno auto. Osobně denně jezdím do práce 30km tam a to samé zpět, to už je hranice od kdy se ten nafťák vyplatí. No a vizi mám takovou, že nafťák si ponechám(bo dostanu nové firemní) a Mx-5 kterou má manželka vyměním za Model S(85KWh-až ho teda budou stíhat vyrábět).
Ono s těma EV mě přijde že to teď je jak s Iphone, Je to drahé, výkony nabízí některá konkurence lepší, ale lidi to prostě chtějí ať už jsou důvody jakékoliv. Jednodušší ovládání, vyšší spolehlivost, atd atd...
No a když na to někdo má, tak ať si to prostě koupí když to chce. To že je to pokřiveno nesmyslnými dotacemi je věc druhá.kurde ale co nechápu nejvíc jak vy benzínomilové pořád jen pomlouváte, vždyť ve finále nejvíc vytěží ti co chtěj jezdit právě na benzin. Ony ty dotace a zvýhodnění časem skončí, a čím víc lidí bude jezdit na elektřinu tím dýl budete moct jezdit na benzin(za relativně rozumné peníze)

runner42
15. března • 9:03

Podle mě je třeba se na auta dívat přes účel, který plní. Proto souhlasím s tím, že rodina může mít víc aut. (Bohužel to nebude obrovská kupa rodin, ale cca 15%-20% a to ještě v relativně vyspělé ČR, ale to není podstatné)
Sám mám tedy tři, protože představují tři různé vzájemně nespojitelné kvality. A5ku, Zetko a Granda. Každé z nich má přesně podložený důvod, proč ho vlastním.
Audinka je ideální pracovní auto - každý kilometr je komfortní, reprezentativní a při klidné jízdě docela laciný.
Nissan je sporťák a každý jeho kilometr je sice drahý, ale současně velmi zábavný.
Jeep je ideální rodinné auto - obrovský, komfortní, bezpečný, pohodlný a dohrabu se skoro všude.EV na rozdíl od všech výše uvedených smysl existence postrádá, protože sice svými možnostmi aspiruje na nenáročné městské auto s malým dojezdem, ale ekonomická realita zvaná celkové náklady přepočítané na ujetý km mu okamžitě zlomí vaz. A to i bez dodatečného daňového zatížení, se kterým se musí potýkat vlastníci aut se spalovacím motorem. Dotace, kterým by se tato realita zvrátila jsou za prvé nemorální a za druhé v globálním celosvětovém měřítku směšné.Jinak se podivuji vaší výměně MX5 za Tesla S. Buďto nechápu, proč vlastníte Miatu když potřebujete velký sedan, nebo se priority vaší rodiny v poslední době zásadně změnily a ospravedlní výměnu laciného sporťáčku za drahý luxusní koráb. Pak to ale není o výměně auta se spalovacím motorem za EV ;)

runner42
13. března • 15:19

"Jiná otázka je, proč se málo šíří čistě elektrické vozíky, třeba já mám auto v podstatě jen na to, abych tak jednou týdně zajel do nákupního centra..."
Odpověděl jste si sám. Elektromobil totiž pro vás stejně jako pro drtivou ostatních není vhodné auto. Při vašem způsobu využití vám stačí velmi staré, ojeté a a hlavně laciné auto v kategorii ojetin za 50 tisíc.
Elektromobil je buďto velmi drahý nebo po 15 letech používání odepsaný a zralý na šťavnaté investice. Nikdy z něj nebude ta laciná ale funkční ojetina za 50 tisíc.Jinak na vašem místě bych si zamyslel nad tím, jestli na jednu cestu týdně do obchodu má vůbec smysl auto vlastnit a nešlo by to zařídit jinak, protože vaše TCO bude brutálně vysoké vzhledem k přínosům.

Zelí
13. března • 11:37

Za diskutabilní úsporu 20% paliva při 30% nárůstu pořizovací ceny a s očekávatelnými komplikacemi s horší provozní spolehlivostí to asi nestojí za to .

Jig
13. března • 1:23

Cely je to uchopeny jinak nez by to melo byt.
El.maji maly dojezd (ac se stale zlepsuje) a dobijeni trva dele nez natankovani nadrze. Priznivci rikaji, ze si daji kavu a odpocinou si nez se to nabije - ja ale treba nechci kafe kazdych 200km a porad odpocivat. Nechci mit auto jen do mesta, chci ho pouzovat bez snizeni komfortu jako stavajici. Padla tady myslenka, EV do mesta a mimo mesto pouzit vlaj ci letadlo na delsi vzdalenost. Nicmene to uz bych auto nemusel mit vubec protoze ve mestech je sit hromadne dopravy vetsinou nejsilnejsi.
Podle me je nestastne kdyz vlady podobne veci dotuji. Proc??? Ekologie? Vsak vetsina pochazi z tepelnych elektraren, vyroba a hlavne likvidace baterii take neni zrovna ukazkou ekologie - jedinym "bonusem" je, ze se emise netvori ve mestech, ale v miste tovaren a elektraren. Navic je z pohledu celkove produkce emisi mnohem ekologictejsi nechat si auto o par let dele (ac produkuje vice emisi na km) nez jej obnenovat casto (coz se otevira otazka jak budou fungovat baterie po 10 letech provozu / pripadne co bude obnaset jejich obmenu a likvidaci).Ale hlavne (a to neplati jen pro EV) proc dotovat neco co neni hotove a plne funkci??? Z lidi se tak stava obrovska testovaci skupina. Staty tyto dotace stoji neuveritelne prostredky s casto neuveritelne malymi ci nekdy negativnimi vysledky. Logicky mi dava vetsi smysl tyro prostredky vzit a dat je do primarnich vyzkumu a vyvoje nez formou dotaci neco zkouset (z techto penez se dostana jen velmi mala cast zpet do vyvoje, ktery jediny toto posouva). Krasne je to videt na solarnich panelech - proc dotovat vyrobu ze solarnich panelu pri dnesni efektivite? Jen to stoji penize a spotrebovavaji se cenne suroviny. Nyni umime vyuzit jen velice malou cast ze svetelneho spektra ktere dopada na zem, ale dalsi vyzkumyi ukazuji ze pujde vyuzit mnohem vetsi cast spektra - coz bude mnohem vice efektivnejsi a zadnych dotaci nebude treba protoze to bude proste vyhodnejsi diky technologii a nikoliv diky dotaci. Stejne je to u elektromobilu - vlady, eu,... Si dali zavazek snizit emise, ale za jakou cenu - opet se jde cestou ktera je nejdrazsi a ktera dava nejmensi nadeji na vysledek. Jen je proste politicky nejpohodlnejsi. Stat je vzdy nejhorsi hospodar a systemy dotaci to jen potvrzuji - neco nefunguje, tak to budeme budeme delat stejne ale z dotaci. Tohle preci neni reseni. Resenim je vymyslet / udelat / efektivne podporit veci tak aby mohli fungovat sami od sebe dlouhodobe.

runner42
13. března • 15:21

Velmi dobře napsané, pod tento názor bych se podepsal.

Kevil
13. března • 7:12

V tvé dlouhé úvaze jsem se nikde nedočetl návrh konkrétních řešení. Výhody ekologických vozidel, zejména v centrech měst, jsou oproti klasických autům jasné. Nulové emise a minimální hluk. To za jejich částečnou podporu určitě stojí. Rychlonabíječky umožňují dobití za 20 minut a Plug-in hybrid nikoho v dojezdu neomezuje (ja ale treba nechci kafe kazdych 200km a porad odpocivat. Nechci mit auto jen do mesta, chci ho pouzovat bez snizeni komfortu jako stavajici...).V ČR je naprostý nesmysl dotovat fotovoltaiku. Vůbec nesplňuje dva základní předpoklady pro její využití: dostatek slunečního svitu a chybějící rozvodná síť.

Jig
13. března • 13:04

Navrhem bylo nez podporovat a dotovat eko auta nyni, tak radeji i mensi penize dat do vyzkumu aby to bylo plne konkurenceschopne stavajicim. (Nemyslim jen cz ale spis eu). Samozrejme to se tyka primich podpor / odpoctu a ne podpor ktere nic nestoji napr EV v pruzich pro autobusy ci HOV (v usa) apod.
Nejsem proti eko vecem - zcela naopak. Jsem vsak proti dotacim neceho comjinak neni zivotaschopne a technicky na vysi / radeji podporit primarni vyzkum.

Zelí
12. března • 20:58

Elektromobily jsou stejný tunel jako soláry a možná ještě větší. Chtěli by užívat dopravní infrastrukturu, ale nic neplatit. Auta se spalovacím motorem zaplatí ročně v čr do státního rozpočtu desítky miliard. Elektromobily by neplatily nic a ještě by požadovaly daňové úlevy. Čili vyčuraný tunel na veřejné rozpočty.

ka_r_los
12. března • 21:26

Silniční daň, daň z paliv, dalniční známka jsou všechno poplatky, které se paltí na základě rozhodnutí vlády, takže když vláda řekne, tak se bude platit stejně za jakékoliv přibližovadlo a že se platit bude. Tady byla řeč o odečtu daně z přidané hodnoty, kvůli podpoře prodejnosti.Pokud se začne více jezdit na elektřinu, vláda si najde cestu jak tuto silovou složku zdanit, aby nedošlo k výpadku složky veřejného rozpočtu...Elekřinu si vyrábíme na mnoha místech, šlo by o jistou úroveň nezávislosti...

Zelí
12. března • 22:34

Pokud elektrokáry zatíží daní stejně jako spalovací auta, tak jsou v ten okamžik mimo hru. Největší nebezpečí představuje zelený brusel. Můžou nařídit procentuální podíl elektroaut a tunel do rozpočtu je vyprojektován a může se začít kopat.

Kevil
12. března • 19:27

S plug-in hybridem typu Chevrolet Volt, nebo Ford Fusion se dá v pohodě jezdit už nyní. Běžná rodina, která přes den jezdí jen krátší cesty (do 60-80 km), může v týdnu jezdit jen na elektřinu. Auto má díky klasickému motoru s generátorem dojezd, jako běžné auto. Bez problémů tak umožňuje jezdit i dlouhé štreky. Problém je hlavně cena nového Plug-in hybridu, která je díky bateriím a další technice o cca 25% vyšší, než stejné auto v klasice. Podpořit nákup ekologických aut by, stejně jako ve světě, podpořila možnost odpočtu části daní a sleva na nákup, hrazená z části peněz, které stát vybere za vozidla v horších emisních skupinách. Pobídkou také může být bezplatné parkování v centru měst a jízda ve vyhrazených pruzích. Základem je také instalovat do každého plug-in hybridu přídavné topení na benzín/naftu (spotřeba benzína cca 0,1l/h). Je nesmysl topit elektřinou z baterky.

runner42
12. března • 20:14

Tak ty bys chtěl ekofašisto ještě vyhrazené pruhy a peníze z mé kapsy, jo? Na***t.
Víš vůbec, co znamená slovo ekologický, když tady plácáš jen něco o emisích? Víš co znamená životní cyklus produktu a živtoní cyklus výrobku? Vsadím se, že absulotně ne.

Kevil
12. března • 21:57

Nevím, jak s tím souvisí cyklus výrobku. Pro tvou infromaci poskytuje Chevrolet záruku na baterii 8 let. Vyhrazené pruhy (HOV) jsou zcela běžné třeba v USA. Mohou v nich jezdit vozy, ve kterých nejede řidič sám a ekologická vozidla.

runner42
12. března • 17:52

Co na to nicky Miki, Pavel, RomanS, Eniel Lorien a další, kteří mají svoji fixní ideu a fanaticky odmítají akceptovat neúprosnou realitu, tedy že elektromobil jako prostředek individuální dopravy je nepoužitelnou a historicky překonanou záležitostí?

RomanS
12. března • 22:33

V klidu a hlavne bez emoci.... prd vime cim budeme za 50let jezdit takze nema smysl zatracovat jakoukoliv technologii(trh uz si to prebere). Kdyz vidim jak tady nekteri hazou spinu na elektromobily tak je me zle. To same ale plati v pripade jakehokoliv jineho alternativniho pohonu. Prijde me proste jako hloupe aby benzin a nafta vladly tomuto svetu dalsich 50let. Proste ta zmena musi prijit. Elektrina jako univerzalni energie ma vysadni postaveni a proto ji fandim. Tot vse.
Mam naftove auto a budu mit naftove auto, otazkou pouze je, jestli to bude prvni nebo druhe auto v rodine takze o nejakem fanatizmu tezko mluvit.

Daan
12. března • 19:16
runner42
12. března • 20:10

Na to Vám řeknu toto. Graf který předstírá, že v roce 2010 bylo ve spojených státech nula elektromobilů dobíjených ze sítě, mě nestojí ani za komentář, protože je evidentně lživý.Dále si Vás dovoluji upozornit na napsi grafu a na rozdíl mezi vozidlem na elektrický pohon a autem na elektrický pohon. Minulý rok iDNES zveřejnila senzační zprávu, jak u nás roste počet elektromobilů. Přitom opak je pravdou. Rychlý pohled do registru vozidel odhalí, že v kategorii vozdile poháněných elektrikou rostou elektro skůtry. Někteří novináři se zeleným mozkem je začali přičítat k automobilům, aby zamaskovali nelichotivý fakt, že počet aut poháněných elektřinou i přes už tak malá čísla již tři roky pozvolna klesá.

RomanS
12. března • 22:37

pockal bych na model S... vse ostatni do ted byli jen parodii na elektromobil. Dosavadni EV jsou v podstate jen pro to aby mely automobilky ECO Look. Mozna Leaf je uz realne pouzitelny(pro urcitou cast obyvatel).

ka_r_los
12. března • 17:54

Takže budeme jezdit na koních?

runner42
12. března • 18:13

Snad v kočárech, ne? Mimochodem, kočáry a elektromobily tady byly současně, protože elektromobil byl vhodnější do města, nicméně koně dojeli mnohem dál a rychleji. A až poté je oba zlikvidovaly automobily se spalovacím motorem.
Takže já bych si tedy na vsadil na ty koně.

broom
12. března • 19:17

A nebyly by ty koně nakonec lepší? Život by se zpomalil,uklidnil. Z automechaniků by se staly kováři nebo zvěrolékaři.Všude na loukách by se sekalo a pole opět obdělávala. No mě by se to líbilo...:-))

Vana666
12. března • 20:41

koně ??? proboha ne, víte vůbec jaká kvanta CO2 vypouštějí na kilometr ?
Zabijete všechny lední medvědy !

ka_r_los
12. března • 18:28

Vše zabil elektrický startér a cena...

Jim
12. března • 17:36

Pokud pominu problémy s dojezdem, dobou nabíjení apod. tak má tohle "ekomyšlení" smysl. Jezdím si v tichosti a bez emisí po městě a smrady ze spáleného uhlí jsou víc jak sto kilometrů daleko (Tušimice atd.):-D

Ondras
12. března • 17:16

Že by jim to konečně došlo? Říkám si to celou dobu, že budoucnost je ve vodíku. Honda FCX je toho zářným příkladem. Dokud někdo nevyrobí pořádné baterky, které nebudou vážit slon, ale hlavně pokud se nenabijí do pěti minut je to úplně k ničemu jako budocnoust automobilové dopravy. Sice jsou zde vize, že bychom měli jednu platformu, auto by zajelo na místo výměny baterky, stroj by vše vyměnil, ale to je podle mě utopie vzhledem k počtu aut a nutností mít obrovské haly plné baterek u každé "čerpací stanice". Hlavně zde nejde ani tak o ekologii, ale spíš o to vyřešit pohon budoucnosti, tedy plynule cestovat a netrčet na pumpě několik hodin až se mi dobijí baterky. Ale stejně jak je naznačeno v článku. v příštích deseti letech nás stejně žádná revoluce nečeká. V drtivé míře se bude jezdit na naftu a benzín :-P

ka_r_los
12. března • 17:26

Honda FCX Clarity ... jak je na tom? Palivový článek je opravdu hlavní složkou pohonu?Pořádné baterie... pominulý energetické zdroje na bázi jaderných prvků, což by i v autě znamenalo mít malou jadernou elektrárnu... tak jsme zase u lithia. JAké jsou možnosti: Akumulátory se vzdušnou elektrodou, snižující váhu a tedy zvedající měrnou energii (stále jen laboratoř), nebo vysokovýkonné akumulátory s rychlím nabijením (Toshiba SCIB), které se nabijí opravdu okolo těch 10ti minut, ale nemají takovou kapacitu.Elektromobilitu nejde chápat jako totální změnu dopravy, to prostě nejde, cesta z Prahy do Splitu je tímhle způsobem prostě nemyslitelná a neefektivní. Na dlouhé vzdálenosti je prostě nutno uvažovat letadlo, vlak+přepravu vozidel, lodě... Navíc elektricky zajištěnou dopravu zboží po silnici na velké vzdálenosti... ehm, pěkná blbost...Elektromobilita je řešení pro města a příměstské oblasti, najet denně 50km z domova do zaměstnání je myslím víc než reálné (i po Praze) a tak to prostě musíme brát a chápat...

runner42
12. března • 18:32

Řešením není, protože je zde problém posledních 15ti procent. Vysvětlím...
Při analýze mého kalendáře jsem zjistil, že cca 70% mých dní se odehraje podle plánu a to včetně plánovaných jízd. 30% proběhne jinak, než bylo původně plánováno. Z toho přibližně polovina proběhne způsobem, který si vyžádá menší nároky na dopravu.
A posledních cca 15% procent proběhne jinak, než bylo plánováno a to způsobem, který vyžaduje vyšší a někdy i zásadně vyšší nároky na dopravu. A to je kámen úrazu elektromobilů. Nemůžete si koupit prostředek individuální dopravy, pro který je těch posledních 15 procent neřešitelný problém, protože takové omezení představuje těžko odhadnutelná rizika a je v porovnání se spalovacím motorem zcela neodůvodnitelné.

ka_r_los
12. března • 18:57

15% znamená dovolenou v Chorvatsku, cestu přes celou republiku nebo neplánovanou cestu Praha - Brno - Praha během 4h? Smart EV 2.generace na jedno nabití vždy ujede 120km...

runner42
12. března • 19:49

Vy jezdíte neplánovaně na dovolenou do Chorvatska?
Do tech 15 minut spíš spadne cesta Praha Kladno, jenže na konci dne. Stačí, když nebudete moci přes den dobíjet.
Jeden dotaz. Jak rychle by ten váš Smart zvládnul onu hypotetickou trasu Praha Brno Praha? :-D

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
ka_r_los
12. března • 20:01

Praha (centrum) - Kladno (centrum) - Praha (centrum) = 62km, v případě dojezdu 100km, tam vidím 38km rezervu, ale baterie pojede na doraz...Nezvládl by to ani za den, 2gen Smarta ED nemá rychlonabíjení, ani 3f nabíjení a max jde nabíjet 1f/16A, ~0-100% DOD to zabere ~8h na 120km, takže do Brna 16h, zpátky 16h = 32h přibližně...Ale otázka na zamyšlení, pokud opravdu musím jet větší vzdálenost, ikdyž neplánovaně a systém půjčoven vozů by fungoval na trošku levnější bázi než dnešní zálohy v řádu tisíců, nevyplatí se pak si ten vůz půjčit?

runner42
12. března • 20:26

Tak vidíte, pokud jste do toho pražského centra dojel z domova a chcete se domů taky vrátit, tak prostě smůla. A to ani neuvažujeme stejnou cestu v zimě ;)Vzhledem k tomu, že půjčovny aut fungují na zcela tržní bázi v konkurenčním prostředí už nyní, proč by měly zlevňovat? V případě růstu poptávky ze strany zoufalců, kteří musí jet okamžitě hned a auto prostě potřebují, očekával bych spíše zdražování, ne?

ka_r_los
12. března • 20:35

Konkrétně můj příklad je Praha (Michle) - Praha (Zličín) = 19km, tam zpátky je to těch 38km... mno dojel bych...Ano topení a zima tomu nepřidá, takže za sebe hlasuju pro nezávislé benzínové topení...Komerční báze... nejde o to, že člověk platí za službu, ale že musí většinou zkládat i vratnou zálohu v řádu tisíců: půjčovna Sixt, Smart ED, záloha 15tisíc...A jak tu píšu už asi po 3tí, jízda na elektřinu není na mimoměsto!

Fantomas
12. března • 22:17

Prosím používejte česká slova. Vaše "po 3tí" je opravdový paskvil. Správný tvar je potřetí.
No a mezi číslovkou a jednotkou se vždy vynechává mezera (19 km, 15 tisíc). Pokud místo 19 km napíšete 19km, tak to znamená devatenáctikilometrový.

ka_r_los
12. března • 22:27

Děkuji za upozornění, bohužel už je to takový můj terminus technikus

ka_r_los
12. března • 16:27

Palivové články...1) Palivo - vyrobit vodík není zas takový problém, ale vyrobit ho v čistotě 99,99% a to ještě tak, aby obsahoval co nejmíň chemických jedů, které ničí membránu, to už chce sakra výkonnou aparaturu a doma to nebude... Alternativní uhlovodíková paliva, která jsou levnější na výrobu atd stejně slouží jen jako nositel vodíku, takže sice načerpáte plnou nádrž, ale nebude plná užitečné energie.=> Výroba vysoce čistého vodíku bude zase jen doménou několika vyvolených a cena bude zase v rukou těch nahoře...2) Uskladnění - vodík je plyn, v plynném stavu v dostatečném množství je potřeba jej mít pod tlakem až 20 MPa, zkapalněný zase vydrží jen při teplotě při absolutní nule, takže se musí používat vysocevýkonné tlumící hmoty ve vozidle a energeticky velice náročné chlazení stacionárních zásobníků...3) Použití - Palivový článek není svým chováním vůbec podobný akumulátoru, spíše ho můžete chápat jako obdobu jaderné elektrárny, dlouho nabíhá, nejlépe pracuje při konstantním výkonu a na náhlé energetické výkyvy nedokáže pružně reagovat.Výsledek:
Pro reálné použití by VEV (Výhradně Elektrické Vozidlo), mělo obsahovat ve svém pohonném řetězci 3 energetické prvky:
Palivové články: Zdroj konstantního el. výkonu, který lze odebírat po dlouhou dobu, řešící např. topeníAkumulátory: "Pružný" zdroj el. výkonu, který slouží primárně pro pohon vozidla a akumulaci přebytku výkonu palivových článků, kdy provoz v lineární části nabíjecí charakteristiky, tj. 20-80% rapidně zvedá životnost akumulátoru na uváděných 2000 nabíjecích cyklů...Superkondenzátor:Mžikový zdroj, který svým okamžitým výkonem dokáže pokrýt výkonnovou špičku při rozjezdu a zrychlování a naopak díky schopnosti pojmout rychle výkon, by dokázal zvýšit v současnosti maximálně 5% účinnost rekuperačního brždění...Spalovací motor ještě neřekl svoje poslední slovo, jako primární pohon s námi bude ještě velice dlouho, ale spíše bych viděl budoucnost v hybridních řešeních, kdy spalovací motor bude sloužit převážně jako generátor el. energie, sloužící ke zvýšení akčního dosaho jinak hlavně elektrického vozu...

Andel777
12. března • 17:09

...cena bude zase v rukou těch nahoře...
Velmi výstižná věta, na kterou se lze určitě spolehnout. Ono je jedno v jakých krámech jezdíme, bude to rok od roku dražší...

Doporučujeme

Články odjinud