Automobilky přestávají snít o elektromobilech

Světové automobilky se pomalu probírají ze snů o pohonu automobilů na elektřinu a zkoumají raději jiné alternativy jako vodíkové články nebo další úspory paliva ve spalovacích motorech.

Začíná jim být jasné, že se samotnými elektromobily, které zřejmě nemají šanci získat dostatek zákazníků, budoucí drakonické emisní limity Evropské unie nesplní. Napsala to agentura Reuters v rámci zpravodajství z ženevského autosalonu.

Automobilky působící na evropském trhu vesměs směřují ke splnění postupného cíle snížit do roku 2015 emise oxidu uhličitého u nových vozů v průměru na 130 gramů na kilometr. Pokud však mají dosáhnout cíle 95 gramů do roku 2020 a pravděpodobně ještě tvrdších norem poté, bude to od nich vyžadovat razantní kroky a rozsáhlé investice do vývoje. Technologie elektromobilů, jejímž problémem je malá kapacita baterie v poměru k hmotnosti, je podle řady hlasů do budoucna beznadějná.

„Bateriová technologie nebyla schopna vyřešit století starý problém příliš vysoké hmotnosti a omezené schopnosti dojezdu,“ shrnul problém elektromobilů expert na automobilové technologie Arthur Wheaton z Cornellovy univerzity v USA. „Z tradiční technologie už nejsme schopni dostat to, co potřebujeme. Čekáme tak rozchod s minulostí,“ řekl Reuters šéf inovací ve francouzském Peugeotu Jean-Marc Finot.

Rozpačité výsledky

Automobilové skupiny jako Renault-Nissan investovaly do vývoje elektrických vozů miliardy dolarů s rozpačitými výsledky. Optimismus ohledně budoucnosti této technologie tak „značně ochladl“, konstatovala lednová zpráva konzultační společnosti KPMG.

Světová automobilová jednička Toyota, která uvedla na trh v roce 1997 kultovní hybridní vůz Prius, zrušila loni v září záměr masového prodeje elektromobilu eQ, protože předtím „špatně přečetla poptávku“. Německý Opel z americké skupiny GM uložil k ledu plány elektrického subkompaktu Adam kvůli vysokým nákladům. Luxusní značka Audi z německé skupiny Volkswagen odložila na neurčito plán elektrického kupé R8 a Nissan prudce srazil cenu svého elektromobilu Leaf, jehož prodej daleko zaostává za očekáváním.

Malý zájem

„Poptávka po elektrických autech není taková, jakou jsme si představovali,“ řekl šéf vývoje Nissanu François Bancon. „Nacházíme se ve velmi nejisté fázi a každý na tom něco ztratil,“ dodal. Pro automobilky orientované na padající evropský trh jsou vysoké investiční náklady velkým problémem. Některé z nich spojily síly k vývoji úsporných technologií a velká část inovací se zaměřuje na určitý stupeň „hybridizace“ mezi spalovacím motorem a elektřinou. Jiné vylepšují tradiční motory, snižují počty válců a přidávají turbokompresory, aby při nižší spotřebě zachovaly výkon.

Automobilka Volkswagen například představila v Ženevě hybridní vůz XL1 s kombinovanou spotřebou necelý litr nafty na 100 km. Volkswagen jich sice letos plánuje vyrobit jen 250, může však „nejúspornějšího sériově vyráběného vozu“ použít k tomu, aby od Evropské komise dostal „superkredity“. Díky nim bude moci dál vyrábět mnohem žíznivější auta luxusních značek bez výraznějšího omezování jejich spotřeby a výkonu.

Budoucnost ve vodíkových článcích

Jako dlouhodobější záchrana pro automobilky se rýsují zejména vodíkové články na výrobu elektřiny. Ty by měly mít proti nepraktickým elektromobilům s bateriemi zásadní výhodu v mnohem delší dojezdové vzdálenosti na jedno doplnění. Jejich doplňování je přitom daleko rychlejší než mnohahodinové prostoje u elektrických vozů.

Společné plány vývoje běžně dostupného vozu na vodíkový pohon do pěti let oznámily německý Daimler, americký Ford a japonský Nissan. Téhož chtějí do roku 2020 dosáhnout Toyota spolu s BMW.

Podle expertů však zatím nejreálnější a nejlevnější cestou ke splnění evropských limitů je vymačkat co nejvíc ze spalovacích motorů, protože pro většinu automobilek jsou náklady na vývoj průlomové technologie příliš vysoké. „Nečekám, že by v příštích pěti až deseti letech vstoupilo do hry něco nového,“ řekl Klaus Stricker z firmy Bain & Company.

Zdroj: E15.cz
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek