Automobilky Lotus a Proton se asi budou prodávat

Pokud můžeme věřit agenturním zprávám, výrobce sportovních aut Lotus nebyl v dosavadní historii ještě nikdy ziskový. A to je trošku problém. Ještě větší problém je to ale ve chvíli, kdy je vlastníkem jiná ztrátová automobilka, v tomto případě malajsijský Proton. Když od tamní vlády v roce 2012 koupila většinový balík akcií investiční firma DRB-Hicom, rozhodně netušila, že to nebudou dobře utracené peníze.

Plánem bylo udělat z Protonu i Lotusu ziskové automobilky, poslední „skóre“ je ale 198 milionů dolarů v minusu. Malajsijská vláda sice kvůli zachování důležitého průmyslového podniku přisypala 365 milionů dolarů, ale požaduje nalezení strategického partnera.

Klepněte pro větší obrázek

A DRB-Hicom opravdu začal hledat, nikoli ovšem partnera, ale nového majitele z oblasti automobilového průmyslu. Chce zkrátka od Protonu dát ruce pryč. Agentura Reuters informovala, že o koupi má předběžně zájem „více než deset firem“, přičemž mezi nimi jsou francouzské společnosti PSA a Renault, ale také japonské Suzuki.

Není známo, jestli jdou zájemci po celém nabízeném kompletu, ale je možné, že některý ze subjektů by mohl chtít odkoupit pouze Lotus, protože DRB-Hicom oznámilo, že je ochotné o jeho prodeji uvažovat. Ale přestože je Proton v obrovských problémech, mohl by pro některou z firem představovat atraktivní sousto. Proton má v Malajsii dvě továrny schopné roční produkce až 400 tisíc aut, které využívá pouze ze čtvrtiny. Třeba Suzuki je v regionu jihovýchodní Asie poměrně silné a začleněním Protonu do svého impéria by stav ještě zlepšilo.

Ostatně i pro zmíněné evropské značky by získání výraznějšího vlivu v této části světa také nebylo k zahození, PSA je částečně vlastněno Číňany a Renault-Nissan se o tuto část světa také zajímá. V tom případě by byl Lotus jen bonusem navíc, jenž by se vzhledem k Alpině přece jen malinko víc hodil do portfolia PSA.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Renault Kangoo 1.461
Rok výroby: 2012
Stav: 111 689 km
Cena: 68 000 Kč
Renault Mégane 1.87
Rok výroby: 2005
Stav: 124 206 km
Cena: 48 000 Kč
Renault Grand Scénic 1.461
Rok výroby: 2007
Stav: 118 612 km
Cena: 72 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků