Automobilky chtějí sjednotit bezpečnostní normy v USA a EU

Rozdíly v legislativě na obou stranách Atlantiku stojí výrobce aut miliardy ve vývoji. Usilují proto o její unifikaci a na pomoc si přizvali i akademiky.

Stále více aut je dnes koncipováno globálně. Zatímco dříve měla automobilka jeden model nižší střední třídy v Evropě, další v USA a ještě úplně jiný pro východní trhy, postupné sbližování vkusu a nároků zákazníků dnes umožňuje prodávat po celém světě jediný model. 

Známým a v této souvislosti široce medializovaným příkladem je aktuální Ford Focus. Díky takzvaným úsporám z rozsahu výrobce ušetří značné prostředky, které může investovat například do vývoje nějaké nové funkce nebo konkurenční výhody. 

Pokud jde ale o bezpečnost, má globalizace výrobního programu opačný dopad: zvyšuje náklady. V USA totiž platí jiné normy než v Evropě.

Pomohou univerzity

Regulátoři na obou březích Atlantiku posuzují bezpečnost aut nově uváděných na trh značně odlišnými metodami. „Mají tendenci myslet si, že jejich standardy jsou nejlepší,“ cituje Autonews.com Glorii Bergquist z americké Aliance výrobců automobilů. „Chceme jim ukázat, že naše standardy se liší v některých drobnostech, ale ty, které chceme harmonizovat, jsou v zásadě rovnocenné.“

Organizace zastupující automobilky z obou kontinentů proto pověřily dvě prestižní vysoké školy, aby nalezly průniky mezi evropskými a americkými normami. Evropu bude zastupovat výzkumná skupina SAFER při Chalmersově univerzitě ze švédského Göteborgu, za USA se zúčastní Institut dopravního výzkumu z Michiganské univerzity.

Video | SUV | Bezpečnost | Crashtesty | Subaru | Volvo

IIHS: maximální hodnocení pro desetileté Volvo a Subaru XV

Iniciativa má být oficiálně oznámena na zítřejším jednání o připravované zóně volného obchodu mezi USA a EU. Automobilky patří podle Autonews k jejím nejhorlivějším podporovatelům, neboť jejich produkty tvoří asi 10 procent vzájemné obchodní bilance mezi oběma hospodářskými celky.

Američané musí přežít i bez pásu

Výrobci aut usilovali o harmonizaci už dříve – bez úspěchu. Například v roce 2008 americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu posuzoval rozdíly mezi zkouškami bočního nárazu a dospěl k závěru, že evropské normy nezaručují dostatečnou ochranu cestujícím na zadních sedadlech.

Bariérová zkouška bočního nárazu podle amerických norem používá těžší deformovatelnou bariéru, která naráží do testovaného auta vyšší rychlostí a pod jiným úhlem. Zájemce odkážeme na oficiální zprávu (PDF, v angličtině).

Zatímco čelní náraz se v EU provádí deformovatelnou překážkou v rychlosti 64 km/h, USA zkouší i překážku pevnou. Shodné není dokonce ani předepsané umístění figurín na sedadlech.

Zajímavosti | Americká auta | Bezpečnost | Byznys | Statistiky

10 největších svolávacích akcí v dějinách USA

Američané také posuzují ochranu cestujících nepřipoutaných bezpečnostním pásem, jehož používání není v řadě amerických států povinné. Takové zkoušky nemají v EU žádný ekvivalent. Další rozdíly se týkají například umístění a velikosti vnějšího osvětlení. 

Závěrečná zpráva akademických institucí by měla být připravena před koncem roku 2014. Její součástí bude také návrh nové metodiky, která by mohla být přijatelná pro úřady z obou stran.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků