Automobilky chtějí sjednotit bezpečnostní normy v USA a EU

Automobilky chtějí sjednotit bezpečnostní normy v USA a EU

Rozdíly v legislativě na obou stranách Atlantiku stojí výrobce aut miliardy ve vývoji. Usilují proto o její unifikaci a na pomoc si přizvali i akademiky.

Stále více aut je dnes koncipováno globálně. Zatímco dříve měla automobilka jeden model nižší střední třídy v Evropě, další v USA a ještě úplně jiný pro východní trhy, postupné sbližování vkusu a nároků zákazníků dnes umožňuje prodávat po celém světě jediný model. 

Známým a v této souvislosti široce medializovaným příkladem je aktuální Ford Focus. Díky takzvaným úsporám z rozsahu výrobce ušetří značné prostředky, které může investovat například do vývoje nějaké nové funkce nebo konkurenční výhody. 

Pokud jde ale o bezpečnost, má globalizace výrobního programu opačný dopad: zvyšuje náklady. V USA totiž platí jiné normy než v Evropě.

Pomohou univerzity

Regulátoři na obou březích Atlantiku posuzují bezpečnost aut nově uváděných na trh značně odlišnými metodami. „Mají tendenci myslet si, že jejich standardy jsou nejlepší,“ cituje Autonews.com Glorii Bergquist z americké Aliance výrobců automobilů. „Chceme jim ukázat, že naše standardy se liší v některých drobnostech, ale ty, které chceme harmonizovat, jsou v zásadě rovnocenné.“

Organizace zastupující automobilky z obou kontinentů proto pověřily dvě prestižní vysoké školy, aby nalezly průniky mezi evropskými a americkými normami. Evropu bude zastupovat výzkumná skupina SAFER při Chalmersově univerzitě ze švédského Göteborgu, za USA se zúčastní Institut dopravního výzkumu z Michiganské univerzity.

Iniciativa má být oficiálně oznámena na zítřejším jednání o připravované zóně volného obchodu mezi USA a EU. Automobilky patří podle Autonews k jejím nejhorlivějším podporovatelům, neboť jejich produkty tvoří asi 10 procent vzájemné obchodní bilance mezi oběma hospodářskými celky.

Američané musí přežít i bez pásu

Výrobci aut usilovali o harmonizaci už dříve – bez úspěchu. Například v roce 2008 americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu posuzoval rozdíly mezi zkouškami bočního nárazu a dospěl k závěru, že evropské normy nezaručují dostatečnou ochranu cestujícím na zadních sedadlech.

Bariérová zkouška bočního nárazu podle amerických norem používá těžší deformovatelnou bariéru, která naráží do testovaného auta vyšší rychlostí a pod jiným úhlem. Zájemce odkážeme na oficiální zprávu (PDF, v angličtině).

Zatímco čelní náraz se v EU provádí deformovatelnou překážkou v rychlosti 64 km/h, USA zkouší i překážku pevnou. Shodné není dokonce ani předepsané umístění figurín na sedadlech.

Američané také posuzují ochranu cestujících nepřipoutaných bezpečnostním pásem, jehož používání není v řadě amerických států povinné. Takové zkoušky nemají v EU žádný ekvivalent. Další rozdíly se týkají například umístění a velikosti vnějšího osvětlení. 

Závěrečná zpráva akademických institucí by měla být připravena před koncem roku 2014. Její součástí bude také návrh nové metodiky, která by mohla být přijatelná pro úřady z obou stran.

Doporučujeme

Články odjinud