Automobilka Škoda chce být ještě zelenější

Škoda zvyšuje úsilí o dosažení trvale udržitelného rozvoje a za tímto účelem zastřešuje všechny opatření strategií GreenFuture. Cílem této strategie je zajištění trvale udržitelného rozvoje společnosti Škoda a šetrnější nakládání s přírodními zdroji.

GreenFuture stojí ve společnosti Škoda na třech pilířích: GreenProduct, GreenFactory a GreenRetail. Od roku 1991 vynaložila automobilka do šetrného nakládání se zdroji celkem více než 410 milionů eur. K tomu je nutno ještě přičíst investice společnosti Škoda do ekologičtějších výrobních postupů, do energeticky šetrnějších zařízení a do zvyšování efektivity svých vozů.

Škoda věnuje značné úsilí snižování spotřeby a emisí celé modelové palety. Všechna k tomu potřebná opatření zahrnuje pilíř GreenProduct. Ten představují zejména vozy ve verzích GreenLine a Green tec.

Nová generace modelu Škoda Octavia ve variantě Škoda GreenLine bude nejšetrnější Octavií všech dob – se spotřebou pouhých 3,3 litru nafty na 100 kilometrů, které odpovídají emise CO2 ve výši 87 gramů na kilometr.

Škoda chce průměrnou výši emisí CO2 všech svých modelů dále snižovat. Pro dosažení tohoto cíle automobilka spolupracuje s koncernem Volkswagen na vývoji moderních technologií, které přispívají k šetrnému provozu a ke snižování zátěže životního prostředí.

V současné době 48 modelů značky Škoda dosahuje emisí CO2 méně než 120 g/km, deset z nich se dokonce dostane pod 100 g CO2/km. Model Škoda Citigo CNG, který Škoda nabízí od října 2012, je prvním vozem značky poháněným zemním plynem. Citigo s pohonem na zemní plyn produkuje pouze 79 g CO2 na jeden kilometr. Ještě v tomto roce bude možno objednat i nový model Octavia s pohonem na zemní plyn.

Škoda se rovněž zabývá elektromobilitou. Po českých silnicích v současné době jezdí testovací flotila elektromobilů Octavia Green E Line a ve spolupráci s renomovanými partnery sbírá data pro výzkum bezemisní mobility. Všechny nové vozy značky Škoda jsou navíc z 85 procent recyklovatelné.

Výroba vozů je dalším těžištěm strategie GreenFuture. Do roku 2018 bude vlastní výroba společnosti Škoda o 25 procent ekologičtější. V rámci GreenFactory se jedná především o veličiny jako spotřeba vody nebo množství odpadu, vznikajícího při výrobě jednoho vozu. O jednu čtvrtinu mají klesnout také emise CO2 a takzvaných VOC (Volatile Organic Compounds, čili volatilní organické látky), které vznikají například při lakování karoserií.

Aktuálním příkladem výroby šetrné k přírodním zdrojům je nová lisovací linka v Mladé Boleslavi, která byla uvedena do provozu v polovině února. Nové zařízení pracuje efektivněji a je jedním z nejmodernějších svého druhu v Evropě. V porovnání se srovnatelnými staršími linkami spotřebuje o 15 procent méně energie a energii může akumulovat pro pozdější využití. Společně s koncernem VW investovala ŠKODA do této lisovací linky zhruba 66 milionů eur.

Důležitým faktorem ekologické výroby je také produkte tepla a energií. V současné době se ve výrobě tepla a energií pro závod Škoda v Mladé Boleslavi nahrazuje hnědé uhlí biomasou v podobě dřevěných pelet. Emise CO2 v procesu výroby tím klesnou o zhruba 45.000 tun CO2 ročně.

Třetím pilířem strategie trvale udržitelného rozvoje společnosti Škoda je GreenRetail. Zde se jedná o vztah k životnímu prostředí v prodejních organizacích a servisních dílnách. Za tímto účelem se například pravidelně provádí ekologické audity, při nichž se kontroluje dodržování ekologických standardů. Díky akcím, jako byl Jarní úklid 2012 v České republice, ze skladů servisních partnerů zmizelo zhruba 95 tun nepotřebného nebo vyřazeného materiálu, z čehož téměř 90 procent bylo dále zpracováno.

Automobilka současně sází na aktivní spolupráci zhruba 26 500 zaměstnanců. Příkladem vysoké angažovanosti personálu společnosti Škoda je akce „Jeden strom za každý prodaný vůz v ČR“. Od roku 2007 vysazuje Škoda za každý automobil prodaný v České republice jeden strom. Dosud bylo vysazeno zhruba 363 000 stromů, v letošním roce k nim přibude dalších téměř 60 000 sazenic.

Zdroj: Škoda Auto
 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků