Automobilka Proton zůstane v malajsijských rukou

O koupi národního výrobce se zajímal jak německý Volkswagen, tak francouzský PSA Peugeot Citroën.

Bývalý malajsijský premiér Mahathir Mohamed chtěl ze své země udělat vyspělou průmyslovou velmoc. V roce 1983 proto založil národní automobilku Perushan Otomobil Nasional Berhad, krátce Proton.

Skok do ledna 2012: malajsijská vláda prodává svůj zbývající podíl v Protonu firmě DRB-Hicom Berhad.

Privatizace přichází v době, kdy je podnik pět let ve ztrátě. Situace možná připomíná dobu, kdy se privatizovala česká Škodovka, ale Malajsijci se rozhodli jinak. Šeptá se totiž, že s novým majitelem chce navázat spolupráci Volkswagen. Němci se o Proton ucházeli, ještě než se DRB-Hicom objevil na scéně. Jednání ale vyšuměla do ztracena.

O Proton měla zájem také francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën. Bývalý premiér Mahathir ale trval na tom, že Proton musí zůstat v domácích rukou.

Když v roce 1985 vyjel z výrobních linek první Proton, model Saga, přezdívali mu lidové auto. Byl levný a používal součástky japonského výrobce Mitsubishi, původně partnera Protonu. Bývalý poslanec Lim Kit Siang na svém blogu vzpomíná, že když auto viděl v showroomu, tak si na ně „sáhl, aby zjistil, zda je vyrobeno z plechovek od mléka“.

Saga je teď v Malajsii nejprodávanějším modelem Protonu, tvoří polovinu jeho tržeb. Jezdí v něm většina zdejších taxikářů. Jenže během let získal Proton reputaci nekvalitních, šedých aut. Přispěl k tomu i odchod Mitsubishiv roce 2004. Nadávat na levné materiály, špatné brzdy nebo na problémy se zámkem u Protonu se stalo součástí národního koloritu. Taxikáři při placení mýtného běžně otevírají dveře, abyse vyhnuli stahování okénka.

Nový majitel přináší víru v obrat

Auta Proton se prodávají v padesáti zemích včetně Velké Británie a Austrálie. Minulý týden Proton představil nový sedan Preve 1,6, se kterým chce uspět právě v zámoří. Preve je prvním modelem Protonu s přeplňovaným motorem, jehož výkon odpovídá výkonu auta s dvoulitrovým motorem. Jeho cena činí 19 600 až 23 830 dolarů (zhruba 380 až 455 tisíc korun).

Některým pozorovatelům vadilo, že Proton nakonec koupil DRB-Hicom, který za akcie zaplatil jen o něco více než polovinu tržní ceny. Údajně je za tím politika. Podnik totiž ovládá Sayed Mokhtar Al-Bukhary, malajsijský osmý nejbohatší muž s majetkem přes 2,5 miliardy dolarů. A právě on je významným přispěvatelem do stranické pokladny současného premiéra Najiba Rezaka. 

Neblahý současný stav 

Vláda chrání Proton a Peroduu – další velkou automobilku – daňovými úlevami,
dovozními tarify a licenčními překážkami pro země mimo ASEAN. Jako státní
vlajková loď Proton také dostává vládní dotace a granty na výzkum. Za jeho
špatnou kondici může kromě protekcionismu upřednostňování domácích
dodavatelů autodílů a také dosazování místních do řídicích pozic, soudí Vikram
Nehru, člen asijské pobočky amerického thinktanku Carnegie Endowment.

 


Zdroj: E15.cz
 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků