Automatické brzdění AEB bude v Evropě brzy standardem

Soustava povinně montovaných elektronických asistentů a „asistentů“, jimiž dnes musí být auta z výroby dopována, se zřejmě záhy rozroste o další prvek: samočinné brzdění.

Samočinné nouzové brzdění, známé pod výrazem Autonomous Emergency Braking (AEB), již proniká do výbavy vesměs drahých či na bezpečnost vyloženě zaměřených automobilů a my jsme si jej naposledy vyzkoušeli během testu SUV Infiniti EX30d. Připomeňme, že AEB je jedním z prvků moderních aktivních tempomatů, jež jsou schopny vůz v případě dojíždění pomalejšího či stojícího vozidla nejen zpomalit, ale také zcela zastavit.

Zajímavosti | Technika | Bezpečnost | Cadillac

Cadillac testuje bezpečnostní systémy na Brooklynském mostě

Osobních automobilů opatřených podobným zařízením je však na evropském trhu pouze několik, přičemž jejich podíl na celkových prodejích nových aut je pouze marginální. Ale to by se mělo záhy změnit, neboť od listopadu příštího roku budou automatickým brzděním AEB povinně vybaveny všechny nové užitkové stroje.

Ale tím to nekončí a evropské úřady již plánují nucenou ofenzívu systému AEB také do osobních automobilů. Podle magazínu Autoweek institut EuroNCAP plánuje zahrnout od roku 2014 do hodnocení bezpečnosti osobních vozů kromě ESP, omezovače rychlosti atp. právě AEB. Povinné to tedy zatím nebude, ale pokud má nový model odjet s hodnocením pěti hvězdami, bez AEB se zkrátka neobejde…

Testy | Zajímavosti | Technika | SUV | Premiéry | Sportovní auta | Infiniti

Test: Infiniti EX30d – s důrazem na styl

Systém AEB (ať už mu jednotlivé automobilky říkají jakkoli) má radikálním způsobem snížit počet havárií, resp. omezit jejich následky, a to zejména v městském provozu, na který se soustředí třeba Volvo se soustavou City Safety. Mohlo by to znít jako pěkná pohádka, jež bude svědomitě chránit zdraví a majetek účastníků dopravního provozu, ale tak snadné to není.

Bezpečnost

EuroNCAP: nejlepší bezpečnostní inovace

Současné radarové systémy totiž stále vykazují chyby: například kovové mostní konstrukce (viz včerejší článek o testování nových vozů Cadillac XTS a ATS) někdy považují za stojící automobil, jindy zbrkle reagují třeba při těsném napojování na kruhový objezd. Jinými slovy: podobné systémy jsou zřejmě schopny některým nehodám zabránit, ale otázkou zůstává, zda jich více nezpůsobí.
 

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 289 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 155 000 Kč
Volvo S60 1.984
Rok výroby: 2012
Stav: 181 310 km
Cena: 249 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků