AutoESA realizovalo v roce 2014 rekordní prodeje. Zástupci firmy očekávají rok 2015 jako zlomový

V roce 2014 bylo ve všech autocentrech AutoESA prodáno celkem 10 562 vozidel, což je o 8 % více než v roce 2013. Výrazně se zvyšuje zájem o vozy značky Hyundai, KIA a Dacia. Firma zaznamenala také zvyšující se poptávku od zahraničních zákazníků, především německých a francouzských prodejců ojetých vozů. Ti v roce 2014 koupili téměř 5 % z celkově prodaných vozidel v AutoESA. Podle zástupců společnosti dojde v roce 2015 v České republice k výrazné konsolidaci trhu s ojetými vozy a k několika významným změnám, které by ve svém důsledku mohly ovlivnit celkovou kvalitu obchodu s ojetinami.

„Prodejní výsledky společnosti AutoESA byly ovlivněny především úspěšným vstupem do ostravského regionu a zvýšenou orientací společnosti na elektronický způsob obchodování“, říká Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje AutoESA. V roce 2014 zaznamenala společnost 8,3 milionu návštěv na svých webových stránkách, což je nárůst 20 % oproti roku 2013. Výrazně se také zvýšil počet internetových objednávek a rezervací konkrétních vozů. Těchto rezervací bylo v roce 2014 zaznamenáno více než 53 000. Výrazný nárůst byl zaznamenán také v oblasti přístupů z mobilních zařízení, tedy tabletů a tzv. chytrých telefonů, a to nejen na webové stránky společnosti, ale také do speciální aplikace AutoESA vyvinuté právě pro tato zařízení. Nárůst přístupu z mobilních telefonů činil 90 % a z tabletů pak dokonce 107 %.

Největší zájem byl tradičně o vozy značky ŠKODA, Volkswagen a Ford. Výrazně se však zvýšila poptávka po vozech značek Hyundai, KIA a Dacia. Tyto vozy jsou zákazníky žádané pro jejich výborný poměr cena/užitná hodnota a také díky faktu, že mnohé vozy byly prodávány jako nové s pěti nebo sedmiletou zárukou. Ojeté vozy těchto značek jsou tak často prodávány ještě s originální značkovou zárukou.

Podle zástupců společnosti bude rok 2015 pro celkový obchod s ojetými vozy zlomový. Někteří menší prodejci pravděpodobně neustojí administrativní a logistickou zátěž spojenou s novou právní úpravou zákona 56/2001Sb. a svoje podnikatelské aktivity utlumí. Zároveň dochází k uvolňování některých informací o vozidlech, především z databází a registrů Ministerstva dopravy. „Domníváme se, že tato skutečnost povede především k omezení prodejů mezi občany, kde bylo riziko koupě stočeného vozu, nebo vozu s nejasným právním původem největší“, říká Foltýn a dodává: „Prodeje se tak stále častěji budou přesouvat k specializovaným obchodníkům s ojetými vozy, podobně jak je to obvyklé v zemích Západní Evropy“. Podle Foltýna může také krátkodobě dojít k poklesu celkově prodaných ojetých vozidel na českém trhu, neboť zákazníci budou lépe informováni o skutečném stavu konkrétního vozu a v mnoha případech takový vůz nekoupí. „Rozhodnutí Ministerstva dopravy zpřístupnit data o vozidlech považuji za počin roku“, říká Foltýn a pokračuje: „Věřím, že v brzké době dojde ze strany Ministerstva, případně ostatních subjektů, k uvolnění dalších informací o ojetých vozech a nákup ojetiny tak bude mnohem průhlednější a pohodlnější“.

Podle Foltýna, může být český trh s ojetými vozy ovlivněn v letošním roce i dalšími faktory. „Pokles kurzu koruny vůči euru omezí dovozy ojetých vozů ze zahraničí a naopak posílí vývoz ojetin z České republiky“, říká Foltýn. AutoESA evidovalo v roce 2014 zvýšenou poptávku německých a francouzských obchodníků s ojetinami. Ti vykoupili v roce téměř 5 % skladových zásob společnosti. „Největší zájem byl o vozy ŠKODA a vozy francouzské výroby, tedy především Renault a Peugeot“ doplňuje Foltýn. Dalším faktorem, který může ovlivnit trh s ojetými vozy, může podle Foltýna být i trvale klesající cena ropy, resp. pohonných hmot u čerpacích stanic. „Kdyby cena ropy dlouhodobě poklesla až k hodnotě 25 dolarů za barel, což například Saudská Arábie vůbec nevylučuje, může dojít k takovému poklesu cen pohonných hmot, který podpoří prodej vozidel s vyšším objemem motoru, vyšším výkonem a tedy i spotřebou. V České republice by se to týkalo pravděpodobně především vozidel kategorie SUV a offroad“ domnívá se Foltýn.

V roce 2015 plánuje firma otevření dalších poboček a nárůst celkových prodejů v řádu 10 – 15 %

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků