AutoESA realizovalo v roce 2014 rekordní prodeje. Zástupci firmy očekávají rok 2015 jako zlomový

V roce 2014 bylo ve všech autocentrech AutoESA prodáno celkem 10 562 vozidel, což je o 8 % více než v roce 2013. Výrazně se zvyšuje zájem o vozy značky Hyundai, KIA a Dacia. Firma zaznamenala také zvyšující se poptávku od zahraničních zákazníků, především německých a francouzských prodejců ojetých vozů. Ti v roce 2014 koupili téměř 5 % z celkově prodaných vozidel v AutoESA. Podle zástupců společnosti dojde v roce 2015 v České republice k výrazné konsolidaci trhu s ojetými vozy a k několika významným změnám, které by ve svém důsledku mohly ovlivnit celkovou kvalitu obchodu s ojetinami.

„Prodejní výsledky společnosti AutoESA byly ovlivněny především úspěšným vstupem do ostravského regionu a zvýšenou orientací společnosti na elektronický způsob obchodování“, říká Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje AutoESA. V roce 2014 zaznamenala společnost 8,3 milionu návštěv na svých webových stránkách, což je nárůst 20 % oproti roku 2013. Výrazně se také zvýšil počet internetových objednávek a rezervací konkrétních vozů. Těchto rezervací bylo v roce 2014 zaznamenáno více než 53 000. Výrazný nárůst byl zaznamenán také v oblasti přístupů z mobilních zařízení, tedy tabletů a tzv. chytrých telefonů, a to nejen na webové stránky společnosti, ale také do speciální aplikace AutoESA vyvinuté právě pro tato zařízení. Nárůst přístupu z mobilních telefonů činil 90 % a z tabletů pak dokonce 107 %.

Největší zájem byl tradičně o vozy značky ŠKODA, Volkswagen a Ford. Výrazně se však zvýšila poptávka po vozech značek Hyundai, KIA a Dacia. Tyto vozy jsou zákazníky žádané pro jejich výborný poměr cena/užitná hodnota a také díky faktu, že mnohé vozy byly prodávány jako nové s pěti nebo sedmiletou zárukou. Ojeté vozy těchto značek jsou tak často prodávány ještě s originální značkovou zárukou.

Podle zástupců společnosti bude rok 2015 pro celkový obchod s ojetými vozy zlomový. Někteří menší prodejci pravděpodobně neustojí administrativní a logistickou zátěž spojenou s novou právní úpravou zákona 56/2001Sb. a svoje podnikatelské aktivity utlumí. Zároveň dochází k uvolňování některých informací o vozidlech, především z databází a registrů Ministerstva dopravy. „Domníváme se, že tato skutečnost povede především k omezení prodejů mezi občany, kde bylo riziko koupě stočeného vozu, nebo vozu s nejasným právním původem největší“, říká Foltýn a dodává: „Prodeje se tak stále častěji budou přesouvat k specializovaným obchodníkům s ojetými vozy, podobně jak je to obvyklé v zemích Západní Evropy“. Podle Foltýna může také krátkodobě dojít k poklesu celkově prodaných ojetých vozidel na českém trhu, neboť zákazníci budou lépe informováni o skutečném stavu konkrétního vozu a v mnoha případech takový vůz nekoupí. „Rozhodnutí Ministerstva dopravy zpřístupnit data o vozidlech považuji za počin roku“, říká Foltýn a pokračuje: „Věřím, že v brzké době dojde ze strany Ministerstva, případně ostatních subjektů, k uvolnění dalších informací o ojetých vozech a nákup ojetiny tak bude mnohem průhlednější a pohodlnější“.

Podle Foltýna, může být český trh s ojetými vozy ovlivněn v letošním roce i dalšími faktory. „Pokles kurzu koruny vůči euru omezí dovozy ojetých vozů ze zahraničí a naopak posílí vývoz ojetin z České republiky“, říká Foltýn. AutoESA evidovalo v roce 2014 zvýšenou poptávku německých a francouzských obchodníků s ojetinami. Ti vykoupili v roce téměř 5 % skladových zásob společnosti. „Největší zájem byl o vozy ŠKODA a vozy francouzské výroby, tedy především Renault a Peugeot“ doplňuje Foltýn. Dalším faktorem, který může ovlivnit trh s ojetými vozy, může podle Foltýna být i trvale klesající cena ropy, resp. pohonných hmot u čerpacích stanic. „Kdyby cena ropy dlouhodobě poklesla až k hodnotě 25 dolarů za barel, což například Saudská Arábie vůbec nevylučuje, může dojít k takovému poklesu cen pohonných hmot, který podpoří prodej vozidel s vyšším objemem motoru, vyšším výkonem a tedy i spotřebou. V České republice by se to týkalo pravděpodobně především vozidel kategorie SUV a offroad“ domnívá se Foltýn.

V roce 2015 plánuje firma otevření dalších poboček a nárůst celkových prodejů v řádu 10 – 15 %

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman | 3 příspěvky
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků