AutoESA realizovalo v roce 2014 rekordní prodeje. Zástupci firmy očekávají rok 2015 jako zlomový

V roce 2014 bylo ve všech autocentrech AutoESA prodáno celkem 10 562 vozidel, což je o 8 % více než v roce 2013. Výrazně se zvyšuje zájem o vozy značky Hyundai, KIA a Dacia. Firma zaznamenala také zvyšující se poptávku od zahraničních zákazníků, především německých a francouzských prodejců ojetých vozů. Ti v roce 2014 koupili téměř 5 % z celkově prodaných vozidel v AutoESA. Podle zástupců společnosti dojde v roce 2015 v České republice k výrazné konsolidaci trhu s ojetými vozy a k několika významným změnám, které by ve svém důsledku mohly ovlivnit celkovou kvalitu obchodu s ojetinami.

„Prodejní výsledky společnosti AutoESA byly ovlivněny především úspěšným vstupem do ostravského regionu a zvýšenou orientací společnosti na elektronický způsob obchodování“, říká Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje AutoESA. V roce 2014 zaznamenala společnost 8,3 milionu návštěv na svých webových stránkách, což je nárůst 20 % oproti roku 2013. Výrazně se také zvýšil počet internetových objednávek a rezervací konkrétních vozů. Těchto rezervací bylo v roce 2014 zaznamenáno více než 53 000. Výrazný nárůst byl zaznamenán také v oblasti přístupů z mobilních zařízení, tedy tabletů a tzv. chytrých telefonů, a to nejen na webové stránky společnosti, ale také do speciální aplikace AutoESA vyvinuté právě pro tato zařízení. Nárůst přístupu z mobilních telefonů činil 90 % a z tabletů pak dokonce 107 %.

Největší zájem byl tradičně o vozy značky ŠKODA, Volkswagen a Ford. Výrazně se však zvýšila poptávka po vozech značek Hyundai, KIA a Dacia. Tyto vozy jsou zákazníky žádané pro jejich výborný poměr cena/užitná hodnota a také díky faktu, že mnohé vozy byly prodávány jako nové s pěti nebo sedmiletou zárukou. Ojeté vozy těchto značek jsou tak často prodávány ještě s originální značkovou zárukou.

Podle zástupců společnosti bude rok 2015 pro celkový obchod s ojetými vozy zlomový. Někteří menší prodejci pravděpodobně neustojí administrativní a logistickou zátěž spojenou s novou právní úpravou zákona 56/2001Sb. a svoje podnikatelské aktivity utlumí. Zároveň dochází k uvolňování některých informací o vozidlech, především z databází a registrů Ministerstva dopravy. „Domníváme se, že tato skutečnost povede především k omezení prodejů mezi občany, kde bylo riziko koupě stočeného vozu, nebo vozu s nejasným právním původem největší“, říká Foltýn a dodává: „Prodeje se tak stále častěji budou přesouvat k specializovaným obchodníkům s ojetými vozy, podobně jak je to obvyklé v zemích Západní Evropy“. Podle Foltýna může také krátkodobě dojít k poklesu celkově prodaných ojetých vozidel na českém trhu, neboť zákazníci budou lépe informováni o skutečném stavu konkrétního vozu a v mnoha případech takový vůz nekoupí. „Rozhodnutí Ministerstva dopravy zpřístupnit data o vozidlech považuji za počin roku“, říká Foltýn a pokračuje: „Věřím, že v brzké době dojde ze strany Ministerstva, případně ostatních subjektů, k uvolnění dalších informací o ojetých vozech a nákup ojetiny tak bude mnohem průhlednější a pohodlnější“.

Podle Foltýna, může být český trh s ojetými vozy ovlivněn v letošním roce i dalšími faktory. „Pokles kurzu koruny vůči euru omezí dovozy ojetých vozů ze zahraničí a naopak posílí vývoz ojetin z České republiky“, říká Foltýn. AutoESA evidovalo v roce 2014 zvýšenou poptávku německých a francouzských obchodníků s ojetinami. Ti vykoupili v roce téměř 5 % skladových zásob společnosti. „Největší zájem byl o vozy ŠKODA a vozy francouzské výroby, tedy především Renault a Peugeot“ doplňuje Foltýn. Dalším faktorem, který může ovlivnit trh s ojetými vozy, může podle Foltýna být i trvale klesající cena ropy, resp. pohonných hmot u čerpacích stanic. „Kdyby cena ropy dlouhodobě poklesla až k hodnotě 25 dolarů za barel, což například Saudská Arábie vůbec nevylučuje, může dojít k takovému poklesu cen pohonných hmot, který podpoří prodej vozidel s vyšším objemem motoru, vyšším výkonem a tedy i spotřebou. V České republice by se to týkalo pravděpodobně především vozidel kategorie SUV a offroad“ domnívá se Foltýn.

V roce 2015 plánuje firma otevření dalších poboček a nárůst celkových prodejů v řádu 10 – 15 %

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků