Auto Union: sedmdesát pět let stříbrných šípů

Dnes je tomu na den přesně 75 let, co poprvé vyjel závodní monopost Auto Union Type A. Skvělý vůz, který o dekády předběhl dobu.

Jednalo se o speciál pro seriál závodů Grand Prix, který předcházel dnešní Formuli 1. Elegantním, zaobleným vozům Auto Union se záhy začalo přezdívat „stříbrné šípy“ a závodním tratím dominovaly až do začátku druhé světové války. Type A debutoval na berlínském Avusu 27. května roku 1934, kde za jeho volant usednul Hans Stuck, další vozy byly pilotovány Augustem Mombergem a Hermannem Princem. Zrodil se fenomén, jakých v historii motorsportu najdeme jen pomálu. Svým způsobem k rozmachu stříbrných šípů přispěla Hitlerova administrativa, která ihned po nástupu do funkce začala zásadním způsobem finančně podporovat všechny oblasti domácího sportu, tedy včetně motorismu. A závody Grand Prix pro nacistickou propagandu byly více než lákavé. GP stálo na prahu nové éry. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Auto Union Type A

Vozy Auto Union se vyznačovaly znakem s čtyřmi spojenými kruhy (ty pak převzalo novodobé Audi) a stříbrným lakováním, ale důležitější novinkou bylo uložení motoru až za řidičem. V roce 1934 vstoupila v platnost nová pravidla, jež omezovala suchou hmotnost monopostů na 750 kg, zatímco výběr motorů a paliva byl zcela na volbě konstruktérů. V čele týmu Auto Union stanul rodák z českých Vratislavic Ferdinand Porsche, jehož angažovala nová skupina Auto Union. Ta jak známo vznikla v roce 1932 sloučením krizí zmučených automobilek Audi, DKW, Horch a Wanderer. Porsche zde od března 1933 šéfoval závodnímu oddělení, které sídlilo v rámci Wandererovy továrny ve Cvikově. Pro první ostré nasazení monopostu Type A se podařilo jeho motor naladit na 295 koní při 4 500 ot./min., s nímž ještě v březnu roku 1934 Stuck na Avusu ustanovil rychlostní rekord. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Auto Union Type B

Při samotném závodu vozy Auto Union připravily pro diváky velkolepou podívanou. Hans Stuck s vozem Type A dosáhl v tréninku průměrné rychlosti 245 km/h a bylo jesné, kdo je zde nejrychlejší. Závod pak probíhal v dešti a nejrychlejším mužem byl Momberger, jenž zajel kolo průměrem 225,8 km/h. V desátém kole měl již Stuck náskok celou minutu před druhým závodníkem v pořadí, pak se však jeho vůz pro poruchu zastavil. V utkání naklonec zvítězily vozy Alfa Romeo s piloty Guyem Mollem a Achillem Varzim, třetí dojel Momberg na Auto Unionu. Pro další sezónu byl připraven model Type B o výkonu 375 koní, v roce 1936 se pak na tratích objevily stroje Type C s výkonem 520 koní, který tomuto monstru uděloval nejvyšší rychlost přes 300 km/h. S ohledem na většinou nezabezpečené přírodní okruhy a úzké pneumatiky nelze než obdivovat odvahu tehdejších závodníků...   

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Auto Union Type C

Během let vývoje zůstal původní koncept zachován. Vidlicový šestnáctiválec spočival uprostřed vozu před zadní nápravou, čímž vozy Auto Union o několi dekád přeředběhly dobu. Zdvihový objem postupně rostl až na hranici šesti litrů. Všech dvaatřicet ventilů bylo ovládáno jediným vačkovým hřídelem v hlavě válců, točivý moment byl ohromný, takže si vozy vystačily s čtyřstupňovou převodovkou. Původní jednodílný klikový hřídel byl záhy nahrazen šroubovanou jednotkou vyvinutou u společnosti Hirth.

Mezi nejslavnější piloty, kteří za volanty stříbrných šípů usedali, patřili Bernd Rosemeyer, Hans Stuck, Hermann Paul Müller, Ernst von Delius, Rudolf Hasse a Achille Varzi. V roce 1938 Porschemu vypršela smlouva a v čele celého šedesátičlenného týmu stanul Robert Eberan von Eberhorst. Až do začátku války byly vozy Auto Union nasazeny v jedenašedesáti okruhových závodech, polovina z nich náležela do seriálu Grand Prix. Odtud si přivezly 24 prvenství, 23 druhých a 17 třetích míst. V letech 1934, 1936 a 1938 se stal tým Auto Union Mistrem Německa. Stříbrné šípy se vyznačovaly péčí o aerodynamiku, efektivním snižováním hmotnosti a výkonnými motory. Tyto rysy jsou ovšem dnešním vozům Audi blízké jen částečně...

Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 74 000 Kč
Audi A3 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 130 956 km
Cena: 205 000 Kč
Audi A3 1.896
Rok výroby: 2008
Stav: 179 762 km
Cena: 158 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků