Mezinárodní jury ankety Car of the Year 2011 právě zveřejnila sedm finalistů, kteří se utkají o titul u nás známý jako evropské Auto roku.
Na tuto skutečnost jsme vás připravili již včera, kdy jsme psali o pětici finalistů české obdoby této soutěže. Na rozdíl od ní se v mezinárodní anketě COTY 2011, která je mezi podobnými akcemi ve světě nejrespektovanější a chlubí se též nejdelší tradicí, utká celkem sedm finalistů. Bez zajímavosti není, že se v této nominaci setkáváme hned se třmi modely, jež najdeme také v pětici postupujících v české anketě. Seznam všech sedmi najdete níže.
Také do finále COTY 2011 postupují Alfa Romeo Giulietta, Opel Meriva a kupodivu také rumunská Dacia Duster. Do této party zapadly také modely Citroën C3/DS3, Ford C-Max, Volvo S60/V60 a elektromobil Nissan Leaf, jenž se v Evropě začne prodávat na počátku příštího roku a od roku 2013 by se měl vyrábět také v továrně Nissanu v britském Sunderlandu. Nominace naznačuje lepšící se pověst automobilů Citroën, působivé kvality Giulietty od Alfy nebo dobré přijetí modernizovaného Fordu C-Max, jenž se stává předvojem zcela nového Focusu, který by se mohl během příštího roku zařadit mezi nejprodávanější auta na světě.
Do této vybrané společnosti se probojovala také novinka S60/V60 z dílen Volva, teprve nedávno převzatého čínskou společností Geely od koncernu Ford Motor Company. Opel Meriva, kompaktní MPV prodávané také pod značkou Vauxhall, možná zopakuje úspěch Renaultu Megane Scenic, který se stal v roce 1997 prvním Autem roku této kategorie. Popsaných sedm modelů vybrala anketa 59 motoristických novinářů z 23 zemí ze seznamu 41 nominovaných novinek. Na jméno letošního laureáta si opět počkáme do 29. listopadu, o loňském ročníku ankety COTY si můžete přečíst na tomto místě.
Finalisté ankety Car of the Year 2011
Novinka od Alfy oživuje legendární jméno Giulietta. Hodlá zapůsobit především svérázným stylingem, širokou elektronickou výbavou a moderními motory s přímým vstřikováním a přeplňováním a konečně snad značce Alfa Romeo zajistit napravení její reputace.
Modely C3 a DS3 jsme pro vás testovali na tomto, resp. na tomto místě. Oba vycházejí ze stejného technického základu, nicméně DS3 míří výše nejen cenou, ale také propracovanějším designem, kvalitnějšími materiály a rozsáhlejší výbavou.
Rumunské kompaktní SUV nabízí alternativně pohon předních, nebo všech kol. Dacia Duster má být dostupné, hospodárné a spolehlivé auto a svojí povahou poněkud připomíná ruskou Nivu. Značka Renault má s Dusterem velké plány na světových trzích.
Nová generace řady C-Max bude poprvé k mání také v sedmimístném, o 140 mm prodlouženém provedení Grand C-Max. Stojí na zcela nové platformě (sdílí ji s novým Focusem) a zřejmě nejzajímavější pohonnou jednotkou bude zážehový EcoBoost s objemem 1,6 l.
Vůbec poprvé se mezi finalisty COTY objevuje čisté elektromobil. Nissan Leaf je osazena sadou Li-Ionových baterií, jež mu zajistí i dostatečné jízdní výkony. Elektromotor dosahuje výkonu 107 koní (80 kW), dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 160 km.
Nejzajímavějším prvkem nové generace kompaktního MPV od Opelu je samozřejmě druhý pár bočních dveří FlexDoor, který se otevírá proti směru jízdy. Oslovit chce variabilním interiérem a motory se spotřebou sníženou oproti dosavadní generaci zhruba o 15 %.
Model S60/V60 má Volvu, vlastněnému nyní čínskou společností Geely, zajistit velkolepý návrat na výsluní. Těšit se můžeme na výkonné motory a řadu nových bezpečnostních soustav, mezi kterými vyčnívá zvláště detekce chodců.