Auto jako luxus: rekordní ceny dál snižují spotřebu benzinu

Rekordní ceny benzinu se v prvním pololetí projevily poklesem spotřeby. Dodávky na český trh se meziročně snížily o necelá čtyři procenta na 839 tisíc tun. Spotřeba nafty stagnovala na 1,96 milionu tun.

Vyplývá to z údajů České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Podle generálního sekretáře ČAPPO Miloše Podrazila ceny benzinu dlouhodobě rostou, a lidé tak omezují jízdy autem.

Nyní ceny dosahují rekordních hodnot kolem 39 Kč/l, někde se dostaly i nad 40 Kč/l. Lidé jsou také při rostoucích cenách potravin či léků nuceni opatrně nakládat s rodinnými rozpočty.

Spotřeba benzinu každoročně klesá od roku 2005. Loni se spotřebovalo zhruba 1,8 milionu tun benzinu. Letos by to podle některých odhadů mohlo být až o desetinu méně.

Spotřeba nafty stagnuje, přestože také ceny dieselu se nyní pohybují rekordně vysoko - kolem 37 až 38 Kč/l. „Nákladní doprava ale neklesá,“ uvedl Podrazil. Kamiony musí vozit zboží navzdory cenám pohonných hmot. Navíc pohonné hmoty zdražují i v dalších evropských zemích, takže mezinárodní dopravci stále tankují i v Česku.

Čeští dopravci už tankují až polovinu nafty v cizině

Přesto se ukazuje, že dopravci kvůli drahé naftě už tankují až polovinu nafty v cizině. Před zvýšením spotřební daně v roce 2010 tankovali 80 procent pohonných hmot v Česku, vyplývá z údajů sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

„Dopravci, kteří mohou, tankují v zahraničí. Samozřejmě se tak chovají i tranzitující kamiony a my jsme přesvědčeni, že v důsledku vysoké spotřební daně přichází Česko až o sedm miliard ročně,“ řekl mluvčí Česmadu Martin Felix.

Jednotlivé dopravní firmy přesně sledují, kde a za kolik tankují. Středně velcí dopravci zaplatí na spotřební dani mimo Česko desítky milionů korun.

Snížení spotřební daně z pohonných hmot opakovaně navrhuje ČSSD, pokles daně u nafty chtěly prosadit také Věci veřejné. Ministerstvo financí ale snížení spotřební daně odmítá s tím, že se státy Evropské unie v roce 2005 zavázaly, že k takovému kroku nepřistoupí.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků