Kapitoly článku:
3. Vzácné neznamená drahé
Tohle je pravděpodobně ta nejčastější chyba, které se lidé při zhodnocování současné nebo budoucí ceny klasického automobilu dopouštějí. Samotný fakt, že je určitý vůz vzácný, ještě nemusí znamenat, že se někdy stane cenným. Hodnota jakéhokoliv auta na světě záleží na poměru dvou čísel: počtu takových vozů, dostupných na trhu, a počtu lidí, kteří je chtějí.
Proto jsou klasické fordy Mustang drahé, i když se jich vyrobily miliony a pravděpodobně stovky tisíc jich zůstávají na silnicích. A proto jsou relativně cenné i klasické VW Brouky, i když jsou nejvyráběnějším modelem v historii automobilismu. A je to také důvodem, proč mnoho skutečně vzácných a možná dokonce jedinečných aut nikdy nezíská na ceně.
4. Za nespolehlivost platíte dvakrát
Na začátku tohoto článku jsem se rozhodl vynechat z naší úvahy provozní náklady a brát je jen jako cenu za zábavu, kterou si se svým autem užíváte. Ale i pokud jste připraveni překousnout šílené náklady na údržbu a opravy, bude nespolehlivé auto s náročnou údržbou pravděpodobně horší investicí než to jednoduché, spolehlivé a se snadno dostupnými díly.
Proč? Protože lidé obvykle berou provozní náklady v úvahu, když auta nakupují. A za auta, nechvalně známá tím, že spolykají spousty peněz, jen aby se udržela na silnici, jsou ochotni zaplatit nižší cenu. Jen se podívejte na staré Jaguary – možná s výjimkou E-typu jsou všechny relativně levné.
A dokonce i méně přitažlivé varianty E-typu (2+2, pozdější série, automaty) nejsou zase tolik drahé, s ohledem na jejich ikonický vzhled a fakt, že byly ve své době jedním z vrcholných sportovních vozů. Porovnejte to třeba s levnými americkými „ekvivalenty“, jako byl Mustang nebo Camaro. Vážně si myslíte, že by lidé raději vlastnili Mustang fastback než E-type Coupe, kdyby provozní náklady byly stejné? Ne? Já taky ne.
A když se podíváte na nejoblíbenější klasické vozy, zjistíte, že ty s nejprudším nárůstem hodnoty – auta, která kupovali chudí kluci za pár drobných a teď mění majitele za stovky tisíc – patří obvykle mezi ty jednoduché a spolehlivé. Už zmiňované americké muscle cars. Porsche 911 a jeho vzduchem chlazení předchůdci – Porsche 356, Volkswageny Brouk, Bus nebo Karmann Ghia. Staří terénní dříči, jako Toyoty Land Cruiser FJ, první generace Fordu Bronco, staré Land Rovery nebo Mercedesy G. Staré Datsuny a sportovní Toyoty. První a druhá generace Fordu Escort…
Samozřejmě, část z toho může být jen náhoda – protože spolehlivá a na údržbu nenáročná auta obvykle přitahují pozornost mladých lidí, čímž se z nich stávají legendy, žijící v jejich vzpomínkách… a dále už pokračujeme podle bodu 1.
Ale ono vlastně nezáleží na tom, jestli je to náhoda nebo ne – tak či tak, složitá a choulostivá monstra jsou obvykle špatnou investicí. Mohou se najít nějaké výjimky – myslím si například, že ceny Nissanů Skyline R34 GT-R v budoucnu vystřelí vzhůru – ale obecně byste se jakékoliv bestii se spoustou turbodmychadel, chytrým pohonem všech kol nebo jinými hi-tech vymyšlenostmi spíše vyhnout. Bude vás stát peníze dvakrát.
5. Originální jsou jen jednou
Úpravy aut jsou záležitost velmi poplatná módě. Módní vlny přicázejí a odcházejí, a to, co bylo úžasně cool před pár lety, už nemusí být cool dnes. A za pár dalších let to dokonce může být všeobecně přijímáno jako odporné, než se to vrátí jako „dobová úprava".
Samozřejmě, jsou určité druhy úprav na určitých typech aut, které mohou jejich hodnotu zvýšit, nebo přinejmenším nesnížit. Mezi typické příklady patří tradiční hot rody a customy, nebo „univerzálně uznávané“ úpravy na muscle cars. Pokud do své Barracudy namontujete novou 426 Hemi (stále se vyrábí a dá se objednat jako „motor v krabici“), přidáte pár samolepek a drobností, kterými se oba modely odlišují, abyste vytvořili klon Hemi 'Cudy, pravděpodobně při případném prodeji získáte svoji investici zpátky – nebo jí dokonce navýšíte. A dokonce i věci jako dobová litá kola nebo určité druhy úpravy (karburátory, výfuky…) mohou být potenciálními kupci vnímány pozitivně.
Ale to jsou výjimky, ne pravidla. Pokud opravdu dobře nevíte, co děláte (a v takovém případě tento článek nepotřebujete), zůstává hlavním přikázáním maximum originality. A není to jen o úpravách, ale i opravách – původní lak, původní čalounění, motor který sedí s číslem karoserie – to všechno zvýší hodnotu vašeho vozu.
A pokud už máte nutkání svoje auto vylepšit, snažte se co nejvíce držet vratných změn (takže žádné úpravy karoserie, prosím) a nezkoušejte být kreativní. Díly od uznávaných značek, populární úpravy, typické pro dané období – to všechno může cenu auta zvýšit, nebo jí přinejmenším neublížit. Pokud máte Mazdu RX-7 FD s originálním bodykitem od Veilside nebo Mustang s laděnými díly od Roushe, bude to pravděpodobně dobré pro budoucí hodnotu vašeho vozu, i když investované peníze se patrně nevrátí všechny. Ale BMW s obrovským zadním křídlem a podomácku vyrobeným turbo-kitem? Jeho budoucnost leží na vrakovišti…
6. Hlavní je načasování
Většina lidí považuje auta za „hodná investování“ až ve chvíli, kdy již stoupla na ceně. Zeptejte se průměrného automobilového nadšence na auta, vhodná jako investice, a nejspíš uslyšíte něco o klasických muscle cars, Ferrari ze 60. let, E-typech nebo možná Ferrari F-40. Jinými slovy, o automobilech, které jsou už dnes drahé, již dosáhly stoupající části křivky hodnoty, a která mohou, ale také nemusí, dále nabírat na ceně.
Nezapomínejte také na inflaci. To, že dnes určitý vůz stojí několikanásobek své původní nominální hodnoty, ještě neznamená, že skutečně „vzrostl na ceně“. Leckterý „investiční vůz“ se dnes stále pohybuje, po započtení inflace, na zlomku původní ceny nového vozu. To je důležité zejména pokud by vás snad někdy napadlo koupit si jako investici nový vůz – to je z investičního hlediska nadějný počin snad jen u limitovaných edicí Ferrari. A ani tehdy nemáte jistotu (viz vývoj ceny F-50).
Nejlepší investicí je ale vždy auto, které se právě nachází v nejnižším bodě křivky. Něco, co právě prochází změnou z „ojetiny“ na „youngtimer“. Samozřejmě ale platí, že čím dříve koupíte, tím větší je riziko špatného odhadu. Ale většinou také riskujete mnohem méně peněz. A existují auta, která představují téměř sázku na jistotu. Například když se podíváte na hodnoty BMW M3 (E30), které v posledních letech vystřelily vzhůru, můžete si být v podstatě jistí, že E36 M3 je budou brzy následovat. Totéž bude platit o ceněných ostrých hatchbacích a jiných legendách 80. a 90. let.
Na druhou stranu, existuje mnoho aut, která mají ceněné předchůdce nebo dokonce i následníky, ale přesto nejsou nijak ceněná. Tady můžeme zmínit například Mustang II nebo Porsche 911 996. Takže je docela nebezpečné předpokládat, že když se jedna generace stala sběrateli uctívanou legendou, bude jí ta další následovat. Sledujte spíš to, jak je auto ceněno, kolik klubů a srazů se mu věnuje, kolik lidí by ho v budoucnu mohlo chtít – a získáte slušnou představu, co je hodnotné a co ne.
A odpovědí je…
Probrali jsme si, jak má vypadat ideální „investiční auto“ pro průměrného motoristického nadšence. Mělo by být všeobecně oblíbené a lidé by na něj měli mít hezké vzpomínky. Měla by to být spíše hračka než praktické auto. Mělo by být levné a spolehlivé. A ještě by to neměla být skutečná klasika. Něco, co si můžete koupit za pár drobných, s rozumnými provozními náklady si užívat zábavy za volantem a nechat hodnotu pozvolna stoupat.
Možná, že se ve všem pletu, ale pokud bych si měl vybrat jedno takové auto, držel bych se pravidla našich amerických kolegů z Jalopnik.com – tedy, že odpovědí je vždycky Miata. Neboli po našem, Mazda MX-5. V tomto případě nejlépe první generace (NA) v co nejlepším stavu, s nejlepším motorem a výbavou, jakou najdete, a, pokud to bude možné, v nějaké speciální edici. I když jsou na světě miliony MX-5, jsou také miliony lidí, kteří je chtějí vlastnit. Pokračující masová produkce bude vytvářet další generace nových fanoušků, kteří nakonec zatouží po „pravém originálu“, tedy NA.
A co je nejlepší „dostupné investiční auto“ pro blízkou budoucnost podle vás?
O autorovi
Vojta Dobeš je šéfredaktorem magazínu Autíčkář.cz, který se snaží dívat na nová i stará auta z nezvyklých úhlů pohledu. Již více než deset let nakupuje podivná stará auta, která svého času také dovážel z USA.